EigenKweek Posted February 1, 2019 Share Posted February 1, 2019 Hallo allemaal, Na een paar jaar best kleinschalig (enkele vierkante meters) en beperkt in soorten (tomaat, sla, wortel) te hebben geteeld kijk ik nu uit om een iets grotere moestuin aan te leggen en hierbij ook wat aandacht te hebben voor aardappelen en misschien klein fruit. Alles begint met de bodem. Ik heb zicht op een stukje grond op een perceel waar nu nog bomen (populieren) op staan. Mijn vraag: Kan ik op een bodem die eerder bos grond was zo maar een moestuin aanleggen? Speelt het een rol of de aanwezige bomen populieren zijn of iets anders? Of dient de grond eerst enkele jaren te rusten vooraleer deze bewerkt kan worden om tot moestuin te dienen? Omheen de grond liggen enkele sloten ter afwatering van het perceel. Zelf heb ik de indruk dat de grond eerder aan de nattere kant is. Welke invloed kan dit hebben op bv. eventuele aanplant fruitbomen en aardappelen? Zijn dergelijke teelten mogelijk of eerder af te raden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Bosgrond is normaal goede grond ,humuslaag door gevallen bladeren en zo . Bomen worden nog gerooid dus waarschijnlijk kapotgereden door zware machines om bomen te rooien . Wat gaat er gebeuren met de boomgaten ? Kapot gefreesd dan word de snippers verspreid worden in de grond ook zeker niet ideaal . Dus grond gaat omgewoeld worden (dus humuslaag verspreid over grotere diepte) en stukjes wortel verspreid in de grond ? Waarom zijn er destijds populieren geplant ? Sloten er rond natte grond ,Is het dan geen perceel waar vroeger het niet rendabel was om gewassen te telen toen landbouw nog kleinschaliger was omdat het daarvoor te nat was? Dus vraag me eigenlijk af of deze grond niet te nat is om een moestuin op te beginnen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Inderdaad, populieren worden vaak geplant op grond die in de winter te nat kan zijn voor iets anders.Je geeft niet al te veel info over het stuk land, maar bekijk het in een natte periode en vel je oordeel.Als het in het voorjaar opdroogt door goede ontwatering kan je er even goed veel op telen. Maar wel een aandachtspunt. Ook kan schaduw van bomen vervelend zijn. Aardappel planten die niet opdrogen en ziek worden, zon minnende planten die te veel in de schaduw staan. Misschien helpt een foto hier te zetten zodat we een beter oordeel kunnen vellen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Inderdaad, populieren worden vaak geplant op grond die in de winter te nat kan zijn voor iets anders.Je geeft niet al te veel info over het stuk land, maar bekijk het in een natte periode en vel je oordeel.Als het in het voorjaar opdroogt door goede ontwatering kan je er even goed veel op telen. Maar wel een aandachtspunt.Ik zou het nu bekijken en op dit moment oordelen ,of in het voorjaar als de bomen weg zijn . In het voorjaar/zomer oordelen lijkt me nogal moeilijk als er populieren op staan . Een populier zou 1500 liter opnemen per dag als ze in blad staan natuurlijk dus 1 1/2 standaard ibc container per volgroeide boom per dag . Dan lijkt het me nogal moeilijk is het droger worden van de grond door goede ontwatering van de grond of door het water dat de bomen opnemen. Ik vermoed dat de landbouwers vooral problemen mee hebben als de grond te vochtig is in het voorjaar als ze grond willen klaarmaken voor de teelt dat jaar of najaar voor de oogst . En dat ze vooral populieren zullen planten op stukken die te vochtig zijn buiten de winter . Ik zeg niet dat het bij u zo is maar de mogelijkheid is er en zou ik eerst onderzoeken . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EigenKweek Posted February 18, 2019 Author Share Posted February 18, 2019 Bedankt voor de reacties, De bomen staan blijkbaar er al een paar decennia op. Is inderdaad de bedoeling dat ze (gedeeltelijk) er af gaan. De omliggende percelen worden wel gebruikt voor akkerteelt (mais) en voor het overige als weiland. Ben intussen een paar keer gaan kijken tijdens de voorbije regenperiode. Een deel van het perceel ligt er inderdaad tamelijk nat bij. Een ander gedeelte ligt iets hoger en uiteraard dan ook droger. Daar zijn geen bomen gezet. Dus dat sluit aan bij jullie reacties. Alleen ligt dit wat oriëntatie en schaduw betreft niet al te best. Gekeken naar de wijdere omgeving heb ik wel een beek opgemerkt waarlangs afgewaterd wordt. De omliggende landerijen staan ook ingekleurd als mogelijks overstromingsgevoelig. Ik bekijk het nog even verder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts