Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag iedereen ,

dit is mijn eerste post hier. Ik heb al veel gelezen op dit forum en vooral over druivelaars. Ik heb er net zelf eentje gezet en er volgen er nog twee. Aangezien ik een zeer beginnende tuinier ben wil ik graag nog wat raad over mijn plant.

Het gaat over een Himrod.

Hij zal samen met een blauwe druif (Muscat Blue) staan over een afstand van ongeveer 3 meter. ik heb palen geplaatst en staaldraden gespannen.

Het is mijn bedoeling om om de ene plant rechts te laten groeien en de andere links dus geschrankt op de leidingen.

Ik lees echter verschillende zaken wat je moet doen nadat je de druivenplant in de grond hebt geplaatst. Sommigen zeggen dat je meteen alles moet snoeien tot op 2 bladen. Sommigen zeggen om hem nog te laten groeien tot aan de winter. Mijn vraag is dus : moet ik nu al iets snoeien ?

Zoals je ziet op de foto heeft mijn plant 2 hoofdtakken. De ene lijkt 'dood' te zijn , de andere heeft al verschillende scheuten links en rechts.

alvast bedankt ,

Gregory

Geplaatst:

Och....moeten....

Wen er maar vast aan....geen tip of advies over tuinieren...of er zijn uiteenlopende en vaak zelfs tegengestelde adviezen.

Ik doe daar ook aan mee.

Hoe je daarmee omgaat...?

1. Verschillende adviezen verwijzen naar verschillende uitgangspunten, verschillende praktijk, verschillende keuzes die mensen maken en waarmee ze denken. Een voorbeeld: Als je iets begrijpt van bodemgezondheid en de rol van allerlei beestjes, schimmels en bacteriën in de bodem daarin, zul je nooit meer allerlei gif in je tuin brengen, maar ook terughoudend worden met grondbewerking en kwistig allerlei meststofjes strooien...dus heel anders dan lange tijd door vele tuiniers werd betoogd en gepraktiseerd. Door doorvragen...waarom?.....ga je dat soort onderscheid kunnen maken...begrijpen dat er verschillen zijn en waarom en dan wordt het alleen maar interessanter. Vaak is er niet een waarheid, maar vele wegen die succesvol kunnen zijn.

2. Blijkbaar bestaat er vaak niet een goeie manier....kunnen er meerdere goede manieren zijn....maar dat is ook weer afhankelijk van wat je belangrijk vindt en plaatselijke omstandigheden die bij andere mensen of in andere tuinen kunnen verschillen.

3. Zelf ervaring opdoen en kritisch zijn. Kijken, luisteren, leren en dat blijven doen. Dan leer je de betere adviezen van de papegaaienpraat onderscheiden.

Mijn aanpak voor een druif zou zijn om ze nu te laten groeien, maar wel zo nodig wat in te tomen om het hanteerbaar te houden. Eerste paar jaar is opbouw van een gezonde en sterke plant met een goede en hanteerbare vorm belangrijker dan al snel vruchten krijgen.

In de winter (november....) flinke snoei hier op gericht. Groei ca. 50 cm per jaar van een stam of evt. gesplitst. Al de rest aan scheuten, groeipunten en uitlopers rigoureus wegsnoeien op 2 a 3 knoppen. Druif is harde groeier, die profiteert van goed en diep kunnen wortelen. Daarom opbouw van een goed gestel nu, geeft vol op goede en lekkere vruchten over enkele jaren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Nu poten, niks snoeien. Laten groeien wat er nog groeit. Vanaf dat het blad er af gevallen is kunt u snoeien, gelijk in november dus, maar voor zo'n jonge plant misschien dit 1e jaar beter begin april, na alle zwaardere vorsten. Dan alles wegsnoeien en de hoogte inkorten tot een stukje onder uw 1e draad. Houdt u 1 stammetje over dus. Het 1e jaar alles laten groeien en gaandeweg een mooie uitloper aan de draad gaan brengen. De rest omhoog naar uw 2e draad etc. Onder de 1e draad de stam die zomer vrij houden van uitlopers. rest niet snoeien. Dat dan pas weer in november dat jaar.

1e 2 jaar niet voeden, niks.

3e jaar uw eerste trosjes, maar heel weinig nog.

Geplaatst:

Bedankt weknow en Bit !

dit lijkt me vrij duidelijk jullie uitleg. Ik wist ook niet dat je de eerste 2 jaar niet hoeft te bemesten.

Het is inderdaad beter om eerst te focussen op de groei van een sterke plant dan meteen al vruchten te willen.

Bedankt !

Gregory

Geplaatst:

Ik heb nog een vraagje :

ik ben van plan om nog een druivenplant te zetten nabij mijn tuinhuis en hem dan daar te laten leiden. is het mogelijk om aan je druivenplant slechts 1 scheut te laten groeien dan die lang genoeg zal worden (ongeveer 5 meter) ? Ik veronderstel dat ik dan van in het begin concentreer op die ene goeie scheut tijdens de eerste snoei in april.

groetjes en bedankt !

Geplaatst:

Als je een 5meter scheut wil, kan je alsnog wat bit en weknow zegt de scheut in de eerste jaren nog wat korter houden. Elk jaar pak je dan de nieuwe uitloper aan de afgeknipte scheut van vorig jaar, en die nieuwe maak je dan de leider. Je zal denken dan uitloper op uitloper op uitloper, geen mooi eind resultaat geeft, maar met de komende jaren zal het gaan verhouten, en zal je de snoeiwonden niet meer zien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...