Ga naar inhoud

Asperge klauwen exporteren naar Rusland

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een collega planter op het complex ,wil asperge klauwen exporteren naar Georgie (Rusland) zijn thuisland.

Ze kennen dat daar niet ,en hij wil op de grond van zijn moeder beginnen met asperges te telen om te zien of het daar lukt

Zo ook voor Witloof

Hoe moet het transport van die asperge klauwen gebeuren , kwestie van hoe overleven die het transport ,en wat is de beste periode hier voor.

Geplaatst:

De witlof zou ik ter plekke zaaien, ik kan me niet voorstellen dat het vervoer van witlofpennen zo ver weg rendabel is.

De asperges kan je ook ter plekke opkweken. Wil je met tweejarig plantgoed beginnen dan moet die de grond in voor de grond gaat opwarmen.

Asperge groeit pas vanaf een grondtemperatuur van 11 graden ( even uit mijn slechte geheugen). Na de winter en voor het bereiken van die grond temperatuur moeten ze de grond in dus afhankelijk van de lokale temperatuur, ik plant ze hier in maart.

zaaien

info asperges

klauwen van twee jaar kunnen wel wat hebben, verpak ze lichtvochtig voor verzending en hou ze koel. Liggen ze een week op meer dan 10 graden dan gaan ze uitlopen.

Geplaatst:

Aanvullend: Groene asperges of paarse zijn veel makkelijker te telen dan witte. Lukt ook uitstekend op de zware kleigrond hier. Geen gedoe met ruggen, alle licht vermijden en speciale messen. Er zijn speciale rassen voor dat doel. Zaaien en opkweken gaat heel gemakkelijk, zaad is vrij goedkoop. Vanaf 3e jaar kun je al een deel van de scheuten gaan oogsten. (2e jaar een paar potlooddikke alvast om te proeven). Om te exporteren naar mensen die het niet kennen en nooit teelden zou ik altijd voor de veel grotere kans op succes kiezen.

Persoonlijk vind ik groene ook lekkerder. Minder bitter en vers geoogste toppen van ca. 20 cm. zijn mals en in een wok in enkele minuten gaar. Smaak in plaats van cultus

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Even inhaken. Ik wil ook heel graag groene asperges in mijn moestuin gaan kweken. Kan ik klauwen ergens in Nederland kopen? Of kan ik toch beter zaaien?

Geplaatst:

Je vraag wordt wat off-topic gezien de titel.

Gekochte klauwen geven ca. 2 jaar voorsprong. Vaak zullen dat ook alleen mannelijke planten zijn (wat afhankelijk van ras en kweker) waar geen besjes met zaadjes aan gaan komen. Broodtelers geven daar aan de voorkeur, maar zelf merk ik geen verschil.

Verkrijgbaar ook in vele tuincentra en tuinwinkels of markt, vaak verpakt per 1 of 2 klauwen in de voorjaarsbollencollectie (geen ras vermeld, bewaard in turf, makkelijk niet meer echt vers). In ieder geval online zijn er later in het najaar en in het voorjaar ook diverse aanbieder voor versere planten. O.a. van der Wal, Moestuin en bloem, Vreeken......... Misschien in andere topics over asperges even zoeken op dit forum , en daar een lijstje maken met aanbieders, rassen en ervaringen daarmee misschien....?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...