Ga naar inhoud

Waarom voorzaaien en daarna verspenen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Al jaren zaai ik sla, kolen etc. net zoals de meesten vermoed ik, voor in bakjes en na opkomst verspeen ik ze in p7 of p9 potjes om ze later uit te planten.

Maar waarom doen we dat eigenlijk zo? Is het niet veel handiger om meteen in een p7/p9 potje te zaaien? Dat scheelt verspenen en dus tijd?

Zijn er misschien voordelen aan voorzaaien/verspenen die ik zo niet zie? Of nadelen aan het niet-verspenen maar rechtstreeks in potten zaaien?

aangepast door Adrie
Geplaatst:

Enige voordeel lijkt me dat je meer plantjes hebt op een beperkte oppervlakte. Zelf zaai ik sla meestal rechtstreeks, doe dat met zoveel mogelijke andere zaken ook. Zaai ik ze voor, vliegen ze vaak vlug buiten en doe dus niet aan verspenen in andere potjes.

Bij tomaten, pepers, paprika's zie ik wel voordelen van verspenen aangezien je daar de planten elke keer dieper zet en ze wortels maken aan alles dat onder de grond komt te zitten. Elke keer je verplant, kun je ze dus dieper zetten (tot aan de onderste bladeren). Hierdoor krijg je stevigere planten met een mooi wortelgestel.

Geplaatst:

Tomaat, paprika, peper, aubergines, ananaskers, meloenpeer ea al dan niet exoten omdat je eigenlijk ook min of meer verplicht bent anders geen of pas héél laat oogst.

Andere zaken omdat ik persoonlijk bijna verplicht ben voor te zaaien omdat anders heel veel mislukt.

Grond blijft sommige jaren lang nat (klei/leem) maar vooral de woelmuizen en diverse andere veelvraten eten zaden en heel jonge plantjes gewoon op.

Voorzaaien voor mij is controle houden en = een mooie besparing op zaden want bijna geen uitval meer.

Vorig jaar bvb opnieuw geprobeerd boterbonen rechtsreeks in de volle grond te zaaien, na 3 keer gewoon opgegeven, van de +/- 60 zaden waren mss 10 opgekomen. Was er gelukkig op voorzien en had een ruime hoeveelheid voorgezaaid  >  seizoen op die maniet 'gered'.

Ik heb het voordeel dat ik veel plaats heb = luxe dus het voorzaaien bezorgt me niet zoveel kopzorgen omdat ik bvb geen weg weet met de massa plantjes

Geplaatst:
2 uren geleden, Adrie zei:

Al jaren zaai ik sla, kolen etc. net zoals de meesten vermoed ik voor in bakjes.

Zijn er misschien voordelen aan voorzaaien/verspenen die ik zo niet zie? Of nadelen aan het niet-verspenen maar rechtstreeks in potten zaaien?

Juist die planten zaai ik eigenlijk voor in de koude platte bak. Het geeft prima plantgoed wat niet fileert en makkelijk op te kweken is.

Binnen bij weinig licht en veel warmte is het toch veel moeilijker om mooi gedrongen plantgoed te krijgen.

Binnen staan nu alleen paprika's en pepers en wat andere exoten. Die verplant ik wel regelmatig naar een groter potje omdat ik anders te weinig ruimte in de vensterbank krijg. 

Geplaatst:

Voorzaaien is ook bij mij niet enkel binnen (buiten de echt warmteminnende planten)

Zaai veel voor in serre (onder extra kap opnieuw voor de muizen ed)

en buiten ook onder kap voor zelfde reden

Geplaatst:

Nog redenen kunnen zijn:

- Teelt vervroegen = veel eerder van het gewas of de groente kunnen eten of genieten.

- Oogst-spreiding

- Groei remmen om meer gedrongen en steviger planten te krijgen

- plant heeft een langer groeiseizoen dan wij hebben, door voorzaaien wordt teelt mogelijk die dat anders niet zou zijn. 

- Geen uitdunnen nodig, meteen op de goede manier uitplanten

- Oogstzekerheid...alleen de beste, gezondste planten gebruik je en kun je bij uitplanten benodigde aandacht geven

- Efficienter gebruik van beperkte ruimte. Op dezelfde gornd worden meerdere teelten en oogsten mogelijk.

- Geen risico van concurrentie van andere gewassen bij kritische kieming en eerste ontwikkeling

- Minder afhankelijk van ongunstige weersomstandigheden (regen/droog/temperatuur/storm e.d.) of mee-eters (fazanten, duiven....)

Waarschijnlijk nog wel....dit is wat ik zo uit het vuistje kan bedenken

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Niet alle zaadjes komen op. 

Ik doe het sinds vorig jaar met perskluitjes, kleine, die later in grote te proppen zijn

1721372866_IMG_20200315_095022(1).jpg.47d1e7a887d1d3eabf323ff382d09759.jpg

IMG_20200327_081414.jpg.baa503432e63ba3b16cd51a2316bf5bc.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Mijn ervaring is dat zaad in kleine potjes beter opkomt dan in grote. Dat komt denk ik doordat kleine potjes sneller opwarmen in mijn vensterbank. 

Tuinieren op 210 m² op de kleigrond van De Smalle Steeg in Nijmegen.

• 4 weeks later...
Geplaatst:
Op 26-3-2020 om 09:11, TomP zei:

Tomaat, paprika, peper, aubergines, ananaskers, meloenpeer ea al dan niet exoten omdat je eigenlijk ook min of meer verplicht bent anders geen of pas héél laat oogst.

Andere zaken omdat ik persoonlijk bijna verplicht ben voor te zaaien omdat anders heel veel mislukt.

Grond blijft sommige jaren lang nat (klei/leem) maar vooral de woelmuizen en diverse andere veelvraten eten zaden en heel jonge plantjes gewoon op.

Voorzaaien voor mij is controle houden en = een mooie besparing op zaden want bijna geen uitval meer.

Vorig jaar bvb opnieuw geprobeerd boterbonen rechtsreeks in de volle grond te zaaien, na 3 keer gewoon opgegeven, van de +/- 60 zaden waren mss 10 opgekomen. Was er gelukkig op voorzien en had een ruime hoeveelheid voorgezaaid  >  seizoen op die maniet 'gered'.

Ik heb het voordeel dat ik veel plaats heb = luxe dus het voorzaaien bezorgt me niet zoveel kopzorgen omdat ik bvb geen weg weet met de massa plantjes

het kan ook zijn dat de zaden door het te veel aan vocht weg rotten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...