Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn rozijnenwijn (wijn-maken-t2506-30.html?hilit=wijnmaken#p106299). Is die gelukt?

Nee. Na uitzeven / uitpersen van de pulp bleef er nauwelijks de helft aan vloeistof over. Ook na een paar weken daarna -de gisting was allang gestopt- nog enorm troebel. Het smaakte niet lekker, en het rook niet lekker (niet naar azijn). De kans van alsnog slagen achtte ik erg klein. Dus de boel door de WC gespoeld.

Op naar het volgende experiment, ik weet alleen nog niet welk.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 3 weeks later...
Geplaatst:

het is aangeraden om ook PECTO-ENZYMEN er bij te doen.dit is om meer sap , geur en smaakstoffen uit je verse fruit te halen. indien je van vers fruit uit gaat.

Als je het leuk aan wil kleden kun je eventueel wijn etiketten kopen, of zelf maken op de pc.

groetjes Wilma2

• 3 weeks later...
Geplaatst:

We hebben de vlierbloesemwijn geheveld (en geproefd) hij is heerlijk!! Volgend jaar gaan we daar 25 liter van maken.

Als de paardebloemwijn ook zo lekker is,dan maken we die volgend jaar ook.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Er staat hier alweer van alles te bubbelen in de keuken. Onder andere een kruidige appelwijn, een druivenwijn (veel verschillende druiven) en appelcider. Wat zijn bij jullie nou echte favorieten?

We doen vooral niet al te moeilijk met poedertjes en tabletten en andere zaken. En we maken kleine beetjes, zodat we voor volgend jaar weten welke wijntjes lekker waren! Pea pod wine is in ieder geval leuk om te maken, en om eens te proeven (fan van The Good life ) Maar de tussentijdse smaak-test was niet echt positief Ik ben benieuwd of het nog uitmaakt dat de flessen nu nog een tijd in de kelder liggen.

Geplaatst:

Hier is de appel/perzikwijn favouriet.Eerst laat ik de appel/perzikpulp een paar dagen gisten,dan filtreer ik alles in een fles met waterslot,laat m staan tot ie geklaard is,en hevel m.

Geplaatst:

Dat hangt ook van de appels af,als het zure appels zijn,gebruik ik meer perziken,anders wordt je zuurgraad veel te hoog.Mocht je een sappan hebben (ik meende ergens te hebben gelezen dat je die had) is het veel eenvoudiger.Je gebruikt dan het sap van de vruchten,en je kan het dan gelijk in een gistingsfles doen.Zelf maak ik eerst altijd een giststarter in een plastic fles,die laat ik een nachtje staan,en ik voeg die de volgende dag aan de pulp(of aan het sap) toe.Zo weet ik altijd of mn gist nog werkt,en dat, als ie niet goed gist ,het niet aan de gist ligt.Maar da's persoonlijk.

Geplaatst:

Nou hier gaat het helaas minder goed met mijn wijnexperimenten... Beide aardbeienwijnen zijn zuur (te gebruiken als azijn...). Ook de eikenblad wijn proeft al zuur, maar die zou pas over een jaar klaar moeten zijn. Ik doe dus iets heel erg fout, maar wat ik ga op zoek. Ik was namelijk van plan om frambozen wijn te gaan maken, maar ik denk niet dat ik er aan ga beginnen voor ik weet wat ik anders moet doen.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Een appelwijn kan te zuur zijn door het zuurgehalte van de appels.

Aardbei / eikenblad bevat veel minder zuren. Het lijkt daarom eerder op een infectie met een azijnzuur-bacterie.

Smaakt het te zuur (neigt licht naar het zure van citroen), of smaakt het naar azijn?

Als het naar azijn smaakt: In het vervolg schoon en steriel werken (alles ontsmetten, op zijn minst met heet water); goed waterslot gebruiken. Slechts één fruitvliegje schijnt al goed (slecht) te zijn voor een infectie.

Geplaatst:

Henk bedankt voor je reactie

Het is inderdaad een azijn smaak, ik heb dan ook 1 flesje azijn bewaard Ik heb behoorlijk wat gegoogled vandaag en het lijken inderdaad de fruitvliegjes in ieder geval daar lijkt het op, zal dus ook een andere plek moeten bedenken om het op te slaan, of nog iets over het waterslot heen leggen....

Ik heb de voorgaande wijnen tevens geen sulfiet toegevoegd (wel gebruikt voor het schoonmaken), dat ga ik nu wel proberen, wie weet helpt dat ook al.

Jooze

Geplaatst:

Sulfiet, eigenlijk "not done" voor een bio-wijnboer.

In het kader van je eigen gezondheid doe je er verstandig aan geen dan wel zo weinig mogelijk te gebruiken.

En, ja ik weet dat het in het proces van wijnmaken voor een deel onvermijdelijk is.

Maar denk eraan dat in het fermentatie/vergistingsproces van nature sulfiet ontstaat.

En dat er wettelijke regels zijn voor het toevoegen van sulfiet, en dat is niet voor niets.

We krijgen al sulfiet genoeg binnen via allerlei dagelijkse sapjes en hapjes.

En voor de mensen die al herhaaldelijk het toilet hebben moeten gebruiken voor hun mislukte wijn.( En het bezinksel)

Zonde. Ook al is de wijn mislukt of niet te drinken (zoals de probeersels met rabarber ), er zit alcohol in.

De vervolgstap is een koperen keteltje met een koperen gedraaid buisje, wat ijs erom gewikkeld en met veel geduld maak je je eigen Eau de Vie.

Pas op voor het ontstaan van methanol, kan blindheid en de dood tot gevolg hebben. Kennis (en verdieping via het internet), van het proces is een vereiste.

Geplaatst:

Een waterslot (mits gevuld met een beetje water) zou echt alle fruitvliegjes moeten tegenhouden. Overhevelen, filtreren, tussentijds het SG meten: dat zijn de risico-volle acties.

Bij destilleren ontstaat geen methanol. Er ontstaat helemaal niks tijdens destilleren, destilleren is scheiden van fracties met een verschillend kookpunt. Sterker nog: als je de voorloop weggooit, raak je juist methanol kwijt.

Methanol kan ontstaan tijdens de gisting, en zit dus al in de wijn. Wordt gevormd bij een hoog pectine-gehalte (schillen, steeltjes, pitten). Juist bij het maken van stookwijn van allerlei vruchtenafval kan meer methanol ontstaan.

Als je al zelf gaat stoken (dat is illegaal) moet je je eerder zorgen maken over brand- en explosiegevaar.

Methanolvergiftiging door (illegaal) gestookte sterke drank (zoals onlangs in Tsjechië) komt bijna altijd doordat criminelen methanol hebben toegevoegd. Methanol is veel goedkoper, en schijnt net zo te smaken als ethanol.

Geplaatst:

Sulfiet, tja ik weet het, ik heb het nu afgewogen en ben benieuwd. Wat betreft de wijn die ik gemaakt heb en fruitvliegjes. Ik had het niet in het zicht staan en heb niet genoeg gekeken. Hij is iets overgelopen in het waterslot en daar zijn de fruitvliegjes in verdronken (altans bij de eikenblad wijn)...

Ik wil het ook weer zonder sulfiet proberen, maar nu wil ik eerst dat er iets lukt . Daarna kijk ik weer verder.

Ik heb dus nu 2 lege gistingsflessen nog mensen met mooie herfstrecepten?

Jooze

Geplaatst:

Misschien nog op de valreep:vlierbessenwijn.(zelf vond ik m niet echt lekker).Pompoenwijn?Druiven zijn nu ook wel rijp.Ik heb ooit ergens iets gelezen over lijsterbessen,maar kan het zo snel niet meer vinden.

Als je de azijnwijn destilleert word dan je eau de vie niet zuur?Vroeg me dat gewoon ff af.

Ik heb ook weer een gistfles leeg,dus ik ga het hier even volgen voor ideeën.

Geplaatst:

Henk, je hebt gelijk. Methanol ontstaat niet tijdens het destillatie-proces.

Mijn waarschuwing omtrent methanol is gebaseerd op een verhaal hierover tijdens een wijncursus die ik omstreeks 1980 heb gevolgd.

Dus nog voor het internet tijdperk. Ik heb het ook nooit geverifieerd.

Mijn vader heeft vroeger ge-experimenteerd met destillatie en daar zat,dacht ik toen, toch enig risico in omdat hij altijd schillen, staartjes, bladeren en zelfs takjes van fruit vergistte. Gelukkig zijn we nooit blind geworden. Hebben ook nooit echt veel gedronken hoor. En dan vraag ik me toch af of je dat risico geheel kunt uitsluiten want bij "weinbrand" wordt volgens mij ook gewerkt met schillen, pitten en steeltjes. Maar daar zal dan wel een of andere chemische analyse op los gelaten worden.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Beetje late reactie, maar hoe heb je gemeten?

De alcohol zorgt voor een verlaging van het soortelijk gewicht, resterende suiker geeft een hoger soortelijk gewicht.

Ik denk dat een juiste alcohol bepaling met een hydrometer (of zelfs met een alcohol meter) alleen kan als alle suikers vergist zijn.

Ik zou in ieder geval hiervan geen belletjeswijn maken. De misschien grote hoeveelheid suikers kan voor bommetjes zorgen?

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hoi,

vorig jaar zijn mijn appelwijnflessen geploft, er zat nog rest suiker in, zorg dat je S.G. gehalte zeker op 998 zit dan weet je zeker dat er niets mee kan gebeuren.

Geplaatst:

Appelwijnflessen die ploffen vanwege de restsuiker.

Ik denk dat het probleem eerder ligt in het her-gisten, dwz dat de wijn niet voldoende geklaard is en dat er nog levende gistcellen aan het gisten geslagen zijn in de flessen. Dan wordt er namelijk weer druk opgebouwd en zal de kurk eraf knallen.

Mijn vader voegde per definitie aan elke fles opgeloste suiker toe (en dat ging vaak om een kilo per 25/30 liter).

Ik moet er wel bij zeggen dat hij voor een zware en vooral zoete wijn ging ( richting Port dan wel Muskatel).

Er zat dus per definitie een hoog gehalte restsuiker in.

Met geplofte flessen hebben we wel veel ellende gehad bij de zure kersen, elk jaar bij begin van het nieuwe bloei-seizoen buiten begon het her-gisten in de flessen. Ondanks het feit dat na klaring het sap onder druk gezeefd was voor de botteling. Dus rest-gisten in de fles lijkt me niet logisch. Zal toch natuurlijke gisting moeten zijn. Vooral ook omdat het nog verschillende jaren achter elkaar plaatsvond.

Als oplossing hebben we (net als bij champagne) de kurken met ijzerdraad vastgelegd.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Nou, wij hebben druivenwijn gemaakt ('zijn eraan begonnen' is een betere omschrijving... ) en na een veel te lange tijd kwamen we er achter dat we de boel nog niet hadden gezeefd. Pitjes en schilletjes hebben dit wijntje dus flink verpest? Het ruikt nu namelijk naar spiritus. We weten dus wat er fout is gegaan... Als we dit gaan destilleren, zit er dan een boel methanol in? En verdwijnt die spirituslucht als je het destilleert? Zo niet: dan is het natuurlijk sowieso niet lekker.

Zouden we het (na zuiveren) nog als spiritus kunnen gebruiken? Dus als het schoonmaakmidddel/luizen kill spul? Of is dat niet 'schoon' genoeg te krijgen om je ramen mee te wassen? (door restjes druiven die je er niet goed uit kunt krijgen als amateur?)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...