Ga naar inhoud

Peper en Paprika Topic 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mij zijn de cayennepepers de enige die niet opkomen.

Uit een zakje nota bene.

Vorig jaar een peper geopereerd uit een bamipakket van de Appie en zaden gedroogd.

Had zeker 3 kilo opbrengst.

Maar goed; even voor mijn informatie.

Ik heb ooit ergens gezien dat mensen een schijf tomaat in de grond stoppen en dat de verse zaden gewoon kiemen.

Kan dat ook met verse peperzaden? Of moeten die per se gedroogd zijn vooraleer je ze poot?

Geplaatst:

Ik heb de pepers op 2 febr gezaaid in een bak van de IKEA met een lamp erboven, die brandt 15 u per dag. De meeste zaadjes kwamen goed op. Gisteren was er een zaailing omgevallen, ik dacht nog niet goed genoeg aangedrukt. Dus de aarde rondom dit plantje een beetje aangedrukt. Maar tot mijn schrik lag er vanochtend weer een op de grond. Bij beide plantjes was het 2e paar blaadjes aan het ontkiemen.

Wie weet wat ik fout doe?

Moestuinforum-104049980981551086070.jpg

Moestuinforum-104050084891551086077.jpg

Geplaatst:

Trek ze volgende keer eens voor op vermiculiet.

Dan kan je de plantjes wat dieper verspenen.

Misschien heb je ze te ondiep gezaaid.

Ik geef mijn mond ook maar een douw...

Geplaatst:

Zou goed omvalziekte kunnen zijn. Beide paprikaplantjes staan in hetzelfde potje. Als ik het goed zie is de basis van het rechterplantje een beetje bruin en ingesnoerd. Zaailingen vallen niet zomaar van de ene op de andere dag om.

Geplaatst:

Hier groeien de pepers/paprika s voorspoedig. Ik heb ze verspeend ze hebben nu allemaal hun eigen potje.

Al een deel weggegeven aan de tuinclub hier ter plekke om weer ruimte te hebben in mijn lichtkastje voor de tomaten.

image45871551098901.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ben ook aan het verspenen geslagen. Leuk on progressie te zien.

En heb een (kleine) nieuwe lichting gezaaid omdat mijn lievelingspeper ook de lieveling van de rouwvarenmug bleek te zijn. Hopelijk gaan ze snel ontkiemen. Staan in een zakje mét scherp zand er boven op, op de verwarming lekker te broeien.

Geplaatst:

@Stoyanov bedoel je de rouwvarenmug of reageer je op iemand anders? Als je het over de rvm hebt: ze kunnen meeliften in zaaigrond. Als de grond vochtig wordt, komen ze uit. Rotbeestjes... hier is het godzijdank zo veel minder. Nog even en ze zijn allemaal dood

Edit: heb de hele reeks gelezen. Ging om de omvalziektepepers

Geplaatst:

Zojuist de "backup" paprikakiemplanten (achtergebleven in de Deno koffiefilters) toch maar in de aarde gezet. Soms maar moeilijk om ze weg te doen als ze de weg naar het kiemen hebben gevonden. Ik heb de Kaboutermutsen, Chocolate Beauties en "oranje snackpaprika uit de winkel" in microwave gestoomde potgrond:brekerzand (ca 4:1) gezet. De kans op rouwvarenmug en omvalziekte wordt zo een stuk kleiner

Geplaatst:

Ik neem aan dat er hier meer mensen zijn die, net als ik, hun paprikaplantjes opkweken in een propagator.

Hoe weet ik nou of mijn plantjes nog voldoende vocht krijgen?

En waar geef ik het beste water? Op de aarde, of in de bak van de propagator?

Geplaatst:

Jazeker, ik gebruik ook een verwarmde propagator voor mijn paprikaplantjes. Deze schakelt vroeg in de ochtend en vanaf 17 uur een aantal uurtjes aan, samen met mijn LED paneeltjes. Mijn kweekruimte profiteert van grote dakramen op het zuidwesten, dus met dat licht en warmte moeten ze het een deel van de dag stellen.

De deksel blijft erop om een hoge luchtvochtigheid te behouden, zolang de plantjes nog niet boven zijn gekomen en zolang het zaadhuidje de kiembladeren nog niet heeft vrijgegeven. Als het zaadhuidje indroogt, willen de blaadjes wel 's niet meer vrijkomen (zie je ook bij tomaat). In deze fase geef ik spaarzaam water bovenop de grond, als het droger lijkt te worden.

Maar de deksel gaat er vanaf zodra de kiemplantjes sterk genoeg ogen. Voor de ontwikkeling van de veroorzakers van omvalziekte (b.v. Pythium) beter om in deze fase via de onderzijde water te geven (topgrond blijft dan droger). Ik weeg de bak 'op het gevoel' om te bepalen of er nog voldoende vocht aanwezig is. Als je twijfelt hierover, kun je bij het opstarten van de kweek je setup wegen met een eenvoudig keukenweegschaaltje en op diverse momenten het gewicht aanpassen met water.

Geplaatst:

Idem hier

verwarmde propagator met thermostaat en TL lampen 6400K met tijdklok 16 uur / dag aan

In de propagator heb ik een laag wit zand = betere warmteverdeling

altijd water langs onder, gewoon op het witte zand gieten en de capillaire werking doet de rest

Gelukkig was ik tot hiertoe vrijgesteld van eerder genoemde ziektes en na het ontkiemen heb ik zelden of nooit uitval

Geplaatst:
Ik neem aan dat er hier meer mensen zijn die, net als ik, hun paprikaplantjes opkweken in een propagator.

Hoe weet ik nou of mijn plantjes nog voldoende vocht krijgen?

En waar geef ik het beste water? Op de aarde, of in de bak van de propagator?

Ik lees even mee, ik heb ze ook in de propagator. Ik druppel heel voorzichtig op de aarde zelf, maar ik weet ook niet of dat goed is. De peertomaatjes schijnen het niet vervelend te vinden, maar de paprika is nog niet boven de grond, dus ik weet het niet

Geplaatst:

Vraagje.

Ik heb tijdens mijn verblijf in Bulgarije een aantal soorten paprika - en peperzaad meegenomen.

Gekiemd op vermiculiet en afgelopen maandag verspeend.

Ziet er goed uit allemaal.

Maar.... in BG groeien Paprika en Peper gewoon buiten. Iets ander klimaat.

Vorig jaar had ik zaad gewonnen van een rode puntparika die ik bij de Turk had gekocht en die plantjes heb ik buiten gezet.

Opbrengst viel nog niet eens tegen.

Maar we hadden dan ook een uitzonderlijke zomer.

Kan ik buitenpaprika's/pepers ook in de kas kweken, of krijg ik dan hetzelfde effect als bij buitensla en kassla?

Dat ze doorschieten zeg maar.

Geplaatst:

Dat soort doorschieten waar je het over hebt doen capsicums volgens mij niet, ze moeten juist gaan bloeien!. Ik denk dat het prima gaat in de kas zoals we ook doen met tomaten die in warme landen buiten groeien.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik denk dat je mag stellen, dat pepers en paprika's die het in Nederland buiten in de volle grond goed doen, het nog beter zullen doen in de kas.

Ik heb vorig jaar buiten groeiende paprika's maar weer snel opgepot en in de kas gezet. Ze bleven mij te lang stilstaan in groei. Ze pakten de groei in de kas snel op door de warmte. De zwarte potten waarin de paprikaplanten stonden, warmden lekker snel op in de kas.

Als ik de vg vooraf had opgewarmd door de grond een aantal weken met zwart folie af te dekken was het wellicht beter gegaan

Licht zal voor de groei van paprika's en pepers in kas of vg vanaf eind mei niet de beperkende factor zijn, warmte is dat wel.

Mijn collega had vorig jaar wel pepers buiten staan en ik verbaasde me over de hoeveelheid pepers die eraan hingen. Ik kan me niet voorstellen dat ze het slechter hadden gedaan in de kas.

Geplaatst:

Stoyanov, vaak (behalve dus vorig jaar) is het groeiseizoen hier gewoon te kort en de nachten te snel te koud voor een goed groeiseizoen buiten. Of het is gewoon te nat.

Mochten zomers zoals vorig jaar hier ook regel worden dan ga ik ook zeker een aantal soorten in de volle grond zetten.

Geplaatst:

Beschik over een voldoende grote serre dus doe beide al enkele jaren en zet altijd van dezelfde soort binnen en buiten, binnen wel iets minder planten dan buiten.

Pepers rijpen hier buiten altijd goed af, noord- en oostkant van de tuin is goed afgeschermd, overgrote deel van de dag zon.

Paprika's is afhankelijk van de soort, een echt slechte zomer resulteert voor sommigen in pas laat afrijpen.

In de serre heb ik soms problemen met vruchtzetting zeker als het heel warm is en je moet heel regelmatig water geven want wortels groeien in tegenstelling tot tomaten die ik maar héél sporadisch water geef vrij ondiep.

Qua opbrengst opnieuw sterk afhankelijk van de soort en het weer.

Pepers doen het buiten minstens even goed hier, kleine vruchten dus rijpen makkelijk en meer dan genoeg, binnen zeker niet meer.

Paprika's, vooral de dikwandige zijn binnen iets vlugger rijp maar qua opbrengst ook vergelijkbaar.

Geplaatst:

De paprika in mijn propagator gaat zo allemachtig hard.

Ik kan het bijna horen groeien. In 5 dagen al bijna allemaal op 6 bladeren.

De overgebleven plantjes in het raamkozijn lijken wel op de handrem te staan.

Als dit zo doorgaat staan de plantjes in de propagator tegen de tijd dat ik weer naar BG ga (eind maart) tegen de nok aan te groeien.

Kan ik zonder nadelige gevolgen de plantjes uit de propagator halen en omwisselen met die voor het raamkozijn?

Of zal voor beiden de omschakeling te groot zijn?

Mijn propagator staat op een graad of 27/28 en in mijn huiskamer is het doorgaans 20 graden.

In het raamkozijn loopt de temperatuur overdag flink op.

Graag jullie advies.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...