kirstenreb Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 Ik heb nu aardig wat groene tomaten aan mijn planten, alleen nu barsten sommige open terwijl ze rood worden, ze zijn dan ook niet zo lekker, wat kan ik hier tegen doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 Ik kan het niet zo goed op de foto’s zien, maar de bekende ‘scheur’ in de tomaat = te weinig water! De plant haalt dan het water uit de tomaat waardoor dit gebeurd. Ik kan niet precies op de foto’s zien of dit bij jou ook zo is. Soms ontkom je er niet aan hoor. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kirstenreb Posted July 30, 2019 Author Share Posted July 30, 2019 dank je wel, het is natuurlijk erg warm geweest de afgelopen week, dus zou zomaar inderdaad water tekort kunnen zijn. ook al heb ik ze elke avond flink wat water gegeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[email protected] Posted July 30, 2019 Share Posted July 30, 2019 Ik denk eerder teveel water dan te weinig. Bij te weinig water onttrekt de plant het vocht uit de tomaat en kun je neusrot krijgen. Bij een teveel aan water gaat ie barsten. Maar ook de weersinvloeden zoals hitte kunnen er een aandeel in hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted July 30, 2019 Share Posted July 30, 2019 Ze barsten open terwijl ze nog groen zijn? Is combinatie van beide antwoorden... Door warme weer en de vele directe zon en onvoldoende water wordt de vruchthuid stug, de plant zal vocht aan de vruchten onttrekken, beter voor de smaak maar ...De tomaat groeit verder maar de vruchthuid groeit niet (genoeg) mee waardoor scheuren ontstaan. Bij veranderend weer, zoals we gehad hebben, van héél warm droog naar bewolkt en regenachtig weer komt de sapstroom van de plant extra op gang want ze neemt gulzig vocht op via zijn wortelsDe bladeren kunnen al dit plotselinge extra vocht niet tijdig verdampen waardoor ook de vruchten plotseling enorm veel sap te verwerken krijgen en barsten Probleem van de barsten zijn vooral de toegankelijkheid voor bacteriën die via fruitvliegjes in de tomaat terecht komenDe tomaten rotten vrij vlug en/of gaan schimmelen, zonde ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts