RobO Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 vandaag voor t eerst groene asperges geplukt en gegeten, viel niet mee, deel van de stengels waren toch draderig geplukt met redelijk gesloten kopjes, zoals ik ze ken van de supermarkt hoe weet je welke stengels goed zijn om te eten? knijpen? groeiduur 1 weekje? kopje gesloten? in de keuken afsnijden totdat...? dank alvast! Quote
Amrutten Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 Oogsten als je ze lang genoeg vindt, en de kopjes nog gesloten. Afsnijden, net onder het oppervlak. In de keuken: Ik druk een scherp mes tegen de asperge, beginnend vanaf de onderkant. Steeds een stukje hogerop. Wanneer je langs het harde deel bent, voel je dat vanzelf. Snijden. Kort koken en dan mjam, mjam. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 (aangepast) Ik snij ze af op de hoogte die ik wil bereiden. En laat ze niet langer worden, dus hooguit 20/23 cm. Kopje gesloten ja. Dan staan ze misschien twee a drie dagen boven de grond. En met het snijden in de keuken doe ik bijna als Amrutten, alleen ondertussen weet ik wel waar ik ongeveer moet snijden. Ik ken het eigenlijk niet wat jij beschrijft, staan ze misschien te verdrogen..ik gok maar wat. 21 april 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Hmm.... ik weet het ook niet dat ze zo draderig zijn. Een groenasperge is juist het tegenovergestelde. Gesloten kop en dan snijden vlak onder de grond. Superknapperig Vind het een feestje voor mijn papillen’ Ik heb wel gemerkt dat ik met eigen asperges veel meer moet afsnijden dan met gekochte, omdat die onderste 3, misschien wel 4 of 5 cm echt niet door te kauwen zijn. Misschien heb ik te weinig aangeaard en zou je dat normaliter niet moeten hebben als je dat wel goed gedaan zou hebben. Jij wellicht ook? Ik roep maar wat. Weet het verder ook niet. Quote
RobO Geplaatst: 22 april 2020 Auteur Geplaatst: 22 april 2020 te droog zou kunnen, ik ben begonnen ze water te geven vreemd was dt sommige dikke helemaal prima waren en sommige dunne al vezelig na een cm of 6 stengels waren wel wat ouder dan 1 week, ga nu opletten op nieuwe Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Ik post mijn 'probleem'(?) hier ook maar even. Ik wist altijd wanneer ik mijn groene asperges moest oogsten. Dat weet ik nog steeds... bij de oudere planten die ik heb. Die staan daar al een jaar of 8, 9? Begin 2017 hebben we nieuwe klauwen gepoot, deze keer netjes op rij (vorige keer niet, dus lastig wieden) en goed uit elkaar (vorige keer ook niet, maar daardoor nu wel lekkere dunne asperges) En daar hebben we vorig jaar ook al van gegeten. Ik kan me niet meer zo goed herinneren hoe ze er toen uit zagen... misschien kom ik nog foto's tegen? Maar nu zien ze er niet uit zoals ik zou willen. Kijk: Ze steken krap 20 cm boven de grond uit, en beginnen eigenlijk al een soort van krom, en beginnen al heel snel wat uit te vouwen zeg maar. Geen gesloten koppen meer. En ik heb 2 dagen terug de vorige lading geoogst. Dus ze groeien snel. Te snel? Een enkele is ook nog eens hol van binnen, en geribbeld zeg maar. Eerder oogsten zou kunnen, maar dan zijn ze dus nog geen 10 cm hoog... Hier links zie je de wat 'mooiere' exemplaren van dat bed. In het midden de 2 stuks die hol zijn van binnen. En rechts een stel van het oude aspergebed. Het betreft de soort Backlim, gekocht als zware klauwen. Van het oude veld weet ik niet welke soort het is. Van de Aldi? Zoiets... Het regent hier NIET (1,5 mm voeren wij niet op als regen..), dus ik ben de enige bron van water. En ik heb geen idee of ik ze te weinig of teveel of genoeg geef. Wel heb ik het aspergebed dit voorjaar aangevuld met gekochte compost, die misschien wel teveel meststoffen kan bevatten? Wie weet is dat een clue. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Te weinig water. Als je een holle stengel hebt, is dat een teken daarvan. Wel een flink veld zeg! Lekker. Nu nog flink regenen of handmatig een sloot water erop. Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 (aangepast) Dat zou ik ook denken. En dan in combinatie met de compost misschien. Plus een ras die meer gevoelig is voor droogte? Wij hebben het soms ook met één plant, zeker niet met alle. Ondanks dat het flink droog is hier geven we geen water en de asperges zijn ok. aanvulling: misschien moet je deze iets eerder oogsten? Of heb je dat al geprobeerd? 22 april 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 16 uren geleden, RobO zei: dikke helemaal prima waren en sommige dunne al vezelig De dikke kunnen misschien hun vocht beter vasthouden’ de dunne drogen te snel uit? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 23 april 2020 Auteur Geplaatst: 23 april 2020 (aangepast) zou kunnen, ik geef ze nu flink water @Jorieke123 ja, die kromme hebben we hier ook, bijna allemaal starten ze met een flinke bocht, ik denk dus watertekort en kou? linkje 23 april 2020 aangepast door RobO Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 (aangepast) Ja dat zou zo maar kunnen. Wij hebben wel een eens kromme en wel eens een vezelige maar dat komt inderdaad vooral bij de eerste asperges voor. Ik heb voor zover ik nog weet voor al mijn drie rijen Argenteuil die je groen en wit kunt eten, wat wij ook door elkaar doen, en bij koude nachten steken we de asperges sowieso meteen zodra we de kopjes zien smorgens uit de grond. 23 april 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2020 Geplaatst: 26 april 2020 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RobO Geplaatst: 29 mei 2020 Auteur Geplaatst: 29 mei 2020 ik kwam op Wageningen university nog iets over kromme asperges tegen: te vaste grond of dichtgeslagen door beregenen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.