marije124 Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Ik heb dit voorjaar stengelui en prei gezaaid en later uitgeplant. Beiden lijken nu volgroeid te zijn maar.................wat is stengelui en wat is prei?Of maakt dat niet uit en kun je ze hetzelfde bewaren/gebruiken/invriezen?Ik zie duidelijk verschil tussen de twee aan hetgeen bovengronds is...............ronde stengeltjes in waaiervorm en inmiddels afstervende rechte stengels maar wat is wat???? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Stengelui bestaat uit meerdere stengels (vanuit de hoofd stengel). Zijn 'blad' is dus hol. Van een prei niet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
koolrabi Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Heeft iemand ervaring met het invriezen van stengelui? Ik heb er nogal wat van en wil graag wat bewaren. Denk ook wel aan het maken van een soort uienpasta, zoals je dat ook wel bij gember of knoflook kunt doen. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
speets Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Of anders drogen? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Ik heb wel vaker sjalottengroen ingevroren, vergelijkbaar met stengeluigroen. Deze gooide ik dan bevroren door soep e.d. Want bij ontdooien wordt het wel een slappe bende. Na een paar jaar in de vriezer is er ook behoorlijk smaakverlies. Denk dat drogen inderdaad ook een goede optie zal zijn... En je pesto/pasta idee is denk ik ook wel slim. Krijg je een mooi geconcentreerd geheel. Heb dat vorig jaar met de knoflookstengels gedaan en daarna ingevroren. Is erg goed bevallen. Quote
Luig81 Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Wat betreft het bewaren is stengelui goed winterhard, kan je bijna jaarrond oogsten en na strenge vorst groeit het ook weer snel op in het voorjaar De prei lijkt mij zomerprei als deze nu al volgroeit is die halen bij mij nooit de winter daarvoor plant ik ook winterprei die ook gewoon overwintert in de tuin de beste bewaring is op de wortel mi Quote
koolrabi Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels een flink aantal lente uitjes in stukken gesneden en in kleine hoeveelheden verdeeld in de diepvries gelegd. Voor soepen en sausen. Ik had al een klein potje gedroogd om als het uitkomt te gebruiken. Dat kan ook goed. Alleen ruikt de "droogruimte' een tijdlang wel heel erg naar ui. De pasta ga ik nog proberen. Lijkt me ook gemakkelijk. Die wil ik ook invriezen, anders is het maar beperkt houdbaar begreep ik. Ik las dat je lente uitjes ook goed kan laten staan in de tuin, om steeds vers te gebruiken. Dat heb ik met een aantal gedaan. Maar ze worden wel erg groot en ook de beestjes eten er soms lekker van als ik lig te slapen. Dus een flink aantal wat safe opbergen leek me niet zo gek. Ik wil proberen zo te kweken dat ik zo mogelijk het jaar door kan beschikken over verse lenteui of bosui. Dat vraagt nog wat planning en rekenwerk. Binnenkort ga ik weer bosui zaaien en in de (koude) kas zetten als het kouder wordt. Alvast voor het voorjaar. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
koolrabi Geplaatst: 28 augustus 2017 Geplaatst: 28 augustus 2017 We hebben vandaag deze lenteui-pasta gemaakt Een paar bossen lenteui in kleinere stukken gesneden en in de blender fijn gemaakt. Wat bouillonpoeder toegevoegd. Laten uitlekken, want het geheel bevatte veel vocht. In kleine potjes in de vriezer gedaan. We willen deze pasta gebruiken als extra smaakmaker bij verschillende warme gerechten. Nog even afwachten wat de methode is die het meest voldoet: drogen, vriezen of tot lenteui pasta verwerken. Misschien werkt een combinatie van deze methoden het best als je (te)veel lenteui hebt. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Charly Geplaatst: 30 augustus 2017 Geplaatst: 30 augustus 2017 Ziet er goed uit koolrabi! Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.