Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bevroren mycelium


paddestoelengek

Aanbevolen berichten

Is mijn koelkast afgelopen weekend van slag geweest (oorzaak nog niet achterhaald) is m'n mycelium van al de oesterzwamsoorten zeker 2 dagen bevroren geweest.

Iemand enig idee of het nog levensvatbaar is of dat ik opnieuw moet beginnen?

Het gaat om konings-oesterzwam, gele oesterzwam, gewone oesterzwam en shiitake, m'n stock om mee verder te werken.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mycelium is waarschijnlijk niet of niet volledig kapotgevroren. Bewaring tussen -15 en -60 graden Celsius van Pleurotus ostreatus is een uitdaging omdat er vriesschade kan ontstaan.

Je kunt bacterien en veel schimmels zelfs beter bij -80 graden Celsius bewaren - onze ultravriezers staan altijd op -80 voor dit doel - maar moeten dan wel in een glycerolachtig of ander cryobeschermende vloeistof worden gedaan. Collecties van micro-organismen worden zo o.a. bewaard (vriesdrogen kan ook). Bewaren bij -80 gaat beter dan bij -20 graden Celsius, omdat bij -20 graden ijskristallen kunnen onstaan (bij -80 graden onstaan er geen kristallen), die de celcomponenten kapot maken. Toch, omdat je het slechts over 2 dagen hebt, verwacht ik zeker niet dat alles kapot is gegaan.

 

Als je je stock op steriele tarwekorrels laat groeien en je doet deze in een cryobeschermende vloeistof als (steriele) saccharose (tafelsuiker) 10% of glucose 4% kun je het mycelium van de oesterzwam bewaren bij -20 graden Celsius en levensvatbaar houden gedurende 1-3 jaar. (Bron: Cryopreservation at −20 and −70 °C of Pleurotus ostreatus on Grains)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor het antwoord Oscar.

vanavond ga ik tarwe voorbereiden en overmorgen enten met me stock.

kijken wat het wordt, ik heb er weer vertrouwen in.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...