Goldfish Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 (edited) Zoals eerder gemeld: ik verwacht tussen 1315 en 1330 te arriveren. Afhankelijk van het weer en energie ga ik om 15uur door naar een volgende afspraak, maar zoals de kaarten nu geschud zijn blijf ik wel wat langer plakken. Mits Jorieke nog zorgt voor een zonnetje bij 17 graden. Te ruil/ * Ophaalservice Fruitbomen.net Boskoop (maar niet bij Vreeken).* gewortelde stek zwarte framboos* rode aalbes (ras : Sonetta dacht ik)* een zeer grote en oude (30-40 jaar?) zwarte bes, je krijgt er wel gratis bloedblaarluis bij. Zoals je elders op het forum kan lezen, is de overlast die de plant ondervindt van deze luis beperkt. * ik kan (nog) proberen stekken te maken van zowel Japanse (meerdere rassen) als Chinese sierkwee. De vruchten kan je op dezelfde manier gebruiken als kweeperen. Je kan ze ook gebruiken om de linnenkas of het toilet te verfrissen.* als boven maar dan de vruchten van Japanse sierkwee* diverse maten potten en containers (klein tot middelgroot)* fruitplukker (zonder stok) Te koop:* Citrus "Calamondin" (meerdere exemplaren): kruising tussen mandarijn en kumquat, wordt soms bittermandarijn genoemd. Staat op eigen wortel en is daardoor relatief goed winterhard (-5c in volle grond, mogelijk meer, een zuivere kumquat kan -10c a -12c hebben) . Vraagprijs 8 euro. De plant is exclusief pot ongeveer 40 a 50cm. Deals: * ik breng een geente Mispel van Wino mee voor Angela* gedroogde heermoes voor Appelvrouw in ruil voor kruidenthee, sierkweeen voor kweeperen* knoflookbieslook voor Pink Lady voor: …. * 1x Calamondin voor TuinLB voor geld* 1x stokoude zwarte bes voor Tygo, voor een paar bloembollen of wat anders op zijn lijstje.* 6x S u g a n a Red voor Henkg* fruitplukker Angela (als ik ze kan vinden.....)* van Charly krijg ik zaden Blush Tiger (lief he?) Gevraagd: * pitloze buitendruif , bv Venus * een paar kweeperen voor mijn schoonmoeder eventueel. Eigenlijk vind ik dat ze mijn sierkweeen moet gaan gebruiken! (Appelvrouw)* metselkuipen* wie gaat er op de heenweg langs Nijverdal en zou daar op 6 oktober om 11uur (of later) een bestelling kunnen ophalen?* herfstframbozen en of zomerframbozen afhankelijk van welk ras je kan aanbieden. Ik ben kieskeurig en zoek de recente verbeterde rassen* tuinhout: palen 2.10/2.40m eventueel tegen betaling* zaden Blush Tiger * zaden van Jaltomato en verwante nachtschadigen. * verras mij: ik heb vooral een chronisch tekort aan ruimte en een teveel aan onkruid, maar denk out-of-box. * enthout (later te ontvangen via post b.v.) vrouwelijke kiwibessen (Actinidia Arguta)* knoflook Voor Jorieke neem ik mijn gebruikelijke dingen mee. Voor de lunch: niet relevant omdat ik daarvoor te laat arriveer. MIsschien wat frisdrank oid. Op dit moment heb ik veel rijpe vijgen, maar ik verwacht er op de MTFD ook nog wel te hebben: die gaan mee voor een proeverij Edited October 5, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Ik zal een paar kweeperen (wat wil je, 4? 6? Meer?)voor je meenemen als ze eens wat geler willen worden een paar dagen geleden waren ze al plots heel groot maar nog weinig geel. Ik weet dat het snel kan gaan met het rijpen en kweeperen rijpen ook nog na dus dat komt wel goed. Kan je schoonmoeder beide doen, dwerg en gewone kweepeer.Ik wil wel wat vruchten van de sierkwee van je.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 De plant voor Angela is een mispel `Westerveld`die geënt is op meidoorn onderstam. Verzoek van haar op MTFD 2018. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Ik heb evt. enthout voor je van diverse vrouwelijke kiwibessen...maar enten daarvan blijkt bepaald niet gemakkelijk, ik had een beetje succes met oculatie omdat je daar met een bladknop kunt werken die je vrij oppervlakkig in een tak van een andere kiwibes kunt schuiven. De takken van kiwibes zijn hol en daardoor heb je eigenlijk geen houvast om een ent te plaatsen. Sowieso is er warmte nodig zodat je voor mei niet veel enting-achtigs kunt doen. Ik denk dat juni/juli de beste tijd is. Enthout kun je zo lang niet bewaren. Verleden jaar geprobeerd om een vrouwtje op een mannetje te plaatsen en een takje mannelijk op een vrouwtje., maar de holle stengels zijn een probleem en als je die wilt vermijden moet je met hele dunne en breekbare twijgjes proberen die ergens op te zetten....mij lukte dat nauwelijks. Van 5 pogingen is 1 oculatie gelukt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 27, 2019 Share Posted September 27, 2019 Heel leuk dat je toch een bliksembezoek kunt doen! Ennuh... we eten de hele dag door hoor niet alleen met lunchtijd. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tygovdm Posted September 29, 2019 Share Posted September 29, 2019 Hoi, ik zou graag de zwarte bes willen, is er iets van mijn lijstje dat je aanpreekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tygovdm Posted September 29, 2019 Share Posted September 29, 2019 Hoi, ik zou graag de zwarte bes willen, is er iets van mijn lijstje dat je aannspreekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudy Posted September 29, 2019 Share Posted September 29, 2019 hai Vincent, Heb wel tomatenzaden blush tiger voor je groetjes Claudia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted September 29, 2019 Share Posted September 29, 2019 Vincent, ik heb interesse in de Calamondin. Mocht je deze nog hebben dan neem ik die graag van je over Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted September 29, 2019 Author Share Posted September 29, 2019 @ Tygovdm ik zal er eentje (ik doe er maximaal 4 weg) voor je uitsteken en deels moeten insnoeien, omdat ie anders niet in de auto past. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted September 29, 2019 Author Share Posted September 29, 2019 @ TuinLb: 1x Calamondin genoteerd. De schil is eetbaar en heerlijk zoet, het vruchtvlees is wat wrang maar de combinatie is prima te verwerken in allerlei gerechten. De vruchten zijn nog niet rijp, maar je zal in november/december kunnen oogsten. Gaat om een plant van minimaal 40cm (ex de 5.5 liter pot). Verpotten doe je bij voorkeur in maart. Tussen maart en oktober regelmatig bijvoeden met (liefst speciale) vloeibare mest. Overwinteren: afgelopen winter probleem overwinterd in een onverwarmde kas (de tweede nachten rond -5c heb ik wat grafkaarsen er bijgezet, maar ik denk niet dat dit nodig geweest is achteraf). In huis: zo koel en licht mogelijk, hoe warmer hoe groter de lichtbehoefte namelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted September 29, 2019 Author Share Posted September 29, 2019 Ha Claudy, daar hoopte ik al stilletjes op. Normaal is dit een "vaste ruil" die ik maak op de voorjaars MTFD, maar ik kweek ze nu zelf op. Zou ook wel zaad kunnen winnen, maar of dat zaadecht is met 24 planten op 14m2.... daar twijfel ik een beetje aan. Als ik je nog ergens een plezier mee kan doen, dan hoor ik dat graag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted September 29, 2019 Author Share Posted September 29, 2019 @ appelvrouw...…. vandaag mijn schoonmoeder gesproken... blijkt ze al kweeperen gekocht te hebben bij de lokale landwinkel , ze had beter moeten weten !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted October 2, 2019 Author Share Posted October 2, 2019 Toegevoegd: fruitplukker (zonder stok, maar je kan het ding eenvoudig met schroeven op b.v. een bezemsteel monteren) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 interesse in de fruitplukker gaat misschien beter dan het vogel net wat ik nu gebruik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted October 5, 2019 Author Share Posted October 5, 2019 Fruitplukker lukt helaas niet... omdat ik niet weet waar ik ze heb gelaten (had er extra besteld bij de Chinees...) sorry ! De mispel van Wino staat veilig in de auto al. Tot morgen ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted October 5, 2019 Author Share Posted October 5, 2019 @ Pinklady: knoflookbieslook gaat door! @ Henkg: 6x S u g a n a Red (Trademark) wortel opschot. komt jouw kant op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts