Jorieke123 Geplaatst: 26 september 2018 Geplaatst: 26 september 2018 Wij hebben een tijd terug een hele oude fruitpers gekocht. En de houten korf daarvan is echt niet meer te gebruiken. Nu wil ik daar graag een nieuwe voor kopen. Want ik zie ons zo'n ding nog niet zelf knutselen eigenlijk.... Maar ik kan geen winkel/webshop vinden waar ze die los verkopen? Wie helpt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ktrijn Geplaatst: 26 september 2018 Geplaatst: 26 september 2018 Bedoel je zoiets? LinkjeIs wel metaal en geen hout... Quote
henkg Geplaatst: 26 september 2018 Geplaatst: 26 september 2018 Ik ben wel nieuwsgierig naar die pers. Als het bandijzer van de korf nog goed is, dan is er met eikenhouten latjes + RVS schroefjes wel iets van te maken. Laat me maar eens zien, op de MTFD. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 26 september 2018 Auteur Geplaatst: 26 september 2018 Ktrijn: nee, die bedoel ik niet, al is zo'n soort fruitpersje ook wel mooi en handig lijkt me. Voor kleinere zaken. Wij hebben een wat lomper groot ding, zo 1 op poten met een grote korf (ik schat... 15 liter? misschien wel meer... moet eens meten) waar je appelsap of veel druivensap mee perst. Ik ga eens kijken naar de staat van die bandijzers Henk. We hebben afgelopen weekend de schuur opgeruimd en kunnen er zowaar weer rondlopen en dingen vinden! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 28 september 2018 Geplaatst: 28 september 2018 (ik schat... 15 liter? misschien wel meer... moet eens meten) Volume cilinder: PI() * r^2 * hOf je gebruikt de bloempottenformule: http://henkg.myDS.me/weercmx/InhoudBloempot.xls(bij een cilinder is de straal onder gelijk aan de straal boven) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
TomP Geplaatst: 30 september 2018 Geplaatst: 30 september 2018 Wij hebben een tijd terug een hele oude fruitpers gekocht. En de houten korf daarvan is echt niet meer te gebruiken. https://www.brouwland.com/nl/onze-producten mss kan je daar vinden wat je zoekt?Hebben enorm veel en er staan diverse soorten persen ea op. Als je ze contacteert via mail moeten ze jou zeker kunnen helpen. Succes! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2018 Zo, er kwam even een moestuinforumdag tussendoor jongens Even geen tijd voor de pers. Deze week wel weer, dus we hebben hem eens even uit de schuur gehaald (zwaar!) en goed bekeken. Het (de) bandijzer(s) blijken nog goed, het hout echt niet meer We hebben even een kleine test gedraaid met wat appels van Henk, om te zien of alles verder nog wel werkt en draait enzo. En ja hoor: sap! Goed, nu gaan we op zoek naar mooie latjes, we maken alles netjes schoon en behandelen wat delen met olie. En dan moeten we daar toch wel heel wat liters sap mee kunnen persen! We hadden ook een nieuwe 'fruitmolen' gekocht, om de appels te hakselen en daarna te kunnen persen. Nou daar waren we minder blij mee... wat een stom ding! Hij peurt wat door de appels met zijn korte armpjes (het zijn niet eens messen...) en dan liggen ze maar te draaien en te moezen. Als je de appels met een mesje in 4-en of liever nog in 8-en snijdt, en je de bak NIET te vol doet (liever maar een klein laagje er in) dan gaan ze er redelijk doorheen en dan kan je als test wat sap persen zoals we nu hebben gedaan Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 De appels eerst in kwarten snijden is toch al nuttig, dan is het klokhuis snel te verwijderen. Weliswaar in kwarten. Pulpen: misschien juist wel redelijk vol doen, en tijdens draaien aanduwen met een vierkant plankje? Zelf vond ik de keukenmachine (een goedkoop ding van de Action) redelijk makkelijk werken. Er past ongeveer een kilo per keer in. Een cyclus, vanaf gevuld tot klaar, legen en opnieuw vullen neemt hoogstens een minuut. Maar ook hier eerst in kwarten snijden, anders “pakt” het mes niet goed. Maar ja, niet zelfvoorzienend, want er zit een stekker aan ... Wellicht zijn er veel handiger methodes. Die ken ik echter niet, want ik maak zoveel mogelijk gebruik van spullen die ik al heb. En heel misschien zit er bij jullie een wijnmaakclub of zo in de buurt.Voor mij is http://www.luctoretfermento.nl/ te ver rijden. Ze hebben wel:*Leden kunnen gratis gebruik maken van de fruitpers, pulpmolen, centrifuge, kurkapparaat, filtreeruniten en de BBQ Of anders zoiets, maar dan bij jullie in de buurt: https://landschapsbeheerzeeland.nl/nieuws-activiteiten/pers-uw-eigen-appels-kom-naar-vrouwenpolderDat is een beetje vergelijkbaar met de methode Appelvrouw. Terug naar de fruitpers. Ik ben nog steeds blij met mijn goedkope 6 liter persje.Deze: henkg-s-wijnmaken-2018-2019-van-braam-appel-en-natuurlijk-druiven-t24597-10.html#p384697Over een maandje of zo mag ie al weer aan de bak: restsap uit bramen persen.Dit apparaatje staat dus zeker niet te verstoffen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 12 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2018 Ja nee ik wil hoeveelheden verwerken die je niet gaat snijden en ontklokhuizen Henk. Ik schat dat onze pers 30 liter kan persen? Misschien wel 4. Ik meet hem van het weekend even op om het uit te rekenen. Er zouden echt iets langere messen aan die fruitmolen moeten zitten. Zoals aan onze bietenmolen. Ik denk dat we die maar eens schoon gaan maken en dat ene ontbrekende mes gaan vervangen enzo. Dat schiet tenminste op zeg. Als we van die hoeveelheden hebben die Jet nu had, dan brengen we het denk ik hier naar Fruitbedrijf Horstink in Steenderen/Rha, daar komt eens in de zoveel tijd de pers. Maar tussen nu (bijna geen appels nog), en dan (vele 100-en kilos) zitten nog wat jaren die we zo hoopten te kunnen vullen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.