Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tuinboon verkleurt en geeft het op

Tomaatje79

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben een beginner in moestuinen. Heb dus echt nul ervaring. Alleen dat ik biologie heb gehad maar dat is ook alweer dertig jaar geleden.

Ik heb vorige week een biologisch tuinboon gekocht - een stekje. Die zit nu in een klein potje, en heb deze in de tuin neergezet. Nu heb ik deze elke dag wat gegeven en op de bladeren gesproeid. Nu zijn de bladeren hangende, en de kleur van het blad geel. En heb ik getopt. En waar ik getopt heb; daar bevindt nu een litteken en zie geen groei.

Ik ben opgehouden met water geven en heb hem vandaag in de ochtend binnengezet. Hij is nu zo'n 40 cm hoog en de onderste bladeren zijn gerot denk ik.

Wat doe ik verkeerd?

Welkom hier Tomaatje79

Alle begin is moeilijk.

Het stekken van tuinbonen is een ongebruikelijke methode.

Maar misschien heb je de zaden gelegd? Tuinbonen maken lange wortels en zijn sterke planten. Eenmaal op gang hebben ze normaal gesproken behalve luis weinig problemen. Van de honderden door mij gezette planten is er net een met uitval. Wellicht is het potje waar ze inzitten te klein en de grond te nat? Wil je in potten kweken gebruik dan ruime potten van voldoende grote en potten die kunnen afwateren. Of hou de vochtbhoeft goed in de gaten.

Maak even een foto voor een goede diagnose.

En binnen is het nu echt te warm voor tuinbonen die liefhebbers zijn van fris voorjaarsweer en bezoek van bijtjes.

Gebruik even de zoekfunctie voor het kweken in potten.

En als troost: je kan nog net met nieuwe tuinbonen aan de gang.

Goedemorgen Patrijs,

Hartelijk dank voor je bericht!