Jump to content

Pyrus sinkiangensis halfstam waar te koop?

Paduanian

Recommended Posts

Beste forumleden,

Pyrus sinkiangensis - Xinkianpeer in het nederlands - is een zeldzame sierpeersoort met mooi blad en een fraaie verkleuring in de herfst, die bovendien ook nog lekkere peertjes schijnt te geven. Voor mijn siertuin ben ik op naar een halfstamboompje van deze soort, maar tot nu toe heb ik nog geen enkele kweker gevonden die de soort verkoopt. Vreeken in Dordrecht verkoopt gewortelde takken van circa 1 m hoog, maar het duurt nog jaren voordat zo'n tak is uitgegroeid tot een halfstamboompje; die tijd zou ik me graag besparen.

Is er iemand die de soort kent en weet waar ik zo'n boompje zou kunnen aanschaffen?

Alvast zeer bedankt voor mogelijke reacties,

Paduanian

Mijn eerste gedachte is: als je iemand kunt vinden die al een boompje heeft...kun je daarvan wat enthout vragen.

Moet je er alleen achter zien te komen op welke andere peer-verwant deze peer geënt kan worden. Maar juist bij peren is dat vaak op heel veel soorten. De techniek van het enten is niet heel moeilijk...en anders zat ervaring hiermee bij mensen op dit forum.

Edit: die gewortelde takken (stekken waarschijnlijk? Zou betekenen dat ze dus zelf waarschijnlijk te bewortelen zijn vanaf stek) bij Vreeken zouden dus ook je enthout kunnen zijn. Door te enten is de kans groot dat je binnen een jaar of 3 a 5 al vruchten zou moeten kunnen krijgen.

Wat je met een halfstam bedoelt is me hier onduidelijk. Een niet te groot groeiende boom misschien? Of bedoel je juist een niet te kleine boom?("Halfstam" zegt alleen maar iets over de hoogte waarop je de vertakkingen wilt laten beginnen. )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Oh sorry, ik dacht dat "halfstam" een algemeen gebruikte aanduiding was voor een boom(-pje) met een stamhoogte van circa 1,2 m en met drie of meer gesteltakken die vanaf die hoogte beginnen. Zo'n boompje zoek ik in elk geval.

Je hebt gelijk dat een tweejarige gewortelde tak na 3 tot 5 jaar wel zal zijn uitgegroeid tot een vruchtdragend boompje, maar die tijd wil ik juist besparen door direct een ouder exemplaar te kopen. Hij komt midden in een gazon te staan als vervanging van een andere boom - die nu haast 3 m hoog is - en dan is een iele tak nogal kwetsbaar voor beschadiging door de kleinkinderen.

Eerder heeft Deborah op dit forum gemeld dat ze stevig formaat exemplaar van P. sinkiangensis in haar tuin heeft staan, dus ik ben benieuwd waar ze die vandaan heeft - en naar haar ervaringen met de soort. Helaas lijkt het er op dat ze niet meer zo actief is op dit forum. Maar misschien - hopelijk - zijn er anderen die ook weten waar zo'n boompje te koop is. En anders koop ik toch zo'n "tak" en kweek die op in een rustig hoekje van de tuin totdat hij het formaat heeft dat ik zou willen.