Henkg’s wijnmaken 2018-2019. Van braam / appel / en natuurlijk druiven.

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
henkg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (233)
Woonplaats / locatie: Zeeland (regio Tholen)

Re: Henkg’s wijnmaken 2018-2019. Van braam / appel / en natuurlijk druiven.

Berichtdoor henkg » Do 06 Sep 2018, 12:52

De Rondo is vanochtend geperst en zit nu in 5 L flessen:
Afbeelding
Maak je geen zorgen, deze douche gebruik ik niet, want er is ook een luxere badkamer ...

Over het persen zelf is niet zoveel te vertellen, ik volsta met een filmpje van vorig jaar waarop buur R. demonstreert, met precies zo een persje als ik al eerder had, en nog steeds heb:

De Cabernet cortis staat nu nog te pulpgisten (pluk was op 3 sep). Ik denk erover om die morgen al te persen en daarmee de twee flessen met Rondo af te vullen, om zo het contactoppervlak met lucht fors te verkleinen.
De Pinotin is nog net niet rijp genoeg, die moet nog geplukt.

Wolkje25
Woonplaats / locatie: Veendam

Berichtdoor Wolkje25 » Do 06 Sep 2018, 21:02

Ook ik volg met interesse en probeer dit jaar voor het eerst wijn te maken.
Ik had van de moestuindruiven al druivensap met agavesiroop gemaakt ..maar niet in de koelkast gezet.... Ik zag vorig weekend dat de flessen stonden te 'wild'gisten :shock: ; Dus maar gezeefd en overgedaan in een 3ltr gistingsfles (in de buurt gauw goedkoop kunnen vinden).... geen idee van zuurgraad/suikergehalte/gist.... Om de 5a10 sec bubbelt het waterslot. Grote verassing wordt dat dus :roll:
Afbeelding

Verder ga ik proberen de blauwe druiven(uet) en appels (uemt) in combi met bramen of perziken (uemt) op te starten.....dus parralel met jouw starts
Ik zit nu met smart te wachten op mijn brouwmarkt bestelling ;) vooraleer ik kan beginnen.

Toi Toi Toi voor iedere hobby-wijnmaker :clap:
Laatst gewijzigd door Wolkje25 op Di 11 Sep 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Happiness :angel: = Homemade ;)

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Zo 09 Sep 2018, 22:48

Mooi project Henk! Fijn dat je met ons wil delen wat je precies doet. Graag met de cijfertjes erbij :thumbup:

Wolkje25

Berichtdoor Wolkje25 » Do 13 Sep 2018, 19:27

Hey Henk
Hoe staat het met de druif_ wijn in wording nu na afgelopen week :?: Hoeveel bellen geeft het waterslot nu nog bvb?
Gr.Claudia

henkg
Moderator

Berichtdoor henkg » Do 20 Sep 2018, 07:05

De Rondo en de Cabernet cortis zijn nu (vrijwel) uitgegist. Nu Brix 6,5. Smaak: geen zoet dus inderdaad uitgegist, niet te zuur, nog wrang (goed teken: er is voldoende tannine aanwezig). Blijft nog zeker zes maanden in gistingsflessen staan, vrijwel vol, onder waterslot.

De Pinotin. Weinig opbrengst en onregelmatige rijping: sommigen groot, rijp en zoet, anderen klein, minder zoet, en zurig. Toch geoogst, de rijpe bessen werden aangevreten door wespen. Deze Pinotin gaat eruit, wordt vervangen door Rondo.

Bramen. Even een onsje uit de vriezer gehaald en gemeten. Vrij zuur (10g/l) en niet erg zoet. Mijn bedoeling is om daar een port-achtige wijn van te maken. Eerst laten gisten, met suikergift. Daarna aanzoeten met suiker en versterken met alcohol tot ca. 18%. Recept: weet ik nog niet precies.
Later meer, ergens eind oktober ga ik starten.

Appelwijn. De moesappels van buur M. zijn ook dit jaar erg zuur. Die ga ik niet gebruiken, want mijn eigen Elstar en Schone van Boskoop gaven nu genoeg.
Mise en place:
Afbeelding
Het pulpen heb ik gedaan met een keukenmachine. Hakselen met het grove sikkelvormige mes.
Daarna pecto-enzym erbij, 24 uur. Dat enzym breekt de celwanden af, waardoor je meer sap eruit kunt persen. Dat is ook goed te merken: de vrij droge pulp is na een dagje veel soppiger geworden (geen foto hiervan).
Na persen had ik 72% sap uit de appels.
Nu: Staat te gisten, straks de laatste suikergift. En over een paar dagen overhevelen naar een gistingsfles, vanuit de emmer.

Een volgende keer: later moet het resultaat gebotteld worden. Welke flessen en afsluiting gebruik ik daarvoor?

Ciska
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Ciska » Do 20 Sep 2018, 09:54

Henk.....hoeveel kilo appels heb je ongeveer gebruikt? En hoeveel gistings flessen van 5 liter had je daarvoor nodig?

De reden dat ik dit vraag: giga hoeveelheid appels (redelijk zoet), maar beperkte diepvries opslag of manier om pulp van appels te maken. Dus moet even kijken wat efficiënt werkt hier of invriezen (zou in etappes moeten) of door keukenmachine halen. Dan is het handig als ik dan een 5Liters fles of een emmer redelijk vol heb met geperst sap en niet een bodempje.

henkg
Moderator

Berichtdoor henkg » Do 20 Sep 2018, 10:52

Per 5 liter eindresultaat kun je het best 6 liter laten vergisten, eerst in een emmer, wel goed afdekken, mag ook onder waterslot..
Na een paar dagen vergisten, na de eventuele suikergiften, kan er dan 4,5 liter in de 5 liter fles, en ruim 1 liter in een andere fles (plastic Cola fles 1,5 liter kan wel, voor een paar dagen). Beide onder waterslot. Na weer een week of zo kan er overgeheveld. Je raakt daarmee wel wat kwijt, en de 5 liter fles kan dan pas (bijna) helemaal vol. Waarom dan pas: er was ooit iemand die schuim en spetters tot op het plafond had, was dat Nasuada?
Die extra fles is dus voor het aanvullen van het tekort, houd je wat over: opdrinken kan.
Niet dat het zo moet, maar zo doe ik het.

Hoeveel appels: 6 liter sap, bij een sapopbrengst van 70%: 6 / 0,7 = 8,5 kilo appels (zonder klokhuis).

Invriezen heb ik nog nooit gedaan. Dat lijkt me een heel gedoe. 8,5 kilo appels neemt een kleine 20 liter volume in beslag, net in de tijd dat de vriezer vol ligt met moestuinopbrengst. Ontdooien kost ook weer tijd. Wel nodig want bij lage temperaturen doet de gist helemaal niets.
Voor koud (bij kamertemperatuur, in de keukenmachine) pulpen -zoals ik doe- heb je wel pecto-enzym nodig, anders kun je beduidend minder sap uit de appels persen. Zeggen ze, want ik heb dat nog nooit zonder pecto-enzym gedaan. Wel zie ik dat de pulp van vaste stukjes overgaat in een lekker soppige brij.

Ciska
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Ciska » Vr 21 Sep 2018, 07:25

Prima....ik weet genoeg :thumbup:
Bedankt voor de uitgebreide info.

Wolkje25

Berichtdoor Wolkje25 » Za 06 Okt 2018, 20:50

Hoi Henk
Ik had mijn appels door de sapcentrifuge gehaald en daarna in een bronwater-fles van 18ltr met waterslot laten gisten de eerste 2 a 3dgn
Toen ik het weer checkte....rook je een hele scherpe lucht uit de emmer die m'n adem benam en daarna rook ik rotte eieren.
Ik heb gelezen dat het mss een tekort aan gistvoedingszout of teveel CO2 vorming in de waterfles die niet geneog kon ademen??

Ik heb er voedingszout bijgedaan en een paar keer geheveld om er zuurstof in te brengen en daarna wat gist erbij om het gistingsproces weer op te starten. Ik heb over de fles een keukenrolpapiertje met een elastiek gedaan nu IPV waterslot
De geur is wel een stuk minder maar ik vraag me af of het nog goedkomt..... En wat ik nu toch echt verkeerd heb gedaan???!!

Gr. Claudia

henkg
Moderator

Berichtdoor henkg » Do 11 Okt 2018, 13:25

Tja, H2S rotte eieren geur. Dat heb ik nog niet eerder gehad. Enige wat ik gelezen heb is inderdaad voedingszout toevoegen. Zodat de daarna weer groeiende gist die eiwitproducten gaat opeten.
Voor alleen heel scherpe -maar niet echt gore- geuren tijdens de gisting ben ik niet echt bang. Bier maken met b.v. Westmalle gist geeft tijdens de heftige gisting een heel scherpe geur, en een enorme strontlucht (als stalmest, dus zeker geen putlucht). Gaat vanzelf over.

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.