Ga naar inhoud

Wat is er aan de hand met mijn tomaat?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een tomaat, maar nu zitten er zwarte stukken rondom afgesneden bladeren.

Wat is dit? kan ik mijn tomaat nog redden?

resized_909_f90242acf1ec5e4f555f3042dcec9309.jpg

Omdat het kan.

Geplaatst:

Guus,

Ze te zien is het steeltje gaan rotten Er is weinig dat je kan doen maar als de plant verder een beetje gezond is (en het verder geen ... schimmel is) dan zal het allemaal wel meevallen. Afwachten dus en de kas goed luchten zodat de omstandigheden zo ongunstig mogelijk zijn voor de schimmel om te groeien.

Probeer met een scherpe schaar of mes het blad weg te halen, zo laat je een mooie gave wond achter die sneller kan drogen. Zo kan je voorkomen dat schimmels de wond als invalspoort gebruiken. Ik zie op de foto een gerafelde wond, vooral onder het steeltje. Afgebroken of weggesneden? Ontsmet je schaar ook regelmatig.

Met vochtig weer beter ook geen blad weghalen, liever bij zonnig weer zodat alles snel kan opdrogen.

Geplaatst:

Okkee bedankt, ik heb het steelje inderdaad afgesneden met een scherp mes, hopen dat het goed komt.

Is het toevallig botrytis zag ik op internet

Gr

Omdat het kan.

Geplaatst:

Is bij mij ook gebeurd. Ik heb dit jaar geleerd in het vervolg toch maar de aanwijzingen op te volgen. Ik had ze veel te dicht bij elkaar gezet en ze stonden niet overdekt, dus vol in de regen. Na 2 weken vakantie was het een tomatenoerwoud geworden waar geen doorkomen meer aan was en overal al rot in zat. Toen heb ik bij nat weer in één keer heel veel uitgedund. Nou, toen was het echt helemaal gedaan...... Aldoende leert men zal ik maar zeggen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...