Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bergamotboom


ValeriePlantje

Aanbevolen berichten

Ik kocht net in de biowinkel een Bergamotvrucht. Ziet er uit als een limoen met pompelmoes-allures. Hoe hij smaakt weet ik niet, maar de schil ruikt heerlijk.

IMG2019012813391239791548679547.jpg

 

Nu wil ik uiteraard proberen om deze te zaaien. Op hoop van zegen dat er überhaupt pitten in mijn gekochte exemplaar zitten.

Wat opspeuringswerk op google brengt mij echter niet veel verder. Ik krijg meer info over de gewone Bergamoplant, niet over de vruchtenboom.

Nu had ik graag geweten of er hier al iemand ervaring heeft met het zaaien van Bergamot-pitten?

Ik verwacht zeker geen boom te kunnen opkweken, maar een plant zou al leuk zijn.

En als de bladeren al even hemels zouden ruiken als de schil , dan ben ik helemaal gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via het woord Bergamotvrucht kom ik hierop via google : https://nl.wikipedia.org/wiki/Bergamot_(citrusvrucht) en dan kan je op de echte naam : Citrus bergamia, of ook wel : Citrus aurantium subsp. bergamia verder zoeken voor teeltaanwijzingen.

 

Zoals bij je eerdere topics : niets winterhards, dus lastig overhouden in ons klimaat : proberen altijd leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook zeker proberen. Er schijnen niet veel pitten in te zitten. Hier vind je de vrucht ook wel eens komt dan uit Tunesie of Algerije. Hier in de buurt ( in Nancy) maken ze er snoep van wat sterk maar lekker geparfumeerd is en er wordt geloof ik ook siroop van gemaakt, alles van de schil. Het is ook de schil die je eet of gebruikt.

Voor het zaaien las ik op een Franse website: het fruit moet rijp zijn en de zaden hebben een koudeshock nodig, maar dat kan al gebeurd zijn bij het transport en opslag. Succes!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik geen ervaring mee, maar Citrusbali.nl heeft allerlei citrus rassen te koop, en beschrijft ook het een en ander over de kweek van citrusplanten op zijn site. Earl Grey thee is zwarte thee, met bergamot. Schijnt, bepaalde stofjes, meer beschikbaar te maken, voor menselijke consumptie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ingrediënt bergamot in de thee Earl Grey, of ook de bergamotthee zélf, is gedroogde bergamot ofwel gedroogde Monarda ( plant /kruid )

Dat is dus heel wat anders dan de Cirtus, waar het hier over gaat.

 

Over de Bergamot / Monarda als plant/kruid, is ook een topic bij de kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Bit, jij bent mijn moestuinforum held. Maar hier, denk ik toch, dat je er naast zit. En bescheiden, als ik ben, durf ik te beweren, dat ik echt wel iets van thee, en trouwens ook kruiden weet. Earl Grey, met het Monarda kruid, wordt ook wel genoemd Lady Grey thee. Omdat de smaak overeen komt, werd dit als een goedkoop alternatief gebruikt. De originele Earl Grey thee wordt gemaakt, met de bergamot citrus. Kijk maar even op een goed thee-site. of kijk op google, naar de geschiedenis van Earl Grey thee. In China, waar in in tientallen verschillende theehuizen thee heb gedronken, heb ik het trouwens nooit gezien. mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, mijn Bergamotboom-experiment is al ten einde nog voor het gestart is.

 

Zit ik al dagen tegen mijn man en zonen te zeggen dat ze van de vrucht moeten blijven, omdat ik deze goed wou laten rijpen vooraleer de pitjes uit te halen, en wil ik vandaag heel plechtig en voorzichtig vandaag de pitten gaan oogsten....zit er geen enkele pit in dat ding !!

 

Nu ja, mijn handen ruiken wel heerlijk vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...