Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

salie officinalis

Wit

Recommended Posts

2020012618322838371580060000.jpgBeste,

Dit is de eerste keer dat ik wat probeer te kweken in mijn binnen moestuin met speciale verlichting. Nu zijn mijn plantjes dermate lang geworden dat het lijkt als of ze hun eigen gewicht niet kunnen dragen. Ik vraag mij ook af wanneer de stengels dikker moeten worden.

Graag advies voor de komende periode. Ik geef ze nu elke dag een klein beetje water en ze staan nu in grond die langzaam voeding afgeeft. Ze zijn nu ongeveer 5 weken oud. De eerste week hebben ze in speciale zaailing grond gestaan en daana heb ik ze verpoot.

Mvg, Wit

Welkom hier,

Misschien kan je de plantjes wat hoger zetten zodat ze dichter bij het licht zitten en minder fileren.

Hier op de tuin staan ook altijd wat zaailingen, die kiemen in de zomer en overwinteren gewoon op de volle grond en worden stevige gedrongen plantjes. In het voorjaar zet ik ze op un plek en dan gaan ze flink groeien. Ik neem aan dat ze warm staan en op bemeste grond en dan zullen ze hard groeien en kasplantjes worden.

@ Wit: Ik weet niet hoe warm je plantjes staan. Het is een kunst om er stevige plantjes van te krijgen als je binnen kweekt is mijn ervaring. Na het kiemen zet ik mijn kruiden meestal tussen de 15 en 20 graden onder lampjes (tussenruimte 10-15 cm). Later zet ik ze wat koeler. Peterselie, dille en koriander doen het na een aantal weken binnen ook in de kas, die boven het vriespunt blijft. Daar groeien ze rustiger door. Ik heb wel de indruk dat als je zo vroeg zaait de planten al gauw wat fragieler blijven. Ik moet nog salie zaaien. Ik doe dat voor de eerste keer, maar ik wacht nog maar even.

Je kunt je salieplantjes misschien wat dieper planten in een nieuw potje zodat ze minder snel omvallen, wat kouder zetten en wat dichter bij het licht. Veel succes. Ik ben nieuwsgierig hoe het verder gaat met de salie.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/