paddestoelengek Posted November 13, 2018 Share Posted November 13, 2018 Is mijn koelkast afgelopen weekend van slag geweest (oorzaak nog niet achterhaald) is m'n mycelium van al de oesterzwamsoorten zeker 2 dagen bevroren geweest.Iemand enig idee of het nog levensvatbaar is of dat ik opnieuw moet beginnen?Het gaat om konings-oesterzwam, gele oesterzwam, gewone oesterzwam en shiitake, m'n stock om mee verder te werken. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted November 13, 2018 Share Posted November 13, 2018 Het mycelium is waarschijnlijk niet of niet volledig kapotgevroren. Bewaring tussen -15 en -60 graden Celsius van Pleurotus ostreatus is een uitdaging omdat er vriesschade kan ontstaan. Je kunt bacterien en veel schimmels zelfs beter bij -80 graden Celsius bewaren - onze ultravriezers staan altijd op -80 voor dit doel - maar moeten dan wel in een glycerolachtig of ander cryobeschermende vloeistof worden gedaan. Collecties van micro-organismen worden zo o.a. bewaard (vriesdrogen kan ook). Bewaren bij -80 gaat beter dan bij -20 graden Celsius, omdat bij -20 graden ijskristallen kunnen onstaan (bij -80 graden onstaan er geen kristallen), die de celcomponenten kapot maken. Toch, omdat je het slechts over 2 dagen hebt, verwacht ik zeker niet dat alles kapot is gegaan. Als je je stock op steriele tarwekorrels laat groeien en je doet deze in een cryobeschermende vloeistof als (steriele) saccharose (tafelsuiker) 10% of glucose 4% kun je het mycelium van de oesterzwam bewaren bij -20 graden Celsius en levensvatbaar houden gedurende 1-3 jaar. (Bron: Cryopreservation at −20 and −70 °C of Pleurotus ostreatus on Grains) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted November 13, 2018 Author Share Posted November 13, 2018 bedankt voor het antwoord Oscar.vanavond ga ik tarwe voorbereiden en overmorgen enten met me stock.kijken wat het wordt, ik heb er weer vertrouwen in. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts