Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kan ik uien nu nog een keer verplanten?


Annette.m

Aanbevolen berichten

2019071212100038781562926266.jpgHoi allemaal,

Ik heb in april uitjes gezet op wat nu een totaal ongeschikte plaats blijkt te zijn. Ze zijn goed gekomen, maar liggen er zielig bij omdat er veel onkruid staat en hondjes en mensen voortdurend overheenlopen.

Als ik nu de moeite doe en ze overplant naar een nieuwe plek, is er dan een kans dat ze daar verder groeien? Of is dat onbegonnen werk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier, Annette.m

 

Natuurlijk kan je ze verplanten, dat kan altijd.

Alleen zijn pootuitjes als je ze plant al een jaar oud en bij opzet klein gehouden.

In april geplant dan zijn ze nu ongeveer uitgegroeid.

 

Normaal gesproken bloeien uien het tweede jaar maar omdat ze klein zijn doen pootuitjes dit niet.

Ga je ze nu weer planten dan is er een zeer grote kans op bloei en dus geen bolvorming.

Beter kan je uitgaan van nieuwe pootuitjes mocht je daar nog aan kunnen komen. Het seizoen is wel zo'n beetje over nu.

Al heb ik bij een tuinbuur gezien dat, tegen de gewoonte in, laat planten hem vorig jaar met die droge zomer hem in de herfst nog prima uien opleverde. Dat i.t.t. velen die last hadden van de extreme droogte.

 

Uien wortelen vrij oppervlakkig en hebben daarom ook last van onkruid concurrentie, zeker in het begin. Later tijdens de groei moet je opletten met het gewas schoonhouden omdat beschadigde uien (wortels) een uienlucht afgeven die de uienvlieg aantrekt.

 

Anders volgend voorjaar een nieuwe kans op een nieuwe plek , en zie dit als een leermoment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Patrijs, dan laat ik ze liever nog twee weken staan en zie ik wat ik dan kan oogsten.

Een volgend jaar idd beter.

Ik heb een beetje op jouw blog doorgelezen. Indrukwekked, hoor. Maar als ik dat mag vragen: 10 minuten per dag per eter? Is het niet vele keren meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...