Jump to content

Mijn verticale aardbeienmuur op balkon

MennoE

Recommended Posts

Hey allen,

Afgelopen jaar heb ik mij ingelezen in het maken van een verticale aardbeienmuur. Heel veel informatie was er niet, dus heb ik het maar geprobeerd. Ik maak gebruik van de minigarden vertical en plantjes van kweduivenvoorden.nl, die ik in augustus vorig jaar heb geplant (een deel dat op de grond staat heb ik dit jaar geplant). Tot nu toe gaat het goed. Ik had eerst drie rijen, 1 x 8, 1 x 5 en 1 x 4. De rijen van 5 en 4 heb ik uiteindelijk als losse bakken op mijn balkon gezet omdat ik mij afvroeg of ze dan harder zouden groeien omdat ze dan wat meer ruimte hebben. Volgens mij zijn ze nu inderdaad wat groter, maar ik vind het lastig om goed te beoordelen. Wat voor de groei van de planten met name scheelt is dat ik zowel in de verticale muur als de bakken op de grond automatische irrigatie heb ingebouwd. Vorig jaar tijdens warme dagen merkte ik dat de aarde snel droog wordt, terwijl het soms verdomde lastig is om goed water in de kleine openingen van die bakken te krijgen. Daarnaast is het nog best veel werk om ongeveer 70 planten water te geven. Ik geef ze elke vier weken voeding. Verder is het (natuurlijk) belangrijk de verticale muur goed te verankeren. Ik had dat eerst niet goed gedaan, waarna ik tijdens een winderige dag een harde klap hoorde en alle bakken op de grond lagen. Dat heeft aardig wat plantjes veel bladeren gekost. Nu zitten ze wel goed vast.

Al met al ben ik blij met mijn project. Mijn balkon staat op het zuiden dus ik heb de hele dag zon, terwijl ik voorts een beetje in een soort dalletje woon zodat het bijna nooit echt waait. Daarnaast scheelt het volgens mij dat de aardbeien niet dichtbij de grond staan, aangezien ik eigenlijk geen last van insecten in welke vorm dan ook heb. Alleen tegen de vogels zal ik iets van een net moeten plaatsen, maar dat is op zo'n balkon nog best eenvoudig aan te brengen denk ik.

Ik heb de volgende planten:

- Ostara

- Gariguette

- Elvira

- Elsanta

- Lambada

- Frau Mieze Schindler

- Ostara

- Rapella

Mocht je vragen hebben stel ze gerust. Opmerkingen en tips zijn ook welkom.

IMG39042033155824741773911561037912.jpg

IMG390582361558247418.JPGIMG39068989155824741971121561037914.jpgIMG39085219155824742052901561037917.jpg

Ik heb ook zo’n minigarden. Ideaal systeem voor aardbeien, zeker met irrigatiesysteem.

Ik heb wel een probleem met taxuskevers en moet dus elk jaar een deel nieuwe aardbeienplanten zetten omdat de wortels worden weggevreten door de larven... ik heb al aaltjes gegoten, maar ik de kevers leggen het jaar erna gewoon nieuwe eitjes. Zo’n kever leeft langer dan 1 jaar en ze kunnen zich prima verstoppen in de minigarden.

• 1 year later...

Dag Menno,

Wat een prachtige aardbeienmuur! Ik ben bezig met een (verrijdbare) stelling die ik tegen een muur ga zetten.

Ik kan op de foto’s je bewateringssysteem niet zien. Die wil ik ook meteen integreren. Hoe heb jij dat gedaan?

Hartelijke groet,

Harrianne