Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Normaal kom ik hem pas in mei tegen maar door de warme maand april is hij dit jaar een stuk vroeger. Prei, sjalotten en uien moet ik onder gaas telen omdat in mijn omgeving de druk van de preimineervlieg al jaren erg hoog is. Om te kunnen zien of het beestje weer aanwezig is zet ik ieder jaar als signaalgevers enkele uien onbeschermd in de grond. Het eerste bewijs van zijn aanwezigheid was er 3 dagen geleden al. De puntjes op de bladeren zijn een reactie van het blad op het aanprikken door de vlieg.

IMG_6858.thumb.JPG.2b2ce47c3b6e7d97959cfff083f13f31.JPG

IMG_6844.thumb.JPG.ee49486661bf6763c5a71f9b6501d4dd.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik zie dat ze ook op de stengelui zitten. Hoe schadelijk is dit? Is je oogst mislukt en moet je herplanten?

Bij mij zie ik de aantasting helaas ook op de knoflook, uien en sjalotten. Ik ben benieuwd of ik nu nog iets kan doen om de schade te beperken, of dat het eigenlijk al gedoemd is?

Geplaatst:

Bij mij zitten ze ook in de stengelui. Heb er nog geen nadeel van ondervonden, behalve dat het lelijk uitziet. Ik oogst de bollen in het vroege najaar om ze dan te drogen (en eten)

De knoflook zitten ze ook in, die laat ik nog even zitten en dan zie  ik bij de oogst wel wat de schade is. Vorig seizoen viel dat gelukkig goed mee. In mijn olifantenknoflook zit het niet! Die komt volgend jaar weer in de tuin.

Bij mij begon het met de bieslook. Die heb ik verplant en ja, het zit er nog steeds. Maar de bieslook overleeft het wel en ik kan er nog genoeg van oogsten.

Prei zaai ik niet meer, dat wordt snot, net zoals gewone ui, dat wordt ook niks met die vlieg. Ik overweeg ook om de stengelui eruit te halen vanwege die vlieg.

Het enige dat je kunt doen om de schade te beperken is oogsten en alles wegdoen. Het wordt alleen maar erger. 

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Weet iemand wanneer je moet beginnen met gieten tegen de primineervlieglarven in het hart van de prei? Mijn preitjes zitten nu een week of twee in de grond, zijn nog kleien, je kunt het hart vd plant amper bereiken met een gieter water. Ik doe dat gieten wel sinds enkele dagen, maar als het niet nodig is liever niet. Er schijnen v lieg bewegingen bij gehouden te worden? Maar waar en hoe heb ik niet begrepen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Water gieten tegen de preimineervlieg  helpt niet Jet . De larfjes vreten (mineren) zich via de bladeren naar beneden om zich daar te verpoppen. Ze leven niet los in het hart van de plant dus wegspoelen of verdrinken doe je ze niet. 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

O, @Frans dan heb ik me daarin vergist, ik dacht dat toch gelezen te hebben tegen de prei Mineervlieg. Enfin, de preitjes hebben dan wel lekker water gehad de laatste dagen🤓. Enig idee tegen welk beestje dan wel? Ik had vorig jaar de prei onder insectengaas maar dat trok hier veel woelmuis die hele preien naar beneden trokken. Mijn buurvrouw 500 meter verderop heeft haar tuin aan t weiland en dus in de wind en zij heeft er nooit last van, van die mineer🤔 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...