Posted June 2, 20196 yr Kan iemand mij vertellen wat deze ziekte is? Ik heb op diverse sites gekeken, maar ik kom niets tegen. Zie foto’s Het is hoogst besmettelijk en heb nu al 3/4 van de peertjes weg moeten halen Groeten, Ernst Jan Edited June 2, 20196 yr by Guest
June 2, 20196 yr Voeg de foto's nog even toe, zodat we het kunnen zien. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
June 2, 20196 yr Heb geen ervaring met perenbomen. Maar ik ga een gokje wagen. Perenschurft. http://www.hoogstamboomgaard.be/perenschurft.html Op de bovenstaande site staan meer symtomen dan alleen de vrucht. Je zou het dus ook aan het blad moeten zien. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
June 2, 20196 yr Author Die schurft zou ook eerst flink op het blad moeten zitten volgens mij. Dit is minimaal het geval.Wel vond ik nog deze foto welke erg sterk lijkt op mijn peertjes. Zou droogte kunnen zijn.
June 2, 20196 yr Ik denk toch wel heel duidelijk schurft. Dat kan inderdaad ook voorkomen in blad en in hout van de boom, maar waar en hoe is sterk afhankelijk van het ras. Dit soort aantasting in de vruchten is het meest gangbare beeld. Voor de commerciële telers maakt het hun waar onverkoopbaar. Voor een liefhebber ziet het er lelijk uit....maar het fruit blijft, evt. geschild of met wat uitgesneden plekken of wat misvormd, gewoon consumeerbaar. Er is mee te leven dus. (Tenzij je ervoor kiest om voortdurend te spuiten - dat is in mijn ogen op een zinloze manier je tuin te vergiftigen, kun je beter je fruit correct gespoten in de winkel kopen waar het dan ook goedkoper zal zijn dan je eigen minder-oordeelkundig gespoten vruchten). Wat je verder kan doen: Zorgen voor een gezonde bodem en luchtige open snoei die ook licht binnenbrengt kan helpen om aantasting te beperken. Ook opruimen van blad, valfruit (je mag dat gewoon goed composteren) helpt. En vooral ook keuze van rassen die weerstand hebben tegen schurft en die op een passende plek zetten waar ze gunstige omstandigheden hebben.....allemaal manieren om het probleem (grotendeels) te voorkomen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
June 2, 20196 yr Author Bedankt voor de reactie. Ik knijp het ongedierte ook het liefst zelf uit.spuiten doe ik niet. Ik zal de bomen iets uitdunnen, hopelijk helpt dat een beetje!