Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Twee druivelaars, verschil dag en nacht


Die Niels

Aanbevolen berichten

In mei 2017 heb ik twee druivelaars geplant die dit jaar voor het eerst trossen (mogen) dragen. De ene is een Rosetta en de andere een Fanny.

De Rosetta maakt grote, volle trossen maar de Fanny heeft maar een paar besjes per tros.

 

Heb ik hier iets verkeerd gedaan? ze staan naast elkaar en krijgen precies dezelfde verzorging. Ik heb wel met zwavel gespoten omdat de Rosetta vorig jaar last van meeldauw kreeg, zou het met de timing van het zwavel toepassen en de bloei te maken kunnen hebben? Of moet ik met de Fanny wat meer geduld hebben om productief te worden?

 

Rosetta

IMG_20190727_101750689_zpsnnwdn9nx.jpg

 

Fanny

IMG_20190727_101827209_zpsx6okwrxi.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Fanny die ik heb staan, geeft precies datzelfde beeld als op jouw onderste foto.

 

Bij Fruitlent zijn de trossen veel mooier.... https://www.fruitlent.nl/druiven.html (Om de afbeeldingen van Fanny te vinden moet je even op het naamlijstje met witte druiven klikken, dan vouwt de beschrijving met foto's zich uit)

 

Oorzaken zijn mogelijk:

a. Slechte bevruchting door.....? (Verleden jaar hier niet anders, maar er staan nog 3 andere druivenrassen vlakbij).

b. Een slechte kloon die we toevallig hebben....of wellicht helemaal geen Fanny....want de smaak is niet slecht, maar absoluut niet de topper waar ik op gehoopt had. Bovendien is de rijping zeker ook niet zo vroeg als zou moeten...ik heb dus sterke twijfels over of mijn Fanny wel een Fanny is? Ik kocht mijn plant ca. 4 jaar geleden bij Vreeken. Niet ongewoon hoor dat je iets heel anders krijgt dan je bestelt. (Dat geldt bijna overal, niet alleen bij Vreeken)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb toevallig ook Fanny en Rosetta (en Muscat Bleu) staan.

Alle 3 Guyotsnoei en alle 3 vol met druiven.

Het beeld bij Die Niels is idd misbloei, dat krijg o.a. als de omstandigheden tijdens de bloeiperiode niet optimaal zijn. Het ene ras is er gevoeliger voor dan het andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie hulp

 

Mijn Fanny komt van Fruitlent, heb ik daar zelf afgehaald.

Volgens Fruitlent zou deze juist weinig gevoelig moeten zijn voor misbloei, maar het gebeurt dus blijkbaar toch.

 

Ik wacht af wat ze volgend jaar gaat doen, maar als het dan weer hetzelfde is gaat ze eruit, zonnige schutting is te schaars in mijn tuin voor een matige druivelaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 3 druivelaars komen ook van Fruitlent.

Wat vruchtzetting betreft ... het ene jaar is het andere niet. Dus volgend jaar kan al weer beter zijn.

Het zijn goede resistente rassen. Vroeg in het voorjaar heb ik een keer met zwavel gespoten en daarna helemaal niets meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
5 uren geleden, Die Niels zei:

De Fanny levert dit jaar weer niks op, weer misbloei. Ik ben klaar met deze druivelaar, ze gaat eruit.

Jammer, want ik ben er best wel tevreden over. Mooie en gezonde trossen die over een weekje echt rijp zullen zijn. Maar nog tevredener ben ik over een andere witte: Muscat van Odessa. Geen bekende soort hier, maar ik kocht ze een jaar of 3 geleden in Polen en ben echt verrast. Wel zeer harde groeier. Maar zeer zoet en aromatisch en in de volle wind, zonder beschutting, al een week of 3 zeer lekker. Wat kleine pitjes moet je erbij nemen. De laatste trossen zijn nu bijna opgepeuzeld. Als je me de verzendkosten vergoedt (pakje) wil ik je wel 2 gewortelde stekken van vorige winter toesturen. Dan best even regelen via PB. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, weknow zei:

Als je me de verzendkosten vergoedt (pakje) wil ik je wel 2 gewortelde stekken van vorige winter toesturen. Dan best even regelen via PB

Bedankt, dat is heel aardig van je.

 

Ik heb ook nog de Rosetta druivelaar staan die, mits je de bessen in de trossen uit dunt, hele mooie trossen met smakelijke druiven geeft.

Eigenlijk genoeg voor mij. 

 

Ik ga op de lege plek een Kiwibes planten voor wat meer variatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Die Niels zei:

Ik ga op de lege plek een Kiwibes planten voor wat meer variatie

Denk je eraan dat je dan een mannetje bij het vrouwtje nodig hebt? Behalve als je het kleinere en wat gevoeligere ras Issai zet. (Kukowa is ook deels zelfsbestuivend, maar smaak is in mijn beleving iets minder).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...