Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Witloof 2019/2020


Lievro

Aanbevolen berichten

Ja dit jaar een record witlof oogst, dankzij de mooie zomer.

 

 

IMG-20190424-WA000054471556122150.jpg

 

Je hebt witlof die zonder en witlof soorten die met gebruik van dekgrond geschikt is.

Ook kunnen oude rassen wat bitterder zijn, wat ik zelf prefereer.

 

 

Afgelopen jaar had ik deze Witlof Hollandse middelvroege.

 

 

De teelt op de volle grond heb ik HIER beschreven.

Het belangrijkst is het dunnen van de pennen. Ik zet ze op niet te rijke grond.

Ook moet de witlof na inkuilen koel en langzaam groeien om mooie vaste stronken te krijgen. Een gesloten serre is al snel te warm.

 

Het jaar ervoor had ik de pennen opgekuild onder plat glas met wat stro er boven. De bak was al vroeg opengezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Dat ziet er inderdaad mooi uit! En eenmaal dichtgegroeid heb je er geen omkijken meer naar.

Ik neem aan dat je het gewas voldoende gedund hebt? En de doorgeschoten planten , wat ik hier overigens nog nooit gezien heb, zijn niet meer geschikt voor het trekken van witloof. Normaal is witlof twee jarig en schiet in het tweede jaar. Het schieten nu komt waarschijnlijk omdat de plant om de een of andere reden gestrest is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de witlof plantjes ( om pennen te kweken) helaas moeten verplaatsen van de volkstuin naar de achtertuin. Ik ben bang dat ze het niet gaan redden en anders geen mooie pennen meer produceren voor lof. Maarja was mijn eerste keer lof dus wilde het toch graag alsnog proberen. Ik ben zo nieuwsgierig naar lof van eigen kweek

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

De verplante pennen laat ik er nog even in. Er zijn flink wat vertakte wortels bij de 'originele'. +- 50% denk ik. Is het de bedoeling om deze uit te dunnen naar de grootste vertakking?

 

In totaal zal ik een 150-tal goede wortels hebben.

 

Er zijn een 25-tal pennen in bloei geschoten dus er was iets niet juist met het zaad. Wel een mooie bloementuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hier ook wat ingetafeld voor het allereerste jaar. Over vier weken eens checken!

Las overigens op een site dat je het afgesneden groen kunt gebruiken als een soort van andijvie.

Weet niet of iemand dat al eerder geprobeerd heeft, maar kan het vanuit onze ervaring niet aanraden.

Het was veel taaier en veel bitterder. Bittere groene gummie. En dat was nou niet wat ik me van de "andijvie"-stamp had voorgesteld.

Zonde van die lekkere piepertjes en spekjes die er ook doorheen zaten.

Misschien zijn jullie grotere helden dan ik, en houden jullie wel van groene gummie, maar mocht je het nog niet geprobeerd hebben, adviseer ik toch om eerst met een klein beetje te beginnen

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Ik had mijn witloof ingetafeld in een pot in de serre. Over die pot had ik omgekeerd een grotere zwarte pot gezet. Nu had ik die zwarte pot onlangs nodig en zette ik een grote rode emmer over het witloof. Gevolg: groen witloof...

Kan ik soep maken van het ongebleekte witloof? Of is dat niet meer eetbaar? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een beetje proeven misschien?

Hier zit er ook regelmatig een groene top aan de witlof omdat ik niet snel genoeg oogst. Geen probleem voor mij.

Gaat door de salade waar ook jonge radicchio in zit die ook wat bitter is, dus mocht het al bitter zijn dan valt dat niet op.

 

Overigens heb ik deze week wat witloof geoogst van de pennen die ik vorig jaar na het dunnen verplant heb.

Ze gaven flink vertakte wortels maar ik heb ze ingekuild en oogstte er prima witlof van.  

Voor de handel en om te bewaren zijn die pennen niets, maar ik vind het experiment geslaagd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
17 minuten geleden, Jorieke123 zei:

Zaakvoerder

Haha ja:oops: zaai-voor 

 

15 minuten geleden, Patrijs zei:

snel klaar

Ja maar hier heb ik zoveel te gieten, mijn vaste gieter is uit de running en mijn mulchsysteem gaat vast wel beter werken naarmate de planten en hun wortels groter zijn..maar nog niet meteen. Dus ik doe wat ik kan en daar horen geen nieuwe zaaisels bij. De bieten zijn al opgegeven bijvoorbeeld, kreeg ik niet genoeg aangegoten. En de zaai-voor voor de witlof ligt ook nog achter, in de boomgaard waar de zon extra hard blakert en het waterpakgat in de beek niet dichtbij is. 

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Appelvrouw, dat bedoel ik ook. Genoeg te gieten/sproeien/spetteren en het lijkt weinig uit te maken. Wel voor de zaken met een dieper en groter wortelstelsel, maar niet voor de zaailingen. 

Toch ben ik wel gek op witlof dus ik ga nog wel zaaien hoor. Maar nu nog even niet. Na het weekend weer zomers warm! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

"snel klaar"

Ik bedoel meer dat ik er helemaal klaar mee ben.  😫

Al weet ik dat je met een tuin nooit ergens klaar mee bent.

Twee jaar  terug met die droogte heb ik de witloof op gang geholpen waarna ze geheel zelfstandig op zoek gingen naar het steeds dieper zakkende grondwater.

Dit jaar staan op die plek waar nog wat langer vochtige grond blijft de aardappels, de witlof staat op het droogste stuk.....

Maar er schijnt regen aan te komen eind volgende week. 🤫

 

1123064677_NeerslagsompluimDenHelder28-5-2020.thumb.jpg.c94a5e018c43f82c0ccaabab43a97a62.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-5-2020 om 23:56, Patrijs zei:

Kijk, ik heb vandaag gezaaid dus dan kan ik je nog inhalen..😉

Normaal gesproken moet het met drie weken boven staan, wel zorgen dat het zaad vochtig blijft voor een goed kieming.

Het is erg droog geweest, misschien is het daar fout gegaan?

Bijna elke dag water gekregen. 

Vreemd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan weet ik het ook niet, witlof kiemt niet zo moeilijk.

Het is vaak het vergeten goed te dunnen war het fout gaat.

Ruggen zijn nu natuurlijk wel droogte gevoeliger en daar zou ik hier op zandgrond bij droogte zeker niet voor kiezen.

Maar je kan nu nog net zaaien.  👍

 

Ik heb het even terug gezocht op mijn Blog, maar na tien dagen staat het normaal al mooi boven:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...