Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De appelwijn 2017 is vandaag gebotteld. Mooi klusje voor op een gure zondag.

Beetje vroeg, maar ik wil een aantal mensen laten proeven ergens tussen Kerst en Nieuwjaar. De bubbelvariant zou dan net mooi op druk moeten zijn.

De bubbelvariant beviel vorig jaar uitstekend (direct voor het bottelen een beetje suiker (ca 9 g/L) en een heel klein beetje gist toevoegen).

2017121015021252931512918606.jpg

Van 2x 5 liter: 26x met bubbels; 6x zonder bubbels

2017121015025998321512918595.jpg

Die linkse is met een beetje gist. Daarom nu nog troebel. De gist maakt van de toegevoegde suiker nog een beetje alcohol, en daarmee ook CO2, bubbels dus.

In bierflesjes? Ja: die zijn redelijk drukbestendig, en hebben een mooi maatje om in één keer in twee glazen uit te schenken. In één keer, dan wervelt de inmiddels bezonken gist niet op en komt niet mee bij het uitschenken. Eén flesje niet genoeg? dan pak je toch een tweede flesje ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wauw Henk, ziet er weer prachtig uit. En fijn dat je alles zo uitvoerig test en je bevindingen beschrijft. Maakt het voor anderen makkelijker om in te stappen.

wees bevriend met kleine dingen

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag de 10 liter Rondo gebotteld:

201801Rondogebotteld92831515092680.jpg

(Arie vindt het reuze interessant ...)

In 3x Champagnefles 0,75 liter, en de rest in groene bierflesjes (Heineken), 24x. Alles afgesloten met kroonkurken, wel zo makkelijk.

Het resultaat valt me enorm mee. prachtig donker paarsrood, bijna zwart; bramen; niet te zuur; vol; krachtig; weinig afdronk; boers.

Na een weekje flesrust maar eens serieus gaan proeven ...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

In juni heb ik mede opgestart, met verse honing, en verse kersen (Vikingbloed, noemen ze dat ) Het is nu januari, heb het nu 3x geheveld, en het spul gist nog steeds . Ben heel benieuwd hoe lang dat nog na gaat gisten.

De gewone mede was al klaar, en alweer op

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Rode wijn met bubbels?

Tijdens bottelen heb ik aan een paar kleine (bier)flesjes een beetje suiker toegevoegd. Experiment.

Zonet een flesje opengetrokken:

2018022417103252381519491433.jpg

Hoeveelheid belletjes: precies goed. Smaakt stukken beter dan die vieze Lambrusco. Toch: beduidend minder lekker dan de stille variant van dezelfde wijndruiven, ik mis de volle smaak.

Ik bewaar er een paar, om pas te drinken bij warm en mooi weer, buiten. Ik vermouth vermoed dat het dan een stuk beter smaakt. Net zoals dan de erwtensoep waarschijnlijk minder smaakt.

• 2 weeks later...
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Beste,

Ik maak wijn voor mezelf en zocht naar vaten of bidons.

Nu heb ik deze gratis mogen afhalen bij reinigingszaak van serres.

Maar ik zou graag weten of de bidons waar reduclean in is geweest of de emmers van krijtkalk mogen gebruikt worden voor wijn in te maken?

Er staat wel dat het biologisch afbreekbaar is.

Maar toch graag zekerheid.

Mvg, Marc

Geplaatst:

Voor plastic houd ik een simpele regel aan: als het foodgrade logo er niet op staat gebruik ik het niet voor eten en drinken.

Anderzijds kun je ook op plastic zien welke type het is en dan nagaan of het geschikt is voor voedsel opslag. Zie afbeelding:Plastic89211531517517.jpg

Echter vind ik zelf altijd lastig te bepalen of plastic volledig ontdaan kan worden van de chemicaliën die erin gezeten hebben.

Dit heeft glas als voordeel, kan grondig schoongemaakt worden, waar plastic beschadigd.

Geplaatst:

Ik heb slechte ervaringen met plastic. Wij hebben het geprobeerd in van die waterflessen voor een waterapparaat.(van die grote blauwe) Het wil niet zo fijn, en de zooi schimmelde er sneller in . Het was veel lastiger om het schoon te maken.Voor ons niet voor herhaling vatbaar.

Geplaatst:

Een stelregel is alleen wit plastic, en inderdaad het foodgrade logo (bestekje). Maar dan nog neemt plastic smaak op en geeft dat weer af. Dan heb je misschien een reduclean smaak aan je wijn straks.

Sowieso ongeschikt om het lang in te laten staan omdat plastic lucht doorlaat. Kleine beetjes, maar toch...

Geplaatst:

Ik heb zelf ook wel plastic in gebruik, maar inderdaad voor kort termijn. Wijn maken van vruchtensap duurt een maandje en gaat dan de fles is. Daarvoor is het wel geschikt. Dan is HDPE geschikter dan PET voor langere duur.

Zelf heb ik van die wei-bussen op de kop getikt, die zijn vaak van HDPE en kan variërend 3 tot 5 liter in.

Zoiets bv. https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/reflex-instant-mass-heavyweight-strawberry-60021116?skuid=021116 voordeel is dat die producten droog zijn geweest en de smaak niet in de fles is getrokken.

Geplaatst:

best dus niet gebruiken? Er hang el een plastic geur in de bidons Ik dacht ze eigenlijk ook te gebruiken om het sap te vervoeren na persen,dat is makkelijk te stapelen en duurt niet zo lang .maar 24 uur.

Geplaatst:

Ik denk dat 24 uur wel kan. Qua smaak. Maar je kan het beste water aanzuren en 24 uur in een bidon bewaren, om te checken of het water smaak of geur opneemt.

Geplaatst:

Potje citroenzuur kopen. Bij toko of Turkse of Marokkaanse winkel wel te vinden. Iets van 6 gram per liter oplossen, dat zal je sap straks waarschijnlijk ook zijn. Dichtschroeven. En dan na 24 uur ruiken en proeven.

Geplaatst:

Voor citroenzuur hoef je niet per se naar een toko. Ik weet niet waar je woont, maar Papillon In Delft heeft veel wijn benodigdheden.

Edit: zie net dat je in België woont, dan hebben ze het ook bij Holland & Barrett, potje Jacob Hooy citroenzuur.

Geplaatst:

Bij de AH hadden ze een aanbieding 2e gratis op Appelsientje sappen.

Ik heb 4 liter zwarte bes 100% puur sap gehaald en in een grote 3 liter PET bus gestopt met suiker en gist.

Na een maand gisten in flesjes en ik moet zeggen dat het een lekkere wijn is.

Mocht je net beginnen met wijn maken zou ik dat zeker eens aanraden om te proberen.

Geplaatst:

Ik moet mijn suiker berekenen voor de pruilen en heb bij de één ton

en de andere 12 sg en de andere 13sg met 12 en 13 zuur dan heb ik nog van perzik 6 sg en zuur 6 maar de tabeel bij pruimen begint maar de sg aan te geven vanaf 16.

Hoe moet ik dat dan berekenen?

Geplaatst:

Eerst maar eens:

Hoe meet je het SG? Met een dobber (hydrometer), met een refractometer (en zo ja: Sg of Brix-schaal), of zelfs anders?

Je schrijft, voor pruimen: '12'. Bedoel je 1.012 (andere notatie is: 1012)

1012 voor rijpe pruimen (die ook zoetig smaken) vind ik wel erg laag.

(en 1006 voor perziken vind ik heel erg (te) laag)

Dus eerst: met welk instrument meet je, en hoe?

(Dat meten moet wel voordat je gist toevoegt, want de gist eet de suikers op (en dat is de bedoeling) zodat het suikergehalte en daarmee het SG geleidelijk afneemt.)

Geplaatst:

Je bedoelt een hydrometer (een hygrometer is zo'n weerstationdingetje dat de luchtvochtigheid meet).

"Gemeten na de pulpgisting ...."

En je hebt niet gemeten vóór het toevoegen van gist?

Tja, dan kun je weinig meer zeggen over het begin-SG. Er is immers al suiker opgegeten, en omgezet in alcohol, maar het is onbekend hoevéél.

Suiker in water maakt het totaal zwaarder (dus een hogere SG), alcohol maakt het totaal lichter (dus een afgenomen SG t.o.v. de beginwaarde, die je echter niet gemeten hebt).

Mijn SG metingen bij rijpe braam, zonet een paar geplukt en gemeten met een refractometer, speciaal voor jou:

- Braam Triple crown (mijn bramen om direct te snacken, zoet en aromatisch): Brix 16,5. Dat is SG 1068, en levert in theorie een wijn van 8,9%

- Braam soort onbekend (mijn bramen voor jam, minder zoet, wel echt rijp): Brix 11,0. Dat is SG 1042, en levert in theorie een wijn van 5%

Als je een wijn wilt van 12% alcohol, simpele methode.

Stel dat je (vóór de gisting) een SG meet van 1056. Dat geeft in theorie een wijn met 7% alcohol.

Elke 17 gram (kristal)suiker per liter geeft één procentpunt alcohol.

12 (% dat je wilt) minus 7 (% dat je van alleen de vruchten gaat krijgen) = 5. Per liter moet er dan 17 * 5 = 85 gram suiker bij.

Meten is weten, maar je moet wel weten wát je meet.

Eerst oefenen met bijvoorbeeld twee liter gekocht appelsap, dat is echt heel nuttig. Dan zijn de volgende keren, met duur fruit, de gemaakte meetfoutjes (en andere beginnersfouten) eruit. Heb jij nu niks meer aan, maar andere lezers wel.

Geplaatst:

Beste, natuurlijk heb ik voor de pulpgisting ook gemeten,maar je moet toch altijd na ook meten omdat de suikers dan weg zijn zoals je zelf zegt.

Ik weet wel hoe je sg berekent via de tabel maar zon lge staat er niet op, dus daarom dat ik vroeg hoe dat gebeurt bij zo en laag cijfer?

Geplaatst:

Nu schrijf je dat je wél ook een beginmeting gedaan. Eerder schreef je dat je gemeten had na de pulpgisting. Dan wordt het heel lastig om een goed antwoord te geven.

Voor het berekenen hoeveel suiker erbij moet is alleen de beginmeting van belang. Die heb je, dus je kunt gaan rekenen.

Beginmeting (vóórdat de gisting start): die is nodig om te kunnen berekenen hoeveel suiker erbij moet.

Eindmetingen: die zijn nodig om te kunnen bepalen of de gisting werkelijk helemaal afgelopen is. Zoniet, dan kan de gisting na het bottelen doorgaan, met misschien ontploffende flessen als gevolg.

Tussenmetingen: die zijn niet nodig. Wel leuk om de gisting te volgen, maar dat zie je ook wel aan het bluppende waterslot, zolang het lekker blupt gaat het waarschijnlijk goed. Niet altijd: als het bluppen stopt, kan dat komen door een gestokte vergisting. Daarom wel de eindmeting(en) doen, voor het bottelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...