Jump to content

Vraag over tweede seizoen moestuin

suus_jc

Recommended Posts

Hoi!

Ik ben een nieuw lid van dit forum. Vorig jaar ben ik voor het eerst begonnen aan mijn moestuin. Ik heb destijds de grond gevoed met koeienmest en vervolgens laten omploegen. 

Mijn vraag is hoe ik de grond moet voorbereiden voor het nieuwe seizoen? Opnieuw bemesten en spitten? Of is dit helemaal niet nodig? Dankjewel alvast voor jullie hulp!

Welkom hier Suus,

Even kort, want alle info is hier ook al te vinden met de zoekfunctie.😉

Traditioneel zandgrond spitten omgooien aan het eind van de winter, kleigrond voor de winter zodat de kluiten kapotvriezen.

Ik mest bij het omspitten en mest naar behoefte afhankelijk van gewaskeus en voorgaande mestgiften.

Ik pas een roulatie systeem toe met vakken.

Kortweg, veel mest kool, mais etc, jaar daarop compost en zet ik aardappels en jaar daarna geen mest en uien of bonen en wortelgewassen.

Je geeft verder geen info over grond en wat je wilt telen maar misschien kan je hier iets mee.

Sommige planten krijgen extra zoals rabarber, pompoen (kleine kruiwagen per plant op arme grond)en courgette etc.

Ook mest ik bij voor de nateelt van kool, prei, snijbiet etc en geef ik veel compost in de bakken om vocht vast te houden.

Edited by Patrijs

Bedenk dat de grond minder wordt van bewerkingen als ploegen, spitten, frezen en het kaal en onbeschermd laten liggen.

Bemesting compenseert dit weer, maar als je in eerste instantie weinig doet om de grond achteruit te helpen, hoef je daarna ook minder te repareren met bemesting.

In de professionele landbouw zijn veel slechte gewoonten die door hobbytuinders worden overgenomen, terwijl in diezelfde professionele men er ondertussen ook achter komt dat men fout bezig is geweest, en je ziet dat men hier en daar aan het schuiven is omdat men beseft op dood spoor te zitten.

In het algemeen ontbreekt het nu aan een gezond organisch gehalte in de grond, en dierlijke bemesting, wat grotendeels water oplosbaar is en makkelijk weer uitspoelt, helpt daar weinig aan. Plantaardig materiaal spoelt veel minder uit en is meestal een betere toevoeging.

Als je al een seizoen achter de rug hebt, zou je dat moeten evalueren en aan de hand daarvan verder moeten gaan. Stel hier gerust vragen, daar is het forum voor, maar dat werkt wel het beste als je het één en ander laat zien van je tuintje.

Welkom!