Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vulkanische leemgrond?


Elmigo

Aanbevolen berichten

Hier staat een Averrhoa carambola (stervrucht) boompje van 2 jaar oud, in de vensterbank boven de verwarming, met een plastic zak er overheen voor de luchtvochtigheid. Ik sprak met iemand in een ver land, daar groeit dit boompje overal in het wild en ook in het klein in potten. Het is daar nog net geen onkruid! De ideale bodem waar de boom op groeit is vulkanische grond, rijk aan leem. Wat dat precies betekend weet ik niet zo goed en ik hoop dat iemand mij op dit forum verder kan helpen!

 

Waar koop ik vulkanische leemgrond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Averrhoa carambola is capable of growing in various types of soils, such as sand, clay loam and very rocky soils. However, in areas where water ponds for twelve hours or more it is inapt. The soil in which it must grow can have a pH range of 5.5 to 6.5, and a few soils with a pH of 7.7 allow growth. It grows well in dry areas and is tolerant to droughts (Janick & Paull, 2008). Averrhoa carambola can grow in many types of soils, however, it requires good management, such as an irrigation system and the use of fertilizer (Othman, 2004).

 

Bron:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.colegiobolivar.edu.co/garden/wp-content/uploads/2017/06/AFBeltran-Averrhoa-carambola-2017.pdf&ved=2ahUKEwjg9u2l44fnAhXMEVAKHZccDssQFjACegQIAhAB&usg=AOvVaw2oH7k2pNfbIMqzQSBw80jbSoils: The carambola is not too particular as to soil, but will grow faster and bear more heavily in rich loam. It prefers a moderately acid soil (pH 5.5 - 6.5) and is sensitive to waterlogging. The plant often becomes chlorotic in alkaline soils.

 

En: Soils: The carambola is not too particular as to soil, but will grow faster and bear more heavily in rich loam. It prefers a moderately acid soil (pH 5.5 - 6.5) and is sensitive to waterlogging. The plant often becomes chlorotic in alkaline soils.

 

 

Van wat ik uit de beschrijvingen haal van de plant en grondsoort. Is dat het een voedingsrijke bodem moet hebben, maar welke water goeddoorlaat en niet al te lang vast houdt.

Dus inprincpe een goede korrelsubstraat en firtilzer zou voldoende moeten zijn. Met een juiste ph.

Een mix van perlite + organisch matriaal kan dan ook voldoen.

Inplaats van perlite gebruik ik zelf gebakken klei korrels. Welke voeding en watervast houden, lucht de grond in zuigt. En niet voor natte voeten zorgt. Zie mijn moestuin seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinturf kan ja, erg voedsaam.

Leem is silt.

Klei bevat minder silt dan leem.

 

Beide in nederland te vinden. (naar benden schrollen voor kaartje.

http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/natuurdatabase.nl/i000328.html.

 

Misschien heb je nog wel een dode kerstboom met kluit? staan vaak in klei/leemachtige gronden.

 

Waar je goed op moet letten, is dat het geen ondoordringbare laag wordt als je watergeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...