Fruitige Esther Geplaatst: 15 november 2018 Geplaatst: 15 november 2018 Jaaa, ze zijn er nu voor NL ! Camellia sinensis tea by me. Sinds kort is er door middel van kruisen/veredelen een echt goed ras gevonden die het prima in ons klimaat kan doen! Echt geweldig leuk! Er is al een teler die puur en alleen bio- groene thee gaat produceren. Ze hebben in China en Japan kennis vergaard om echte goede groene, witte en zwarte thee te maken van deze planten.En het schijnt te lukken! Ik ben erg benieuwd, we gaan maar eens een zakje van ze kopen om te proberen.De planten worden nu ook verkocht zodat een ieder die het leuk vind zelf ook groene thee kan maken voor eigen gebruik. In het voedselbos wat we gaan aanleggen gaan we op een windluwe plek een rijtje zetten! We hebben er ook al een blog over gemaakt. https://www.eetbaargoed.nl/winterharde-theeplant-in-nederland-camellia-sinensis-tea-by-me/ Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
west Geplaatst: 1 februari 2019 Geplaatst: 1 februari 2019 Wij hebben sinds dit jaar ook een Camelia Sinensis staan, In Glasgow gekocht en als handbagage meegenomen in het vliegtuig... Quote
Jane Doe Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Lijkt me prachtige hegplant, zijn ze in de winter ook groen of verliezen ze hun bladeren? Quote
Goldfish Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Wintergroen. Vergelijkbaar met familieleden zoals de Japanse Roos (Camelia Japonica) Off Topic: Hoewel er een mooi verhaal om heen gebouwd is door die jongens uit Brabant, vraag ik mij hard op af wat ze nu echt bereikt hebben qua veredeling. Een beetje standaard theeplant is ook winterhard tot -10 a -12. En half schaduw en gematigde zomers heb je genoeg in Nederland. Quote
Jane Doe Geplaatst: 3 februari 2019 Geplaatst: 3 februari 2019 Dank Goldfish, dan ga ik eens als hegplant proberen. Zijn ze makkelijk te stekken, of andere wijze te vermeerderen? Quote
Goldfish Geplaatst: 3 februari 2019 Geplaatst: 3 februari 2019 Geen ervaring mee. Ik denk wanneer je Google vraagt hoe je dit kan doen bij de Japanse roos, dat je ook goed zit met deze. De variant die door jongens in Zundert e.o. veredeld zou zijn, en welke Esther nu aanbiedt is overigens beschermd en mag dus niet vermeerderd worden. Quote
Jane Doe Geplaatst: 3 februari 2019 Geplaatst: 3 februari 2019 Maar als die via uitlopers zichzelf vermeerderd, is voor eigen gebruik. Quote
Bit Geplaatst: 4 februari 2019 Geplaatst: 4 februari 2019 Camellia ( ook deze ) is niet makkelijk te stekken nee. Moet haast wel op bodemwarmte en met sproeiinstallatie ( nevel , hoge luchtvochtigheid ) en zou dan misschien wel kunnen, groeien als stekken echt langzaam. Als jonge plant groeien ze ook langzaam. Voordat je daar een heg van hebt ben je echt wel een heel aantal jaren verder. Tenzij je ze natuurlijk groter koopt ( erg duur ) En dan nog. Als heg in een wat opener landschap totaal niet geschikt ( wind ) Quote
Jane Doe Geplaatst: 4 februari 2019 Geplaatst: 4 februari 2019 He wat jammer Bit, tja dan maar heg bijeen sparen Kom trouwens overal miniplantjes of zaden tegen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.