Ga naar inhoud

Kombucha, twijfel over schimmel op scobi

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allen,

Help! Ik ben voor het eerst kombucha aan het brouwen. Het leek goed te gaan , maar ik zie zojuist dat er een wit plekje is ontstaan op de nieuwste laag scobi die verdacht veel lijkt op schimmel. Aangezien ik zelf nog een beginner ben in het kombucha brouwen twijfel ik nogal of het ook echt schimmel is. Is er iemand die mij hier uitsluitsel over kan geven?

Op de 1e foto de bovenste laag met wit (schimmel?) vlekje. De 2e foto is het brouwsel zelf, de donkere vlekken onderin zijn overigens in het echt stukken lichter. Dit lijken naar mijn idee gist draden te zijn.

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Er zitten blijkbaar voldoende voedingsstoffen in deze scobi. Ik lees op internet dat er wat eiwitten, cellulose, P en Ca in scobi zit. Eiwitten zijn een goede voedingsbron voor micro-organismen, dus natuurlijk krijg je - ook als je het medium vooraf hebt gesteriliseerd - hierop groei van micro-organismen als je lucht laat toetreden. Er zijn ook cellulose afbrekende schimmels en bacterien.

Micro-organismen die zuurstog nodig hebben zullen zich op het medium ontwikkelen, vaak vormen zich kolonies als het medium geleiachtig of hard (stabiel) is.

Als ik het goed zie, zullen er binnenkort meer kolonies op het oppervlak zichtbaar zijn.

Het zou een schimmel kunnen zijn, misschien ook een bacerie van het geslacht Ascomyces. Je scobi is in ieder geval geinfecteerd en dan laten we de drijvende vlokken en die op de bodem liggen nog even buiten beschouwing.

Geplaatst:

Daph, ik zie op deze site dat de scoby de koek is van symbiotische bacterien en gisten en dat die van zoete thee leeft en dat daaruit kombucha ontstaat. Ook dat er dan zelfs baby scoby's ontstaan

Weer wat geleerd! Maar ik zie ook dat de plaatjes op deze site niet zo'n troebele thee laat zien als het medium van jouw foto's. Ik denk echt dat er een flinke infectie heeft plaatsgevonden, dus misschien moet je het eens opnieuw proberen. Succes.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Op deze site staat een hele duidelijke stap-voor-stap hoe je kombucha kan opkweken.

Overigens hoeft dat geen schimmel te zijn, maar een begin van je komboechazwam.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...