Allard Posted November 18, 2019 Share Posted November 18, 2019 Goedenavond, Ik was geïnteresseerd in het kweken van oesterzwammen op stro en een vriend van me had toevallig nog wat broed over, ik heb verder geen ervaring maar het leek me leuk een keer te proberen.Ik heb dus stro gekookt, gemengd met broed en het in plastic zakken met een aantal gaatjes met poreuze tape opgehangen in mijn kelder.Het hangt er nu een paar dagen maar ik maak me een beetje zorgen over hoe verstandig dit is om in huis te doen. Ik woon namelijk in een vrij achterstallig studenten huis, en gezien oesterzwammen op hout groeien ben ik bang dat de schimmel het huis over kunnen gaan nemen. Nou dacht ik zo dat in de fase dat er nog geen paddenstoelen zijn, er niet zo'n probleem is, gezien de schimmel is opgehangen en niet in contact komt met hout. Maar als er paddenstoelen ontstaan, verspreiden die natuurlijk sporen. Zouden deze zich in het hout kunnen nestelen?Over het algemeen is het hout geverfd maar er zijn plekken waar dit niet zo is, verder is er ooit een lekkage geweest en is er een stukje plafond van erg slechte kwaliteit en niet geschilderd, het is ooit nat geweest maar het is nu wel droog. Kan iemand met wat meer verstand van oesterzwammen mij daarom vertellen of ik de zakken gewoon kan laten hangen of dat ik anders binnen kort paddenstoelen van mijn plafond kan plukken. Dat wordt toch wat lastig uitleggen aan de huisbaas... Alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 19, 2019 Share Posted November 19, 2019 Niet nodig om voor die dingen bang te zijn. De kunst om oesterzwammen te kweken is om te zorgen dat andere schimmels, die veel opdringeriger zijn, geen kans krijgen. In allerlei hout in huis is er toch niet de vochtigheid en omstandigheden dat er allerlei andere schimmels inzitten? En als die omstandigheden er zouden zijn dan zat het al overal in huis onder allerlei andere schimmels , dan krijgt de pleurot (oesterzwam) echt geen kans meer. Overigens is de zwam, het vruchtlichaam, niet hetgeen het hout op eet...dat is zelfs niet echt de paddenstoel!: dat is het mycellium, de witte draden, die door je medium moeten groeien en veel groter van volume. Wat anders is dat het je nog niet zal meevallen om in je studentenhuis op die manier een echte oogst te krijgen. Zo veel factoren moeten daarvoor precies goed zijn en dat kun je waarschijnlijk nauwelijks regelen. Over de huisbaas kun je je zorgen maken, maar zeker ook over het gezondheidsaspect. Het is inderdaad niet zo slim en waarschijnlijk behoorlijk ongezond voor jou en je huisgenoten om van de rijpe paddenstoelen als die aan het einde van de bloei massaal sporen gaan verspreiden om dat te moeten inademen... Sowieso oogst je normaal voordat het sporen-stuif-stadium er is, want anders zijn ze al overrijp. Misschien een tip voor een makkelijkere weg voor beginners...? Rotterzwam growkit...met alvast de goede hulpmiddelen en goede informatie ideaal om te leren oesterzwammen te kweken op je eigen dagelijkse koffiegrul. https://www.rotterzwam.nl/page/rotterzwam-growkit Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Allard Posted November 19, 2019 Author Share Posted November 19, 2019 hoi weknow, Dankjewel voor je antwoord.Als ik het goed begrijp is het dus geen probleem oesterzwammen in huis te kweken zolang ik ze maar op tijd oogst. En voor het huis zelf hoef ik me dus helemaal geen zorgen te maken.Ik heb nu dus al een aantal zakken hangen en wil eigenlijk wel kijken hoe dat gaat, wellicht dat ik later nog de rotterzwam growkit aanschaf. Maar vanuit het gezondheidsaspect maakt het niet uit of ik die kit gebruik, of dat ik het zelf op stro kweek toch? Dank voor je hulp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 19, 2019 Share Posted November 19, 2019 Hoi Alllard, Ik weet dat van sommige (misschien alle en ik weet echt niet welke wel en welke niet) sporen van paddenstoelen mensen ziek of onwel kunnen worden bij veel inademen. Ik weet ook dat een bakje paddenstoelen bij volledige rijpheid soms enorme hoeveelheden sporen kan geven en rondstuiven. Vandaar mijn waarschuwing. Een baal die ergens aan het plafond hangt...zou dat niet veel meer kunnen stuiven en rondvliegen in een ruimte dan een plastic emmertje met deksel.....? Er zijn vast mensen die het precies weten. Ik denk aan Stan uit Amsterdam...maar of die nog vaak op het forum komt....? (je zou een pb kunnen proberen.... Er zijn ook enkele bedrijfjes die broed van diverse eetbare zwammen leveren. Die zouden dit ook moeten weten.... En mocht iemand het je echt kunnen zeggen....laat je dan iets terugweten alsjeblieft!? Succes met je kweken! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Allard Posted November 19, 2019 Author Share Posted November 19, 2019 Goedenavond,Ik zal nog even verder op onderzoek uitgaan en houdt je op de hoogte.Ik moet overigens wel even relativeren geloof ik, het gaat niet om een strobalen maar om 3 diepvrieszakjes.Onderstaand mijn opstelling (excuses voor de slechte kwaliteit van de foto, ik heb geen fantastische camera) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 Hoi Allard, ook ik ben van mening dat je je voor de sporen geen zorgen hoeft te maken. Voor zo ver ik kan zien op je foto heb je het stro veel te los en te nat in de zakjes gedaan. Het mycelium (schimmeldraden) moet snel van strootje naar strootje kunnen klimmen om zodoende andere schimmels geen kans te geven. Je kan de volgende ronde beter 1 grote zak maken en daar alles stevig in aan stampen. Prik in ieder geval even een klein gaatje in het middelste zakje om het water dat onder in zit (dat is volgens mij wat ik zie op de foto) er uit te laten lopen want dit gaat zeker voor besmetting zorgen. heel veel goede info kan je vinden op youtube: let's grow mushrooms succes met de kweek! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted November 21, 2019 Share Posted November 21, 2019 Nog een tip: ik weet niet de temperatuur van de ruimte waar de zakken hangen, maar voor een goede ontwikkeling van het mycelium zal dat ongeveer 20-25 graden moeten zijn. De ruimte waar de cv-ketel staat is meestal geschikter. Als het helemaal doorgroeit is dan kan het verhuizen naar een koelere ruimte om vrucht (zwammen) te vormen. informatie vind je hier:https://www.mycelia.be/en/strain-list/m-2181-pleurotus-ostreatusen hierhttps://www.homegreen.nl/substraatteelt/ Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 21, 2019 Share Posted November 21, 2019 (edited) Over mogelijke gezondheidsschade van sporen van Oesterzwam toch even verder gezocht. Is wel serieus!! Bijvoorbeeld:http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&id=527&menuentry=soorten Sorry....Paddenstoelengek, maar een MENING dat je je ergens wel of niet zorgen over zou moeten maken gaat er bij mij niet in....de mening die je je daarover vormt baseer je zo veel mogelijk op gedegen en liefst wetenschappelijke kennis en niet "zo-maar-wat-ervan-vinden". (Ik reageer even fel omdat ik nu jouw reactie een van de vele typische voorbeelden vind van slechte informatie. Dit is mijn vak en ik word bepaald kriebelig van dat tegenwoordig iedereen zomaar van alles vindt en dat hard roept, ook veelal zonder echte kennis van zaken... zo ontstaat er "internetkennis" en "van-horen-zeggen-kennis" en ïk-voel-dat zo-een-beetje-aan-kennis" en die kom ik de hele dag tegen, internet is er voor 90% mee gevuld! Echte kennis berust op goed weten waar je het over hebt + inzicht in en overzicht van de materie + ervaring...en iemand met echte kennis van zaken is zich er maar al te goed van bewust van wat hij niet (helemaal, niet precies) weet...en komt daar ook voor uit. Ik ben geen echte kenner! Maar reageerde daarom voorzichtig en terughoudend omdat ik vooral geen roeptoeter wil zijn. Zal hiermee zelf ook wel eens de fout ingaan, maar doe mijn uiterste best om genuanceerd en zorgvuldig te zijn als ik een advies geef) Edited November 21, 2019 by Guest Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted November 21, 2019 Share Posted November 21, 2019 Hoi Weknow, de soorten oesterzwammen die gekweekt worden (dus niet de soorten in het wild) zijn zo geselecteerd dat ze helemaal geen of zeer weinig sporen vormen. Ik woon vlak bij een biologische oesterzwam-kwekerij en zo kom ik aan mijn informatie. Ook op internet is hier genoeg info over te vinden.Achteraf gezien had ik het woord "mening" wellicht beter kunnen mijden en beter een onderbouwde uitleg kunnen geven.Helemaal met je eens trouwens dat je je moet hoeden voor een roeptoeter te zijn Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Allard Posted November 21, 2019 Author Share Posted November 21, 2019 Dank voor jullie beide reacties.Ik heb ook nog twee leveranciers van oesterzwambroed aangeschreven en houd jullie op de hoogte als ik antwoord krijg. Verder heb ik ook het water uit de zak gelaten, dank voor de tip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 21, 2019 Share Posted November 21, 2019 @ Paddestoelengek Sorry dat het me even hoog zat. Dat gedegen kennis snel afneemt baart me echt zorgen en ik heb het Nederlandse onderwijs bijvoorbeeld hierin zien afglijden in 10 a 20 jaar naar een (VWO-) niveau van lesgeven van "zoek het zelf maar wat op op internet". Weet jij die info over sporen-arme stammen van oesterzwammen zo te vinden? Ik ben wel benieuwd, maar weet niet waar ik dat kan zoeken...? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted November 21, 2019 Share Posted November 21, 2019 Hoi Weknow, het is al weer een paar jaar geleden dat ik er mee bezig ben geweest, maar deze kan ik mij herinneren: leverancier sporenvrij:https://www.homegreen.nl/paddenstoelen-broed/broed-3-liter-rogge/grijze-oesterzwam-sporenvrij-3-liter-rogge162744 reportage:https://edepot.wur.nl/43197 ik zal komende tijd nog wel verder zoeken want goede info op dit onderwerp was moeilijk te vinden Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Allard Posted November 22, 2019 Author Share Posted November 22, 2019 Goedenavond Ik heb reactie van een leverancier van broed. Het kan inderdaad zo zijn dat als je heel veel blootgesteld bent aan de sporen, dit slecht is voor je gezondheid, 'Maar…. het idee achter eetbare paddenstoelen kweken is om ze op te eten en dan moet je ze oogsten voor dat ze sporen maken en dat is als de paddenstoelen rijp zijn en niet richting overrijp. Dit verhaal geldt voor de oesterzwammen. Oogst ze op tijd, eet ze op en dan is de kans op ongemak heel klein!' Verder neemt door slechte ventilatie wel de concentratie CO2 toe wat de groei van andere schimmels kan bevorderen. Ik hoop dat jullie je ook kunnen vinden in dit antwoord, maar in ieder geval erg bedankt voor het meedenken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Hoi Allard, het verhaal van vroeg oogsten om problemen met sporen te voorkomen gaat volgens de universiteit van Wageningen niet op: Tot voor kort moesten telers van oesterzwammen een soort maanhelm dragen. Anders dan champignons, laten oesterzwammen van jongs af aan sporen los. Deze sporen veroorzaken allergische reacties en irritaties aan de luchtwegen. Ook kunnen de ventilatiesystemen in de teeltruimtes verstopt raken. Wageningse wetenschappers ontwikkelden een sporenloze oesterzwam, gebaseerd op een natuurlijke variant die na kruising met zichzelf sporenloos bleek. citaat van: https://wageningenworld.wur.nl/issue/maart-2018/made-in-wageningen-2/ ik laat de oesterzwammen buiten vrucht vormen dus het verhaal van de sporen zal veel minder zijn dan binnen, maar als ik weer nieuw mycelium koop ga ik het toch navragen of het zeker sporenvrij is. (Roze en gele oesterzwammen in de spoorloze soort zijn er volgens mij niet tenminste na een paar uurtjes speuren over het WWW heb ik dit niet kunnen vinden) gr paddestoelengek Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Bedankt voor de recente informatie, Paddestoelengek. Heb er het een en ander weer van opgestoken! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Allard Posted November 28, 2019 Author Share Posted November 28, 2019 Dank voor de reactie inderdaad.Ik heb zelf ook nog even verder gezocht en meerder bronnen tonen inderdaad aan dat de sporen van oesterzwammen schadelijk kunnen zijn. Sporenvrije varianten zijn dan een uitkomst lijkt me. Sporenarme varianten zijn er ook maar dat ook daar kan je nog problemen mee krijgen volgens onderstaande bron. Erg mooie bron overigens er staat veel info in de inleiding.https://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/296876 Ook benoemen ze een drempel waarde voor hoeveelheid sporen per kubieke meter die tot klachten kan leiden. Verder lijkt het me dus logisch dat de hoeveelheid oesterzwammen die je kweekt en de grote van de ruimte van groot belang zijn. Het lijkt mij dan ook dat de gezondheidsproblemen vooral voor telers gelden en dat bij kleinschalige (hobby) productie in een groot genoeg ruimte geen problemen op zouden moeten leveren.Ik kan helaas niet vinden hoeveel sporen een oesterzwam produceert (dit zal overigens ook wel van heel veel factoren afhangen) ander zou ik het kunnen narekenen en dit met zekerheid kunnen zeggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted May 15, 2021 Share Posted May 15, 2021 Kijk mijn oesterzwammen gaan dan! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts