Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Witte puntjes op blad jonge peper

Ads

Recommended Posts

Hallo, ik ben nieuw op het forum. Kunnen jullie me misschien helpen? Ik heb mijn peperzaailingen verspeend en ik zie dat er kleine harde puntjes op het blad verschijnen. Zie foto. Wie weet wat dit voor puntjes zijn? Kan het kwaad?

groeten, Ads

Blad met puntjes.jpg

Dit hebben we al vaker gezien op het forum. Mogelijk een uitscheiding (exudatie) van sappen met daarin opgeloste zouten. Bij het indrogen krijg je harde kristalletjes. 

Kun je aangeven wat je aan bemesting doet? Misschien handig om die bemesting dan iets terug te schroeven.

Conditie heet oedema, komt vooral binnen voor, door stilstaande lucht en overtollig water geven. De plant kan niet snel genoeg het water uit transpireren. Zodra je hem buiten zet, komt het niet meer voor op nieuw blad.

maar ook;

Een warmte matje op de vloer, geeft de wortels een hogere tempratuur dan de lucht om de bladeren, waardoor deze meer water opnemen, maar de bladeren het niet snel genoeg kunnen transpireren.

Edited by rorror

Super, bedankt voor jullie raad! Ik had de plantjes na het verspenen in gewone potgrond gezet. Misschien teveel voeding voor de nog tere worteltjes? Kan ze wellicht nog verpotten in armere grond (half potgrond, half zaaigrond).

En dus minder water geven. Ik had de plantes ook heel dicht op elkaar gezet zodat ze onder de groeilamp passen. Wat verder uit elkaar geeft denk ik ook wat meer luchtcirculatie.