Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(Automatische) raamopener koude bak


Aisha

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben net nieuw hier.

Ik heb een vraag over automatische raamopeners.

Mijn man bouwt een grote koude bak van douglashout voor onze toekomstige moestuin. De ramen zijn van plexiglas in houten frames. Hoe werkt het met automatische raamopeners: kun je de ramen dan ook voldoende wijd openen om erin te kunnen werken? Kan het gecombineerd worden met klepscharen om de ramen te openen? Ik hoor graag je ervaringen en advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een liggen, gekocht bij de kas 3 jaar geleden. Eerlijk gezegd gebruik ik dat nooit. Kas staat veel meer open en al bij veel lagere temperaturen dan wanneer ik die automatische opener zou laten doen. Je kunt ze instellen vanaf 18 graden (of 20?...heb beschrijving niet bij de hand) graden of hoger.

 

Om ramen van een platte bak te openen zul je die opener telkens moeten losschroeven. Niet zo handig werken dus. Zelfs als het handig zou lijkt het me voor een bak een overbodige uitgave. Tenzij je - hoeft zeker niet het hele seizoen en elke dag - helemaal niet in staat bent om af en toe 's ochtends en tegen de avond even erheen te gaan, met name in het voorjaar gedurende een week of 8 en dan nog alleen als er een koudere nacht of een zeer hete dag wordt voorspeld. Daarna zou ik ze standaard open of minstens op een veel-ventilatie-stand-zetten. Alleen bij echte storm wel even oppassen. Dan beter even geheel dicht.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben er ook 1 voor het bovenraam in de kas. Het afstellen is lastig, want het werkt volgens mij op een gas oid wat opzet door warmte, en is dan ook even paar dagen aankijken. Ik heb het nu rond de 25 graden dat het raam dan open gaat. Maar op een gegeven moment is het zo warm, dat een open deur zelfs heet is. Maar voor die begin en nadagen is het heel fijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ook hier meerdere in gebruik.

Zoals Mellie al aanhaald, ook voor mij vooral nuttig in voor- en najaar en winter.

Vanaf begin april staan hier de manuele ramen 100% van de tijd maximaal open, idem voor deur.

De automatische ramen werken ook dan nog en zorgen voor net dat beetje meer ventilatie.

 

Is idd een relatief dure investering voor een bak en niet praktisch lijkt me.

Ramen hier gaan zo'n 40 cm open in max stand en da's volgens mij te weinig om makkelijk te kunnen werken in een bak.

In de serre pure luxe maar da's mijn bescheiden mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...