Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Het is wel jammer dat de plant niet zo goed groeit. De gestekelde van @Goldfish eergisteren samen met wortels van @angela tot een curry verwerkt, de smaak van de chayote viel me absoluut niet tegen😋

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Vanmiddag even langs Vreeken geweest (was langs een klant in Dordrecht geweest), de chayotes daar zijn toch wel schrikbarend duur hoor. 4,95 per stuk!

Off topic, ik heb niks gekocht.

Geplaatst:
  • Auteur

O jeetje dan had ik een duur gerechtje vanavond, ik heb er een gegratineerd gegeten.

CC51F426-3F87-40A6-B46F-0003B3014817.thumb.jpeg.8895a8f811f21ba32c77dc59df8831f6.jpeg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Gegratineerd! Dat klinkt lekker en heb ik nog niet geprobeerd. Wij hebben er tot nu vooral veel uitgedeeld van onze oogst.

maar als t nog even mooi weer blijft en niet gaat vriezen komt er nog heel wat aan!

Wij zijn fan!!

• 3 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

De tweede op de moestuin dag geruilde chayote is bedoeld voor een Franse vriend maar het is erg lastig bewaren hier in huis, op mijn koudste plek is hij toch uitgelopen. Nu zag ik vandaag dat hij ook aan t schimmelen is. 
Wat denken jullie kan ik deze nog redden? 
Planten in een pot en dan die schimmel bedekken of juist niet?

500F2AF2-5BD2-4ACB-8198-9D94D2C38397.thumb.jpeg.b232fe67bbec3d38bbd136811f34e2a5.jpeg

D28004E8-126C-4D73-B463-B6D028AB7E2B.thumb.jpeg.9654c1005eab6813049d5432f65ac4c2.jpeg

Geplaatst:

Als mijn zaaibakjes gaan schimmelen, bewerk ik ze met ceylon kaneel. Dat remt de schimmel. Misschien proberen? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

Ok ja kaneel kan ik doen hopelijk helpt het tegen de schimmel..de rot eromheen daar zal het niet tegen helpen. 
Dan is er nog de vraag of ik de hele plant maar beter in de huiskamer moet zetten in aarde. @Goldfish @acpronk jullie als chayote kwekers hebben jullie nog een tip hoe ik deze plant voor mijn vriend kan redden? 
En zo ja ( aarde): óp de aarde, er half in, eronder? Er is natuurlijk nog geen wortelvorming. 
Hij staat nu op de koudste stek van het huis, 12/14 graden. 

Geplaatst:

Zelf zou ik deze dan gaan planten. Dat rot wordt alleen maar erger, als je niets doet dan gaat die zeker weten dood.

Dus nu planten, en dan de vrucht onder de aarde, dan kan de plant nog wat extra wortels maken uit de stengel buiten de vrucht. In de zin van niet geschoten is altijd mis.

Geplaatst:

Eens met AC, planten (half begraven in de lengterichting) en hard duimen

Geplaatst:
  • Auteur

Dank dat ga ik morgen dan doen!

Geplaatst:
  • Auteur

Zoiets is de bedoeling toch? Of zou ik nog wat meer aarde doen bij de uitgang van het spruitje om hem te bedekken? 

image.jpg

Geplaatst:

Prima. Je zou idd nog een beetje kunnen aanaarden, maar het ziet er goed uit, 

Geplaatst:
  • Auteur

Thanks en nu maar duimen. Ik heb heb niet te licht gezet ( wel bij een raam maar op het oosten..niet in het volzonnige maar juist koude raam) maar wel op een warme 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb vorig jaar ook zoiets gehad, en heb toen de chayote open gebroken en de kiemplant viel er toen zo uit. Die heb ik toen opgepot en is goed gaan groeien, helaas geen vruchten gehad met die slechte zomer...

Geplaatst:
  • Auteur

Wat slim. De kiemplant is aan verdorren dus ik den dat er geen redden meer aan is. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic