BolleVogel Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 Beste forumleden, ik heb in mijn oude woonplaats altijd een moestuin gehad, maar hier was de grond als jaren daar voor gebruikt als moestuin dus kon ik redelijk makkelijk starten. Vanaf begin december krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis en daar hebben wij heel veel grond bij. Ik wil graag weer een moestuin beginnen (ook wat groter dan hiervoor). De grond is zandgrond en er is al jaren niet veel meegedaan. De laatste 4 jaar heeft er paardengras gestaan, in de jaren daarvoor een aantal jaren gewoon gras. Daarvoor (waarschijnlijk al meer dan 20 jaar geleden) werd de grond als landbouwgrond gebruikt. Ik wil graag een stuk afsteken/afgraven om mijn moestuin te beginnen, maar hoor graag of er tips zijn hoe ik de grond kan voorbereiden op verbouwen van groente en fruit in het voorjaar. Ik heb het internet afgespit, maar lees veel tegengestelde berichten. Sommige sites zeggen stalmest (paarden) in de winter er al op, andere zeggen in het voorjaar, andere zeggen helemaal geen stalmest, maar compost en koemestkorrels in het voorjaar.Hoor graag of er mensen zijn die mij advies kunnen geven. Alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 Hallo, Ik weet niet wat je bedoeld met paardengras. Ga er voor het gemak maar vanuit dat het paardenweide is geweest. De bovengrond is dan behoorlijk verdicht. Het beste is de zode te frezen en daarna diep te laten lostrekken door een loonwerker of buurtboer.Daarna is ploegen een optie om de zode met eventuele mest onder te werken en schone grond boven te krijgen. Dit ligt er ook aan hoe groot het perceel is. Goede voorbereiding zorgt ervoor dat je jarenlang plezier van je perceel kunt hebben. Goede afwatering is belangrijk kijk hier meteen na. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted November 4, 2019 Share Posted November 4, 2019 Je kunt ook hier veel tegenstrijdige meningen tegenkomen, BolleVogel, vooral m.b.t. grondbewerking. Er is een richting die er helemaal niet van houdt om de grond te keren, bijvoorbeeld, want dat zou ten koste gaan van het bodemleven en maakt onkruidzaden 'wakker'.Ik behoor ook tot die richting, maar als ik grond niet ken wil ik daar eerst een spade diep insteken. Zelfs al heb je een voorkeur voor mechanisch, zoals Martijn zo te lezen, dan zou ik nog hier en daar stukjes grond willen 'voelen'. Hoe compact of los is die, hoeveel onkruidwortels zitten erin en welke, zitten er nattere of drogere stukjes in, is de samenstelling overal gelijk of zit er hier en daar wat verschil in, dat soort dingen. Het bovenste laagje zal wel lastig zijn, als dat een tijd geen aandacht heeft gekregen, dan gaat gras en zo in de weg zitten, maar dat zegt niks over de grond. Grond die al sinds lang als groentetuin in gebruik is kan ook barslecht zijn, vooral als er van is geoogst, geoogst en nog een keer van geoogst, maar de grond te weinig heeft teruggekregen voor deze giften.Een klassieke maar niet zo goede methode is om de grond in de herfst om te spitten zodat die kaal de winter ingaat en bloot staat aan erosie en uitspoeling. Hoe vaker dat gebeurt, hoe minder voedingswaarde er nog in te vinden valt. Dan een tuin nog zo 'goed onderhouden' uitzien, groentes zullen er steeds minder plezier aan beleven. Dan zou ik liever een 'verwaarloosde' tuin overnemen. Over het toevoegen van mest zijn de meningen minder verdeeld. Zandgrond heeft sneller iets nodig dan bijvoorbeeld klei, en verse mest hoort eerst verteerd te worden voordat het toegevoegd wordt aan planten. Dus mest vers uit de stal moet eerst een tijd liggen. Koemest korrels kunnen wel ad hoc toegevoegd worden. Dan verschilt nog de behoefte per gewas. Snel groeiende vruchtgewassen zoals pompoen of tomaat hebben veel voeding nodig, en dan mag het best nog in wat 'rauwe' vorm verkeren. Kolen hebben ook veel nodig, en aan de andere kant van het spectrum heb je wortels en ook wel boontjes, die met weinig voeding toe kunnen en al helemaal niet op verse mest zitten te wachten. Over het voorbereiden van een moestuin zou je verscheidene boeken kunnen schrijven, maar volgens mij bevat dit forum onderwerp 'bodem en bemestingen' al verscheidene boeken als je alles bij elkaar voegt, dus grasduin daar af en toe maar even in, je zult kaf en koren tegen komen, en uiteindelijk is de beste leermeester je eigen ervaring op je eigen grond, dus vergeet nooit goed te observeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts