Thessa Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 misschien heb ik wat gemist maar ik kan de komkommer in zoet zuur niet vinden....hoe kan ik die het lekkerst in maken ?ik dacht ;in schijfjes met schil ongeveer een kiloin half liter witte azijn met daarbij half kilo suiker en mosterdzaad en dille ? 5-10 min koken en op jam manier inmaken ?de courget/ui/paprika maak ik ook zo ongeveer in maar die laat ik eerst met flink zout 2 uur staan en daarna uitspoelen en dan rest verwerken...is dat ook nodig met komkommer ? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Kijk even op de site van Diana, staan wat recepten op.Vorig jaar komkommer ingemaakt, en zijn nu nog goed.http://ruudendiana.webs.com/inmaakzoetzuur.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Ik heb het ook ongeveer zo gemaakt als Diana.Wel eerst de ui, spaanse pepers met stuk gemberwortel en verse koenjit gefruit, toen suiker en azijn erbij.Komkommerstukjes in potten en azijnmengsel toegevoegd. De kruiden laat ik zitten, dat vind ik er mooi uitzien, van die rode streepjes tussen de komkommer.Groetjes, Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 vooral veel dille dat is echt lekker erin. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 4, 2012 Share Posted June 4, 2012 Hallo, Ik krijg volgens zeggen, zo'n 5 komkommers per week uit m'n tuin.... Nu wilde ik ze inmaken in azijn, als een soort zoetzuur. Hoe doe ik dat? gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 4, 2012 Share Posted June 4, 2012 Hoi, ik heb dit recept gemaakt vorige jaren en vond het een super bijgerecht.Als je er foto`s van wilt zien kijk dan even op mijn blog(zie beneden)Dit recept komt uit een Amerikaans boek: the Complete book of Home Preserving. Het is een lekker pittig bijgerecht en een goede manier je overtollige komkommeroogst weg te werken..zo kan je in de winter nog eens terugdenken aan de overvloed van de zomer, bij mij groeien in ieder geval de komkommers zowat de kas uit!De maten in het boek zijn in cups, ik heb een maatbeker waar cups opstaan, maar ik zal de maten in liters ( milliliters) geven, ik heb helaas niets gewogen.Zorg dat je ongeveer 6 potjes van 200 ml klaar heb staan. Snij 5/6 geschilde komkommers in kleine blokjes totdat je 2 liter komkommerblokjes hebt. Doe de komkommers in een glazen of stalen schaal.Voeg 250 ml in kleine blokjes gesneden bleekselderij toe.Voeg 500 ml in kleine blokjes gesneden groene en rode pepers toe..je kunt ook de helft groene paprika nemen en de helft rode pepers. Ik heb ervoor gekozen de pitjes te verwijderen en vond de "hitte" van de relish prima zo.Voeg 250 ml fijngesneden ui toe. Voeg 75 ml zout toe, meng goed, dek af en zet koel weg.Na 4 uur giet je de groente door een zeef en laat het uitlekken. Spoel goed af met koud water en laat weer uitlekken.Gebruik je beide handen om zoveel mogelijk vocht uit de groentes te knijpen.Zet afgedekt weg. Doe 425 ml blanke- of wijnazijn, 175 ml suiker, 2 theelepels mosterdzaad en 1 theelepel selderijzaad samen in een pan. Breng het onder roeren aan de kook. Voeg de groentemix toe en breng weer aan de kook. laat de groente zachtjes koken voor 10 minuten. roer regelmatig. Doe de mix in de (hete) potten, en giet het vocht tot 1 centimeter onder de rand. maak de rand schoon, en doe de deksel erop ( ik heb gebruikte en uitgekookte olijvenpotjes gebruikt). Zet de potjes in een grote pan, giet er heet water bij zodat de potjes ruim ( minimaal 2 cm.) bedekt zijn en breng aan de kook. Stop eventueel voor het koken oude doekjes tussen de potten als je geen weckketel hebt, de potjes kunnen gaan rammelen en dan stuk stoten. Laat heel zachtjes 10 minuten koken.Laat afkoelen en berg de potjes koel en donker op. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astrid Posted June 4, 2012 Share Posted June 4, 2012 Je kunt op vele manieren je komkommer inmaken, maar inderdaad in de vorm van een relish vinden wij het ook het lekkerst.Er zijn vele recepten te vinden...ik kan die van mij nu helaas niet geven, ik zit/lig vakantie te vieren in Las Vegas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 ok, Stel, Ik heb het gemaakt. Ik zet het in de kelder. Wanneer kan ik het dan nuttigen? Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Vanaf op zijn vroegst 4 weken na het maken denk ik.Misschien beter langer wachten. De mijne ben ik pas in november of zo aan begonnen..en pas het laatste potje, het is nog steeds goed! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts