marjan93 Geplaatst: 21 februari 2019 Geplaatst: 21 februari 2019 Ik ben een nieuw lid hier en dus ook nog maar pas begonnen met een moestuin met groenten en fruit. Nu ga ik 3 soorten aalbessen zetten en ik vroeg me af, moeten die tegen klimgaas gepland worden of een klimplantrek of? Iemand ideetjes? zou heel fijn zijn Quote
bio-fee Geplaatst: 21 februari 2019 Geplaatst: 21 februari 2019 Nee dat hoeft niet, aalbessen hebben geen steun nodig. Quote
Roelie Geplaatst: 22 februari 2019 Geplaatst: 22 februari 2019 En tegen die tijd dat ze wel steun nodig hebben ben je al te laat met snoeien.Koop een goed boek over snoeien of zoek op het internet, keuze genoeg. Quote
weknow Geplaatst: 22 februari 2019 Geplaatst: 22 februari 2019 Bedoel je met 3 soorten wit, rood en zwart? Wit en rood groeien en snoei je anders dan zwarte en vragen een wat andere aanpak dus. Rode/witte/rose is dezelfde soort in een andere kleur. De zwarte is familie maar toch een andere plant. Je kunt ze wel allemaal als grote struik laten groeien. Dan is er geen steun nodig. Je snoeit ze zo dat ze een mooie open vorm krijgen (een gestel van ca. 4 a 6 takken, waarop zijtakjes komen die vrucht dragen) ze op 1 meter a 1,50 van elkaar. Zwarte vragen wat meer bemesting dan de rode/witte en bij de zwarte snoei je als de struik volwassen is jaarlijs ca. 1/3 van de dragende takken geheel weg en laat nieuwe scheuten opgroeien. Bij de rode/witte laat je doorgroeien op die basisvorm en snoeit zo dat daaraan vruchttakjes komen. Een aanbind systeem van 1 of enkele takken (snoervorm heet dat of bij meer takken een waaier) kan bij rode en witte of rose bessen ook, maar dan moet je al planten kopen die daarop gesnoeid zijn van kleins af... Maar laten we zeggen dat dit meer voor gevorderden is. Als je wat ervaring hebt met deze planten en met snoeitechnieken is dat een leuke uitdaging. Het volstaat dan om Onder andere op dit forum veel info verder te vinden. Gebruik de term aalbes of trosbes of rode/witte/zwarte bes. rechtsboven bij zoekfunctie. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.