Banaan Geplaatst: 21 februari 2019 Geplaatst: 21 februari 2019 Hallo, Eindelijk een nieuw stuk grond gekregen om een moestuin te starten! We hebben 6 vakken en een aardbeienvak met een dikke laag bladmulch voorzien een paar maanden geleden. We willen natuurlijk een goed begin maken voordat we gaan zaaien. Kan iemand ons misschien op weg helpen hoe we de aarde nu het beste kunnen voeden met compost/mest/kalk voordat de zaadjes erin gaan en de stekjes die we binnenkort binnen gaan voorzaaien? Op internet lezen we wel dat sommige vakken meer en anderen minder nodig hebben maar ja... wat is meer en wat is minder... We zijn dus ook benieuwd hoeveel we moet gebruiken en wanneer we dit moet toepassen? Het gaat om een zandgrond en zijn geen fan van spitten. Alvast hartelijke dank! Quote
simke Geplaatst: 23 februari 2019 Geplaatst: 23 februari 2019 Wiebelen met de spit vork kan ook het gaat er om dat je grond belucht wordt. Je hebt veel etende gewassen zo als vrucht, kool,aardappels,Matige etende gewassen blad gewassenGeen mest behoefte gewassen wortels en peulvruchten.Maak je kringloop kompleet door zelf compost te maken. Daar kan je mest in stoppen.Lees het boek van velt maar eens daar leer je heel veel. Quote
Patrijs Geplaatst: 23 februari 2019 Geplaatst: 23 februari 2019 Welkom Banaan, Hier ook een zandgrond tuinder.Zelf gebruik ik compost van mest en tuinafval, mest en niets.Ik h mijn tuin verdeeld in vakken en voeg toe naar behoefte.Bonen e.d. niets (oude kracht). Aardappels, aardbei en planten die een matige mestgift willen en de kasjes krijgen compost. De harde groeiers als mais, kool courgette prei en pompoen krijgen mest. Alleen compost is hier op arme zandgrond voor veel planten onvoldoende. Ik voeg ook kalk toe naar behoefte omdat het hier kalkarme grond is. ( Even ph testen of vragen bij andere tuinders). Dat doe ik een maand na de bewerking van de grond. Wil je weten hoeveel ik toevoeg kijk dan even in mijn blog, daar staan foto's van de mest en compostgift. Nog even een foto van boerenkool op een buurtuin die heel weinig mest gehad heeft. De plantjes zijn niet hoger dan 20 cm, leuke bonsaiboerenkool. Succes! Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.