Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tuinboon verkleurt en geeft het op

Tomaatje79

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben een beginner in moestuinen. Heb dus echt nul ervaring. Alleen dat ik biologie heb gehad maar dat is ook alweer dertig jaar geleden.

Ik heb vorige week een biologisch tuinboon gekocht - een stekje. Die zit nu in een klein potje, en heb deze in de tuin neergezet. Nu heb ik deze elke dag wat gegeven en op de bladeren gesproeid. Nu zijn de bladeren hangende, en de kleur van het blad geel. En heb ik getopt. En waar ik getopt heb; daar bevindt nu een litteken en zie geen groei.

Ik ben opgehouden met water geven en heb hem vandaag in de ochtend binnengezet. Hij is nu zo'n 40 cm hoog en de onderste bladeren zijn gerot denk ik.

Wat doe ik verkeerd?

Welkom hier Tomaatje79

Alle begin is moeilijk.

Het stekken van tuinbonen is een ongebruikelijke methode.

Maar misschien heb je de zaden gelegd? Tuinbonen maken lange wortels en zijn sterke planten. Eenmaal op gang hebben ze normaal gesproken behalve luis weinig problemen. Van de honderden door mij gezette planten is er net een met uitval. Wellicht is het potje waar ze inzitten te klein en de grond te nat? Wil je in potten kweken gebruik dan ruime potten van voldoende grote en potten die kunnen afwateren. Of hou de vochtbhoeft goed in de gaten.

Maak even een foto voor een goede diagnose.

En binnen is het nu echt te warm voor tuinbonen die liefhebbers zijn van fris voorjaarsweer en bezoek van bijtjes.

Gebruik even de zoekfunctie voor het kweken in potten.

En als troost: je kan nog net met nieuwe tuinbonen aan de gang.

Goedemorgen Patrijs,

Hartelijk dank voor je bericht!

De bio tuinboon was als een klein uitgegroeid stekje (plantje van 20 cm kant en klaar) gekocht bij intratuin. Ik heb niet gezaaid, maar het als klein plantje zo gekocht en had het kleine bloesems. Na het kopen en onderweg naar huis kwam er een breuk in de stengel en toen heb ik het eraf geknipt. Vervolgens dacht ik dat de plant zou groeien verder.

Verzorging: daarnaast heb ik dagelijks water gegeven en staat deze in de tuin in een klein potje zoals je op de afbeelding kan zien. Inmiddels zijn de bladeren op. Het begon met een vergeling. Na wat onderzoek op internet vermoed ik dat dit komt doordat ik het gestekt heb, en mogelijk verkeerd, en mist het voeding. Ondanks dat het net nieuw was. Misschien doordat het in een andere omgeving kwam, en/of na het stekken hij behoefte aan voeding had? Het zijn allemaal maar aanstalten.

Als de foto niet duidelijk is hoor ik dat graag.

Ergens hoop ik dat deze tuinboon nog te redden is.

Dank je wel Patrijs. En inderdaad het begin is moeilijk.