Ga naar inhoud

Knoflook avonturen 2018-2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier veel roest. Baal er van. Advies is ze dan te rooien toch? Of kan ik ze nog even laten staan? Ik heb er een stuk of 4 gerooid en het waren nog heel kleine bolletjes... zo zonde. Komende 4 jaar geen knoflook meer op die plek als ik me niet vergis..?

Geplaatst:

Alliums willen heel veel zon, en zon is niet goed voor zo'n schimmel, dus de plek zal wat dat aangaat wel niet ideaal zijn geweest? Je zit natuurlijk niet zo op de open vlakte als ik...

Zolang de bladen nog wat groen hebben kun je ze wel laten staan, dan draagt het nog bij aan de bolvorming. Die schimmel roei je toch niet zo even uit, dus daarom hoef je die knofloken niet te rooien. Heb je bovenin nog wel wat bladeren die echt groen zijn?

Ik zal het ook ieder jaar hebben, die roest, het begon ook al in Maart dit jaar, maar bij sterke planten rukt het niet zo snel op. Vanaf nu zal de roest wel sneller gaan oprukken, want de planten gaan langzaam op hun retour. Maar pas half Juni of zo zijn de bollen mooi aan de maat, is mijn ervaring.

Breedbladige knoflook rasjes lijken vatbaarder voor roest dan smalbladige. Was het blad relatief breed, Mellie?

Geplaatst:

Er zit nog genoeg groen, het zijn de buitenste bladeren. Het zijn idd de bredere die aangetast zijn. Het zijn dezelfde plekken als normaal, en vorig jaar wel wat roest gehad, maar nu beduidend meer. Zal er (over)morgen een foto van maken. Ben ziekig en moe dat de tuintrippel net iets te veel is.

Geplaatst:

Bij mij ziet het er nog aardig uit, maar het begint wel een beetje op zn einde te lopen heb ik het idee. Nog geen zicht op bloemen.45504e1bb4cf4a2330be80d9620447f5.jpg1fcb2044c901c9b603b5f5adb04184f3.jpg

Geplaatst:

De grootste krullen heb ik zitten in plantjes die ik vanuit broedbolletjes(!) heb opgekweekt. Ik vond het jammer om die broedbolletjes weg te doen, dus heb een stuk of wat in de grond gestopt. De plantjes die eruit zijn voortgekomen zijn groter dan wat ik had verwacht; ik verwachtte er om eerlijk te zijn weinig van en heb dit bedje ook geen zorgen gegeven; geen mulch, geen bewatering en weinig naar omgekeken, maar ze zien er nog aardig uit - vallen wel om omdat ze lang en dun zijn.

Op de achtergrond staan wat 'normale' knofloken, die zijn natuurlijk een stuk groter. Van deze kleintjes vooraan hoop ik solos over te houden, dat zou nog wel wat zijn, als ze zijn gespleten zijn in kleine teentjes zou dat teleurstellend zijn.

De bloemstengels zijn moeilijk te zien, maar midden op de foto staat er eentje vrij duidelijk op.

Bij de meeste rasjes zie ik de bloemstengels nog niet, alleen bij de Pskem zijn ze al heel duidelijk en de Ornak volgt.

Pskembulbils47901558646830.jpg

Geplaatst:

De meeste stengels nu weggeknipt. Als ze eenmaal komen dan gaan ze ook snel.

47942232188_43fce6eeb4_o.jpg

Wat betreft het hoe en waarom vond ik dit erg behulpzaam: http://goldenacresgarlic.blogspot.com/2015/06/scapes-when-to-make-cut.html. Er wordt zelfs uitgelegd dat de plant schrikt als je het te vroeg doet en dan stopt met de sapstroom, waardoor de plant vervroegd aftakelt. Die uitleg was ik niet eerder tegengekomen, maar het moet inderdaad een heel krachtige sapstroom zijn in het begin van de stengelvorming, want anders kan er niet in een paar dagen tijd zo'n lange stengel staan.

Het zou nu nog iets van drie weken moeten duren voordat ik kan beginnen met bollen oogsten.

Geplaatst:

Ik heb vandaag 3 bloemknoppen verwijderd van de olifantenknoflook. Is dat een goed of slecht teken, dat er bloemknoppen gevormd werden? In de overige knoflookplanten is de roest wel goed te zien, maar gelukkig niet zo erg als vorig jaar. Wanneer is het de juiste tijd om de knoflook te oogsten?

Geplaatst:

Als ongeveer de helft van de bladen vergeeld zijn oogst je. Normaal in deze tijd zijn de onderste paar bladen altijd oud en geel, maar daarboven zou een gezonde plant nog groen moeten zijn. Op een gegeven moment zie je ze sneller achteruit gaan. Als bij een plant de onderkant van de steel bruin wordt en aan het desintegreren gaat moet die er zeker uit - soms heb je er een tussen die wat eerder als de rest aan z'n einde komt, maar hopelijk ziet het meeste er nu nog prima uit.

Of een knoflook bloemen maakt hangt van het ras af. Ja, Olifanten knoflook maakt bloemen.

Ad, waarschijnlijk zul je veel hebben aan wat Kees Huijbregts over knoflook te vertellen heeft: http://www.eemlook.nl/.

Geplaatst:

Ik hou aan dat twee derde verdroogd moet zijn.

Officieel laat je nieuw pootgoed iets langer staan zodat de kiem in de tenen zich verder ontwikkeld.

Voor gebruik in de keuken wordt deze kiem ls ongewenst gezien.

Klaar voor de oogst:

2016070321454549011468412825.jpg

2016070321453629001468412805.jpg

Geplaatst:

Patrijs, kun je ons vertellen of je er roest in had of niet?

Ik vermoed dat je ze niet zo lang kunt laten staan als er een schimmel actief is zonder dat de bol gevaar loopt.

Ik was vorig jaar te laat bij een paar plantjes, hadden nog wel een paar groene bladen in de top maar de bollen desintegreerden snel na de oogst.

Geplaatst:

Er wordt warm weer voorspeld de komende week, dus ik verwacht zelf ook niet dat ik de mijne nog langer dan een maand laat staan. Of maakt droogte en warmte op zich niet uit?

Geplaatst:
kun je ons vertellen of je er roest in had of niet?

Deze foto is van 2016, ik ben bang dat ik dat niet meer weet.

Ik geloof ook niet dat een lichte roest aantasting erg is.

Ik oogst nu dagelijks knoflook ut de kas, die heeft eind maart roest gekregen bij een dichte en vochtig warme kas.

De oogst is verder prima. Dit jaar verder alleen roest in de oude selderij.

Wel hou ik de laatste weken de knoflook goed in de gaten, vooral bij warm weer na een bui ( juni).

Ik had in 2017 ik de eerste symptomen van Xanthomonas axonopodis pv Allii .

Gelijk geoogst en nieuw pootgoed gekocht.

Warm weer is nu erg goed, het stimuleert de bolgroei.

Geplaatst:

Vandaag heb ik foto's gemaakt van de knoflook. Ik ben benieuwd of ik me zorgen moet maken over de hoeveelheid roest. Gezien de groene bladeren kan ik het oogsten nog wel even uitstellen. Ik heb in 5 bollen olifantenknoflook bloemen gekregen. Die heb ik er op een na uitgebroken, vooral om het verschil vast te kunnen stellen.

Moestuinforum-588186491559067877.jpg

Moestuinforum-588218071559067882.jpg

Moestuinforum-587775311559067888.jpg

Moestuinforum-587871301559067894.jpg

Moestuinforum-587612441559067912.jpg

Moestuinforum-588091661559067907.jpg

Moestuinforum-587922641559067900.jpg

Geplaatst:

Bij nog geen bloemen en nauwelijks roest

Stelen worden nu goed dik, heb iets patentkali gestrooid vorige week.

aab6f6da25be10b19c44197f518b9137.jpg

e54d8c6efac188fbb97343352e92bc45.jpg

Onkruidmanager 1.0

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Dit jaar heb ik voor het eerst knoflook geplant.

Ging allemaal goed, maar vandaag merkte is een blauwgrijze schimmel op de stengels van de knoflook.

Heb de plantjes, die er nogal verzwakt uitzagen, dan maar uitgehaald.

De (veel te kleine) knoflookbollen liggen nu te drogen. Zijn deze straks nog eetbaar?

Weet er iemand wat deze schimmel is?

En kan dit kwaad voor mijn uien (die naast mijn knoflook staan), of andere gewassen in de moestuin?

Alvast bedankt!

Lowie

Geplaatst:

Ik heb vandaag een aantal knoflookjes eruit moeten halen die er erg slap bij hingen. Mijn vrees was helaas ook de waarheid: de preimineervlieg was de boosdoener. Vorig jaar al gehad in de prei, nu dus ook in de knoflook. Ik baal er stevig van, maar ik hoop dat de knoflookjes in de buurt onaangetast blijven, maar ik vrees het ergste... voor nu laat ik ze toch nog even zitten, want de bollen waren nog lang niet groot genoeg.

Geplaatst:

Lowie, ik ben geen kenner van iedere aandoening maar dat klinkt als een algemene schimmel die pas optreedt bij reeds verzwakt spul. Ik vermoed dus dat die schimmel het secundaire probleem is, niet de oorzaak zelf. Het kan zijn dat met goed drogen de schimmel de bollen kunnen worden gered, maar het kan ook zijn dat hun houdbaarheid al is aangetast. Er moet nog een stevig vlies om de hele bol heen zitten, als dat niet het geval is bederven de tenen sneller.

A.M., mineervlieg kan inderdaad heel vervelend zijn, er zijn mensen die hun hele knoflookbedden afdekken met netten, net zoals je wel ziet bij kool tegen het koolwitje. Maar dat moet dan veel vroeger in het seizoen, tijdens de vlucht van deze vlieg. Gelukkig voor anderen is het niet een heel algemeen probleem, maar vervelend voor jou.

Het natte weer op dit moment zal een algemeen probleem zijn voor iedereen. Zo vlak voor de oogst wil je eigenlijk al dat het drogen langzaam begint, niet dat een plens regen bij een half verlepte plant een ziekteschimmel stimuleert of groei-afwijkingen in de plant zelf veroorzaakt.

Ik vind het zelf irritant dat ik vanwege de droogte de knoflook voortdurend water heb moeten geven, en juist op het moment dat de droogte goed uitkomt begint het dan te regenen!

Geplaatst:

Vandaag ook opgemerkt dat zowel in mijn uien als in de knoflook de preimineerder zat. Vandaar waarschijnlijk de blauwgrijze schimmel.

Geplaatst:

Vandaag de eerste drie kleine bolletjes geoogst omdat ze omgevallen waren. Het zijn "solo" bolletjes geworden.

Linked Image

Ik denk dat de groei er ook wel uit is en de regen en warmte te laat kwam voor een mooie oogst dit jaar.

Geplaatst:

Mellie geen idee, naar mijn mening te vroeg eruit gehaald, maar blijkbaar waren ze al uitgegroeid, het blad dan?

Ik heb aardig wat roest blijkt, meer dan andere jaren, maar ook nog veel groen blad dus ik laat ze er nog in. De olifantensolobollen hebben allemaal al een aardige bloem, wie haalt deze bloemen eruit?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ze waren al helemaal vergeeld, dus wel gestopt met groeien... balen zeg. Tegenvallende oogst. Heb nog wel wat in de grond, maar verwacht niet dat dat een mega oogst wordt.

Geplaatst:

misschien iets te weinig water gehad bij de knolvorming?

of te weining bemesting, compost, koemestkorrels?

of begonnen met kleine teentjes? (kleine tenen zijn voor de kok, grote tenen voor de tuinder)

bij ons in H was het vrij droog de afgelopen maanden dus in heb de geultjes tussen de rijen regelmatig vol laten lopen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...