JT50 Posted June 29, 2019 Share Posted June 29, 2019 Moestuinvrienden, Ik ben een beginnende moestuinier en heb een vraagje over het kweken van aardappelen. Ik heb ongeveer een 1 1/2 maand geleden het ras Agria gepoot bij mij in de moestuin. Deze pootaardappelen heb gekocht via een webshop. Het valt mij nu op dat het blad aangetast is. Heb ik nu te maken met de aardappelziekte? Zo ja, wat moet ik nu doen. Deze planten individueel ruimen en de rest laten staan of gelijk alles weghalen. Bij voorbaat dank,JT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 29, 2019 Share Posted June 29, 2019 Dat ziet er uit als een lichte phytophthora besmetting. Ik zit wat verderop aan de kust en hier hetzelfde beeld.Na de flinke buien is het een avond en ochtend broeierig warm geweest met veel vochtigheid. Net genoeg om besmetting te veroorzaken. Daarna werd het koel en later droger waardoor de ziekte gelukkig niet echt doorzette. Wel zijn er vochtige nachten met dauw op de planten. zodat het langzaam voortwoekert. De aangetaste planten ruimen of in ieder geval het blad afvoeren zodat de ziekte niet in de knollen spoelt en de aardappels besmet. Loof even in de zon laten drogen (niet rotten) en afvoeren met het vuilnis.Daarna de gezonde planten regelmatig controleren. Voorde volgende keer: Zorg dat de planten goed kunnen drogen, zet ze ruim en hou ze schoon en zet ze niet in de half schaduw Je kan volgend jaar de aardappels eerder zetten zodat je al wat oogst hebt mocht het fout gaan en een vroege soort nemen. Wil je toch een late soort neem dan een (bijna) resistente soort bijv. Texla. De Agria is redelijk vatbaar voor Phytophtora in het loof. De knol is daarentegen redelijk resistent tegen de gevreesde aardappelziekte. De Agria pootaardappel is een laat ras, waarbij je moet rekenen op oogsten na ca. 140 dagen na het poten. De Agria is geen bewaardaardappel. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
JT50 Posted June 30, 2019 Author Share Posted June 30, 2019 Ok bedankt, Ik wacht nog even met het ruimen van de planten en ga eerst het loof eraf halen. Kijken hoe ze zich verder ontwikkelen. Vriendelijk Dank,JT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 30, 2019 Share Posted June 30, 2019 Hou er wel rekening mee dat zodra het blad er af is de groei ook uit de piepers is. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts