Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterharde theestruik, Camellia


Fruitige Esther

Aanbevolen berichten

Jaaa, ze zijn er nu voor NL ! Camellia sinensis tea by me.

 

Sinds kort is er door middel van kruisen/veredelen een echt goed ras gevonden die het prima in ons klimaat kan doen!

Echt geweldig leuk! Er is al een teler die puur en alleen bio- groene thee gaat produceren.

Ze hebben in China en Japan kennis vergaard om echte goede groene, witte en zwarte thee te maken van deze planten.

En het schijnt te lukken! Ik ben erg benieuwd, we gaan maar eens een zakje van ze kopen om te proberen.

De planten worden nu ook verkocht zodat een ieder die het leuk vind zelf ook groene thee kan maken voor eigen gebruik.

 

In het voedselbos wat we gaan aanleggen gaan we op een windluwe plek een rijtje zetten!

We hebben er ook al een blog over gemaakt. https://www.eetbaargoed.nl/winterharde-theeplant-in-nederland-camellia-sinensis-tea-by-me/

 

IMG-20181112-WA000852041542305259.jpgIMG-20181112-WA0009-171181542305260.jpgIMG-20181112-WA0005-182531542305258.jpgIMG-20181112-WA000412961542305257.jpgIMG2018101613474292622121542305256.jpgIMG2018070115125850840671542305255.jpg

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Wintergroen. Vergelijkbaar met familieleden zoals de Japanse Roos (Camelia Japonica) Off Topic: Hoewel er een mooi verhaal om heen gebouwd is door die jongens uit Brabant, vraag ik mij hard op af wat ze nu echt bereikt hebben qua veredeling. Een beetje standaard theeplant is ook winterhard tot -10 a -12. En half schaduw en gematigde zomers heb je genoeg in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring mee. Ik denk wanneer je Google vraagt hoe je dit kan doen bij de Japanse roos, dat je ook goed zit met deze. De variant die door jongens in Zundert e.o. veredeld zou zijn, en welke Esther nu aanbiedt is overigens beschermd en mag dus niet vermeerderd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Camellia ( ook deze ) is niet makkelijk te stekken nee. Moet haast wel op bodemwarmte en met sproeiinstallatie ( nevel , hoge luchtvochtigheid ) en zou dan misschien wel kunnen, groeien als stekken echt langzaam.

Als jonge plant groeien ze ook langzaam. Voordat je daar een heg van hebt ben je echt wel een heel aantal jaren verder. Tenzij je ze natuurlijk groter koopt ( erg duur )

 

En dan nog. Als heg in een wat opener landschap totaal niet geschikt ( wind )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...