Jump to content

Vlierbloesemsiroop: schimmel verwijderen

diesel4666

Recommended Posts

Ik heb nog een grote voorraad vlierbloesemsiroop van 2017 staan. Dit jaar heb ik er geen gemaakt.

Nu zit er helaas schimmel in de flesjes. Bij de meeste vooral bovenaan, maar bij sommige wat meer.

- kan ik dit nog redden (zonder mensen ziek te maken)

- zoja, hoe pak ik dit best aan?

Alvast bedankt!

e5a4d72609426bd495d7ac88406fa64c.jpg05cb3a3382ccd1090bd4f583d8890639.jpg

Is het wel schimmel? Of is het moervorming? Kan het niet goed zien..

In dat geval ben je vlierbloesemazijn aan het maken....

Zou het toch niet zomaar wegdoen... gewoon wat dingen uittesten...

Voor het verwijderen van iets wat bovenin een fles drijft is er een horeca methode. Vooral gebruikt om stukjes kurk uit de fles wijn te verwijderen.

Heel simpel.... een gedecideerde krachtige beweging van het geopende flesje van rechtop stand in de hand naar beneden en weer snel rechtop, kort en dus krachtig, en op die manier verwijder je alleen het bovenste gedeelte.

Als je gaat gieten dan gaat juist dat terug in de fles en dat wil je dus niet.

2e en 4e flesje bevatten vlokken zeer waarschijnlijk schimmelvlokken, het derde flesje bevat meer dan 1 soort en is flink gekoloniseerd. 1e flesje zie ik wat vlokjes op de bodem liggen.

Meer dan dat zie ik niet. Ik zou het risico ook niet nemen om dit t.b.v. consumptie te zuiveren. Er zijn voldoende schimmels die toxinen produceren die ook nog eens stabiel zijn bij verhitting. Die toxinen blijven dus in oplossing ook als je de boel steriliseert met een bacteriefilter met maaswijdte 0.2 micrometer.

Kan iemand mij uitleggen waarom het beter is dit niet meer te gebruiken? Ik ben zo'n persoon die dingen gewoon proeft en als het goed smaakt drink of eet ik het op. Ben daar nooit ziek van.

Dus... is het dan gevaarlijk om die flesjes nog te nuttigen?

Hoe zit dat dan met die toxines die zich ontwikkelen? Hoe heftig/schadelijk zijn die dan eigenlijk?

En hoe weten we dat het schadelijke schimmels zijn en geen goede schimmels?

Dit alles ter voorlichting van mijn roekeloze zelf.

Ben zelf wel nieuwsgierig naar hoe de siroop nu smaakt... met vlokjes en al...

Erny, goede vragen hoor. Je weet eigenlijk niet welke schimmels er in de vlierbloesemsiroop zitten. Je kunt ook niet met zekerheid zeggen of het nu al dan niet schadelijk is voor de gezondheid om het te gebruiken nadat het is opgekookt en/of gefilterd. Maar hoe dan ook ongewenst. Om te bepalen of het schadelijk is of niet, moet je de schimmel(s) op een medium kweken, rein kweken en determineren. Het laatste kan vaak goed als er sporendragers zijn gevormd.

Een rotte plek in een appel kun je er ruim uit snijden. De schimmel in de appel gebruikt de voedingsstoffen en vanwege de stofwisseling van de schimmel worden er ook weer stoffen (metabolieten) door de schimmel afgescheiden. Deze komen dan in het appel vruchtvlees terecht. Omdat je de rotte plek er ruim uitsnijdt heb je hier ook geen last van. Soms wel, dan hou je zo’n typische grondsmaak door de gehele appel heen

Zoveel anders als met een vloeibaar medium zoals deze vlierbloesemsiroop. De stoffen komen in het medium terecht en zelfs als je het opkookt zullen deze stoffen in de siroop blijven zitten. Soms breken ze deels/volledig af door een hittebehandeling, andere (thermostabiele) stoffen blijven weer intact.

Sommige schimmels w.o. Fusarium, Aspergillus en Penicillium produceren ook giftige metabolieten. In de literatuur staan deze bekend als mycotoxinen. In één gepubliceerd onderzoek zie ik dat er 474 mycotoxinen en schimmelmetabolieten zijn gescreend op chemische structuur. Ik lees op een andere site dat er in de USA uit esdoornsiroop 73 schimmel isolaten zijn geïdentificeerd. Hier zitten ook Penicilli en Aspergilli bij.

Als deze schimmels in esdoornsiroop zitten, waarom dan niet in een niet goed gesteriliseerde vlierbloesemsiroop?

Mycotoxinen zijn zoals de naam al aangeeft niet goed voor mens, plant en dier. De toxische effecten hangen altijd samen met de dosering. Hoeveel eet of drink je van een besmet voedingsmiddel? Een besmette walnoot spuug je al snel uit, maar van licht besmet eten of drinken (waaraan je niets vreemds proeft) kun je misschien wel eens zoveel eten dat je de effecten daarvan gaat merken.

De concentratie schimmels in de vlierbloesemsiroop in potje 2 en 4 zorgt voor een troebeling van de siroop. Ik heb lange tijd microbiologisch werk gedaan en schat in dat als ik een druppeltje (diameter 1 mm) onverdund siroop op een vast voedingsmedium verspreid, ik na een broedperiode van 3 dagen zeker 100-150 kolonievormende schimmeleenheden op de plaat kan tellen. Potje 3 zou ik eerst moeten gaan verdunnen om het zelfs maar te kunnen tellen.

Omdat de concentratie schimmel in de vlierbloesemsiroop hoog is, zitten er dus ook veel schimmelmetabolieten in de siroop. Daarom zou ik het niet meer gebruiken.

Ik weet eigenlijk niet of je die vlokjes gaat proeven. Doet me denken aan mijn collega, die tijdens het kamperen de sinaasappelsap buiten had laten staan. Toen zijn maat een slok uit het pak nam, was hij erg te spreken over de sinaasappelsap met vruchtvlees. Toen mijn collega aangaf dat er toch geen vruchtvlees in zit, bleek dat zijn maat toch flink wat mieren door de keel had gegoten. Structuur is toch wel een belangrijk aspect van voeding