bio-fee Geplaatst: 17 september 2018 Geplaatst: 17 september 2018 Ik heb mijn erwten aan de plant laten drogen, maar de meeste peulen zijn gaan schimmelen (zwart). De erwten zelf zien er wel goed uit. Zijn deze erwten nog gewoon geschikt om te bewaren of zitten daar dan toch ook (onzichtbare) schimmelsporen op die problemen gaan geven als ik ze straks wil gaan zaaien? En als dat het geval is, kan ik dan nog iets doen om deze erwten te redden of kan ik ze maar beter weggooien? Quote
Mr bean Geplaatst: 18 september 2018 Geplaatst: 18 september 2018 Ik denk dat het wel kan, zaad winnen Quote
bio-fee Geplaatst: 19 september 2018 Auteur Geplaatst: 19 september 2018 Ik heb het nu ook wel gedaan maar ik vraag me toch af of de schimmelsporen geen problemen gaan geven als ik de erwten van het voorjaar wil gaan zaaien.Zou ik niet iets moeten doen om die sporen te vernietigen...? Quote
oscardevos Geplaatst: 19 september 2018 Geplaatst: 19 september 2018 De erwten zien er wel goed uit vertel je. Dan zou ik me er niet veel zorgen om maken. Het is logisch dat oude peulen in vochtige perioden vroeg of laat gaan schimmelen. Er ontstaan door het verschrompelen van de peul in droge periodes kleine beschadigingen op de peul. Als het daarna vochtiger wordt kleven rondzwevende sporen aan de peulen vast. Die beginnen dan te kiemen en wordt schimmel zichtbaar. Dit zijn schimmels die een gezonde peul zelf niet kunnen infecteren. Zie ze maar als onderdeel van het recycling proces. Als je nog twijfelt en goede droge erwten hebt kun je ze kort in een sopje met afwasmiddel wassen en naspoelen in een vergiet.Daarna weer direct goed te drogen leggen op een keukenpapiertje o.i.d. Stop ze daarna meteen voor 3 dagen in de vriezer. Dan ben je ook evt. eitjes van insecten kwijt. Die wil je ook niet tegenkomen in het voorjaar. Quote
Patrijs Geplaatst: 19 september 2018 Geplaatst: 19 september 2018 Dat gaat prima, zolang de erwten zelf niet aangetast zijn. Ik ken ze niet anders omdat het toch vaak die peultjes zijn die het laatst blijven hangen in wind en weer. En idd even in de vriezer. Quote De moestuin van Patrijs
bio-fee Geplaatst: 19 september 2018 Auteur Geplaatst: 19 september 2018 Oké dank jullie, dus het is dan toch wel normaal dat er schimmels op de peulen komen (ik was al bang dat ik ze te lang had laten hangen). Dan mogen ze nu een paar dagen in de dieprvries, naast de boontjes. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.