Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Snoeien appel


Sayenna

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal

 

Sinds we verhuisd zijn heb ik de mogelijkheid om een boomgaard(je) aan te leggen en een fatsoenlijke moestuin te houden. Vandaar ook dat ik me heb aangemeld, ik hoop veel van jullie te leren.

 

Ik heb vorig jaar een tweetal appelbomen (Fuji en Golden Delicious) gekocht en laten planten. Deze bomen zijn al wat steviger en volgens mij goed gesnoeid op de boomkwekerij. Nu is het een jaar later en ben ik aan het kijken wat ik kan doen voor de wintersnoei. Ik heb van alles gelezen op internet, maar als ik dan naar mijn bomen kijk vind ik het heel lastig om te zeggen wat ik moet doen.

Mijn doel: ik zou graag wat oogst willen dit jaar, maar vind het belangrijkste dat de boom goed en gezond verder groeit en een stevige, vruchtbare appelboom gaat worden.

 

Bij deze de foto's. Als er meer foto's nodig zijn hoor ik het graag.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

2020012314305091161579790007.jpg

2020012314310993561579789942.jpg

2020012314312197491579789956.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er op dat beide bomen naar een ‘open vaas’ vorm zijn gesnoeid. Als je die vorm door wil zetten dan zou ik alleen de één of twee verticale takken in het centrum van de boom die naar binnen wijzen er uit snoeien.

 

De andere lange rechtopstaande takken die naar buiten wijzen zullen dit jaar waarschijnlijk verder naar buiten buigen onder het gewicht van de appels en zo de kroon mooi spreiden. Je kan van deze takken wel het laatste stuk toppen tot op een knopje dat naar buiten is gericht.

Pas hierbij op dat je geen vruchtknoppen wegsnoeit, want die wil je behouden. In de laatste twee foto’s zie je op de tak rechts die wat grotere knoppen, die op kleine pijltjes lijken - die wil je houden en daar komen dit jaar al bloemen en daarna appels aan. Je wil die knoppen permanent zo laag in de boom en op die plek behouden - als je die eenmaal wegknipt of in de schaduw van de hogere takken laat komen verdwijnen ze en zullen je appels elk jaar hoger in de boom te vinden zijn...

Myrtlefruit

Subtropische vruchten voor het Europese klimaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Op zich vind ik de vorm prima. Waarom zou het nodig zijn om van de takken het laatste stuk te toppen? Gaat hij dan weer verder splitsen?

Als ik naar de kern van de boom kijk zie ik dat daar veel dikke takken gesnoeid zijn en dat er dan zijtakken ontstaan. Is dat nu niet meer nodig nu de vorm een beetje gezet is? Of is dat nog steeds nodig om die takken in de kern dikker te maken? Ik ben nog best een leek op dit gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies of dit is wat je met je vraag bedoelt,

Maar je vraagt hierboven:

 

Waarom zou het nodig zijn om van de takken het laatste stuk te toppen?

 

En het idee daar achter is:

Je wil die fruitknoppen permanent zo laag in de boom en op die plek behouden - als je die eenmaal wegknipt of in de schaduw van de hogere takken laat komen verdwijnen ze en zullen je appels elk jaar hoger in de boom te vinden zijn...

 

Maar je kan het ook niet doen hoor, dat is niet schadelijk voor de boom. Je zal dan in de komende jaren wel sneller een ladder nodig hebben om de appels te plukken.

 

In de kwekerij hebben ze de boom zo gesnoeid dat hij vier of vijf sterke takken heeft die uit het centrum weg groeien. Je kan nu die lange takken die van daaruit weer naar het centrum toegroeien wegknippen. Dat doe je niet om andere takken dikker te maken, maar om zonlicht en lucht in het midden van de boom toe te laten, wederom zodat je fruit goed licht krijgt.

Anders zit over een paar jaar het fruit alleen aan de buitenkant en aan het uiteinde van lange, hoge takken.

Het is geen probleem voor de boom om die takken in het centrum te laten doorgroeien, maar je zal sneller een ladder nodig hebben voor de pluk.

Myrtlefruit

Subtropische vruchten voor het Europese klimaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goed naar de bomen gekeken, en het lijkt erop dat alle takken met die 'pijltjes' al getopt zijn vorig jaar toen ze geplant werden. Ze hebben aan het uiteinde aan de zijkanten weer kleine takjes die dan niet van die pijltjes hebben. Ik denk dat ik daar dan vanaf moet blijven? Ook lijken de takken niet heel erg terug naar het midden te gaan en nog best mooi uit elkaar te staan en elkaar niet in de weg te zitten. Ik denk dat ik er dan voor nu vanaf blijf en kijk hoe de boom zich dit jaar ontwikkelt en of ik in de zomer nog wat moet doen met de zomersnoei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik vind dat Myrtelfruit uitstekende adviezen gaf/geeft, vind ik je keuze om af te wachten tot minstens de zomer voor verder veel te snoeien wijs. Er is niks acuut echt nodig en nu snoeien geeft weer een sterke hergroei, die je juist wat wilt bedwingen...dus precies het tegengestelde effect. Blijkbaar bij een kundige kweker gekocht vanwege die beginsnoei

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...