Merel Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Dit jaar hebben we voor het eerst een moestuin(tje) bij ons huis. We wonen in Almere dus we zitten op kleigrond. De grond is t/m '16 gebruikt voor biologische akkerbouw. In '17 is er phacelia ingezaaid. Daarna is er niets gebeurd tot we gras in hebben laten zaaien in september 2018. Op de plek van de moestuin hebben we het gras eind vorig jaar weer weg geschept; moestuinbakken gemaakt; klei losgemaakt en een dikke laag (gekochte) compost (zowel groen compost als champost) opgebracht. En inmiddels hebben we tuinbonen, erwten, peulen, aardappels, uien, wortel, knoflook, sla en kolenzaailingen staan. In de kas staan inmiddels al meerdere tomaten-, komkommer- en peperplanten. Mijn probleem is dat ik het gevoel heb dat alles heel erg traag gaat. De tuinbonen heb ik al heel vroeg uitgeplant in de tuin; ze beginnen nu te bloeien, maar ze zijn nog maar 25 cm. hoog. In het verleden hebben we een moestuin gehad bij een volkstuinvereniging en in mijn herinnering ging het daar veel sneller. Kort geleden was ik bij een buurvrouw die paarden aan huis heeft en heel enthousiast paardenmest gebruikt en ik werd toch wel jaloers van wat ik bij haar zag. Ik vraag me nou af of we niet beter ook paardenmest op de tuin hadden moeten doen toen we de moestuin aanlegden eind vorig jaar. Maar goed, dat hebben we niet gedaan. Wat zouden jullie me aanraden? Nu nog bemesten? En waarmee dan? Ik kan zo paardenmest ophalen bij de buuf; dat is het probleem niet, maar kan ik dat nu nog gebruiken? Er staan hier ook heel veel brandnetels dus binnen korte tijd heb ik brandnetelgier beschikbaar. Zou dat voldoende zijn voor de moestuin? Ik heb een paar smeerwortelplantjes staan, maar die zijn nu nog te klein om te gebruiken voor gier of als mulch. Of misschien zijn mijn herinneringen door de tijd heen te rooskleurig geworden en heb ik meer geduld nodig? Ben benieuwd naar jullie mening! Quote indefruitboomgaard
bartp Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Ik denk dat je inderdaad wat meer geduld moet hebben . Hier groeit alles ook vrij traag. Een beetje regen zou helpen de boel wat sneller te laten groeien. Mijn sluimererwten bijvoorbeeld zijn begin maart gezaaid en nu nog maar 10 cm groot... In de vroege lente is de groei eigenlijk altijd vrij traag. In mei/juni groeit alles veel sneller. Je kan natuurlijk nog steeds met oude verteerde paardenmest bemesten bij de gulzige planten (zoals de aardappels en kolen) door gewoon een dun laagje bovenop te leggen. Wel zorgen dat dit goed verteerde mest is en zeker geen verse. Je kan ook laagjes verse mest mee composteren, dat versneld het composteringsproces en zorgt voor meer voedzame compost. Dat is natuurlijk pas een oplossing voor bemesting volgend jaar. Quote
rorror Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Ik reed gister nog langs een moestuin complex, ik vond dat alles er nog zo kaal bij stond. Misschien ligt het ook aan het weer, de laatste weken heb ik geen voorjaarsgevoel meer. Maar eerder dat we al in de zomer zitten. Zo kan jouw gevoel ook zijn, dat we al wat verder in het jaar zitten, terwijl dat nog niet zo is. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Merel jij hebt de tuinbonen al in bloei, dat is toch heel netjes. Hier aan de kust heb ik ze bijtijds gezet, maar door de koude nachten en om dat ze vol in de frisse Oostenwind staan zit er nog maar weinig schot in. Veel hangt af van je locatie, als ik naar het zuiden ga of tuintjes bezoek die op een beschut complex liggen is alles daar al veel verder. Achter glas met al die zon gaat het nu ook hard. Paardenmest gebruik ik zelf wel, maar ik mest het land in het vroege voorjaar en nu gebruik de de verse mest om het met tuinafval te composteren. Ik hoop dat het klaar is voor de nateelt. Quote De moestuin van Patrijs
Merel Geplaatst: 22 april 2020 Auteur Geplaatst: 22 april 2020 Beste @bartp, @rorror en @Patrijs, dank voor jullie reactie. Jullie hebben me gerustgesteld. Ik ga wat meer geduld proberen te betrachten. Tegelijkertijd ga ik vandaag brandnetelsplukken voor een nieuwe ton gier. En ik ga mijn buurvrouw vragen om paardenmest. Daar kunnen deze zomer dan de pompoenen op groeien en daarna kan het de tuin op. Quote indefruitboomgaard
Flup Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Ik denk dat de traagheid wel meevalt. Post eens een foto van de trage groenten en je zult zien dat dat bij de meeste zo is. Mijn tuinbonen bloeien nog niet en zijn nu ongeveer 15cm hoog. Mijn erwten zijn nog kleiner zelfs. De tuinbonen: Wat ook helpt (en ook leuk is), is om een moestuindagboek bij te houden. Daarin kun je melden wanneer je wat hebt gezaaid, wanneer het kiemt en wanneer je oogst. En natuurlijk ook het weer en wat bijvoorbeeld goed groeit en wat niet. Met foto's uiteraard. Zo'n tuindagboek hou ik nu 5 jaar echt goed bij (daarvoor minimaal) en dan kun je ook aardige vergelijkingen maken. Zoals dat ik bijvoorbeeld gisteren de eerste rabarber heb geoogst. Heel vroeg, 9 dagen eerder dan vorig jaar. Quote
Patrijs Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Flup, Wat een hoge tuinbonen heb jij al......😲 🙄. (Bei uns ist alles Besser 😉) Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Merel, we zijn nu nog maar April, met een gemiddelde temperatuur van een graadje of 8 - 9. In Mei gebeurt het. Ik heb ooit eens uit het raam gekeken en gezien wat er allemaal gebeurt tussen 1 en 29 Mei. Deze foto's zeggen het goed: https://www.moestuinforum.nl/topic/22139-fenologische-waarnemingen-2018/page/3/?tab=comments#comment-360810. 1 Quote
eduro Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Champost wordt gemaakt met een deel paardemest lijkt me goed om te weten. Quote
Woudje Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Mijn tuinbonen staan ook zo hoog maar er zit een beestje in een soort luis. (Geen zwarte) Iemand ervaring met een goed biologisch middeltje? Quote
Merel Geplaatst: 24 april 2020 Auteur Geplaatst: 24 april 2020 @Flup Je adviseerde het bijhouden van een tuindagboek. Maar dat is helemaal niets voor mij. Het lukt me nog niet eens om succesvol bij te houden wat ik waar heb gezaaid ;-)! Maar ik bedacht me wel dat ik digitale foto's moest hebben van afgelopen jaren en die zouden ongetwijfeld data hebben. En warempel. Mijn tuinbonen waren andere jaren minder hoog. Oftewel, mijn herinneringen hebben me voor de gek gehouden! Dank je wel voor de tip. En @roeier, wat een groot verschil tussen die 2 foto's. Wel heel gaaf om te zien. Ik kijk uit naar mei ;-). @eduro, ik las dat laatst ook inderdaad. Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Quote indefruitboomgaard
rorror Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 @Merel Je bent niet de enige die niet succesvol bijhoud wat je waar hebt gezaaid. Ik begin in het voorjaar met labels bij de zaailingen, tijdens verpotten vergeet ik de labels terug te plaatsen. Maar ik maak wel overal foto's van, en ik kijk dus foto's terug om de datums te zien. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Flup Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 Ik schrijf per maand op op welke dag ik wat heb gezaaid. Voorheen ook waar ik het heb gezaaid, maar dat is mij te omslachtig. Bij elke gezaaide rij plant ik wel een stok en daarop schuif ik dan de lege zaaiverpakking. Zo zie ik ook wat ik waar heb gezaaid. Al ben ik daar niet met alles even precies in. Waar ik bloemen zaai, hou ik totaal niet bij wat ik waar zaai. Als het maar een leuke bloemenwei wordt. En foto's, gewoon om de vooruitgang te zien van mijn moestuin. In 2014 zag de moestuin er zo uit; En nu is die hele hoek moestuin (en meer ook): Alleen al om dit soort verschillen te zien, hoe de tuin opknapt en hoe mooi alles wordt, maak ik foto's. Elk maand doe ik dat, zodat ik over de jaren heen kan vergelijken. Inderdaad handig. Quote
rorror Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 (aangepast) @Flup In 2014 lijkt het alsof je de zandbak van de kids hebt ingepikt voor een moestuin! 😇 24 april 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Flup Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 Hahaha, heb ik ook! Maar die stond op een andere plek, want dit was daadwerkelijk de moestuin zoals de vorige bewoners die hebben aangelegd. 1 Quote
irenevb Geplaatst: 5 mei 2020 Geplaatst: 5 mei 2020 Hallo Merel, Grote brandnetel is een indicatie voor een bodem met veel stikstof. groet, Irene Quote
Merel Geplaatst: 5 mei 2020 Auteur Geplaatst: 5 mei 2020 @irenevb Echt? Maar dat betekent dat als je brandnetels hebt, je juist geen brandnetelgier of brandnetels als mulch moet gebruiken omdat er al genoeg stikstof in de grond zit? Begrijp ik dat goed? Quote indefruitboomgaard
irenevb Geplaatst: 7 mei 2020 Geplaatst: 7 mei 2020 Hoi Merel, Ik gooi zelf meestal brandnetels op de composthoop omdat ik brandnetelgier te veel vind stinken . Bij mij groeit brandnetel en klein kaasjeskruid (ook zo'n stikstofindicator) vooral aan de slootkant. De stikstofbron aldaar is vermoedelijk van uitspoeling van dierlijke gier/mest uit het weiland naast mijn tuin. Ook onder de heg, die staat tussen mijn tuin en dit weiland staat veel brandnetel, ook denk ik weer vanwege de mest van de buren. De heg heeft echter niet zoveel stikstof nodig. Verschillende gewassen hebben verschillende stikstofbehoeften. Spinazie heeft bijvoorbeeld vrij veel nodig, ook kolen lusten het graag. Daar zou je dus gier of mulch van brandnetels kunnen toepassen. Ik herinner me een blog over distels, ook zo'n plant die dol is op bodem met veel meststoffen en vooral stikstof. Ik denk dat jullie perceel voor dat jullie het kochten behoorlijk (over)bemest is. Veel boeren hebben een mestoverschot en brengen daarom zo veel mogelijk mest op op het land als nog mag binnen de regelgeving. Daarom zou ik voorlopig niet (echt) mesten. En niet te hoge verwachtingen hebben van bijvoorbeeld eigen gekweekte wortels, want die gaan niet zo goed op een bodem met veel stikstof. Groet, Irene Quote
roeier Geplaatst: 7 mei 2020 Geplaatst: 7 mei 2020 Brandnetels zijn zeker een indicatie van een stikstof rijke bodem. Kijk maar op veehouderijen, waar altijd wel veel mest rondslingert; grote plukken brandnetels zie je daar vaak her en der staan. Wat ik goede indicatoren vind voor de staat van de grond op de moestuin zijn kolen en tuinbonen. Als die planten mooi groot worden zit het wel goed met de bodem. De bodem kan natuurlijk ook te verdicht en te droog zijn. Dan willen planten ook niet groeien, maar dat zegt dan niks over de voeding in de bodem. Als de structuur van de bodem slecht is, los je dat niet op met meer voeding. Maar dat merk je; als je een kluit oppakt en je kunt die haast niet in je hand verkruimelen, dan heb je rotgrond. Op verdichte kleigrond is een gebrek aan organisch materiaal eigenlijk altijd een probleem, er is maar zelden een gebrek aan voeding. Ik denk trouwens niet dat je zwaar verdichte kleigrond hebt, want dat is meer het terrein van wortelonkruiden zoals paardenbloem en heermoes, en daar hoor ik je niet over. Maar die tuinbonen, als die aardig de hoogte in willen, dan is het geen slechte grond. Als de temperatuur tenminste in de buurt van een graadje of 16 komt, want dat is hun favoriete groeitemperatuur. Bij mij zijn de tuinbonen nog niet boven, want zo vroeg zaai ik ze niet. Bij heel vroeg zaaien hebben planten ook moeite om door de gebruikelijke plagen heen te groeien. Als spruitjes heel klein en compact blijven aan de plant, hebben ze niet teveel voeding gehad, als ze groot en los worden is er overdadig veel voeding geweest. Quote
Merel Geplaatst: 10 mei 2020 Auteur Geplaatst: 10 mei 2020 @irenevb en @roeier, dank weer voor de antwoorden! Leerzaam! Kennis over onze grond is me veel waard, want dan weet ik tenminste welke kant we op moeten. Hier staat de brandnetel ook voornamelijk aan de slootkant; aan de kant waar de boer nog boert. En het eerste jaar was ons hele landje één groot akkerdistelveld; dus dat klopt dus ook wel. Overbemesting dus. Terwijl je ook wel eens verhalen hoort over dat de grond in de Flevopolder al redelijk uitgeput is door de intensieve landbouw en dat er op delen ook al eens gebruik is gemaakt van 'diepploegen'. Maar of dat echt zo is, weet ik niet. Heermoes hebben we gelukkig niet, maar paardenbloemen wel. Heb ze niet genoemd omdat ik ze geen probleem vind. Maar verdichte kleigrond hebben we helaas wel. Zeker als het droog is geweest is de grond niet om door te komen. Ik heb niet veel kracht en moet bij elk plantje wat ik de grond in wil hebben, mijn man om hulp vragen. Heel irritant. Daarom hebben we ook voor die moestuinbakken gekozen. Lekker veel ruimte voor veel compost en dan kan ik zelf wat doen zonder hulp te hoeven vragen. Heel verhelderende informatie over de voeding in de grond en over de verdichting. mijn oorspronkelijke vraag begon met de constatering dat ik vond dat de tuinbonen maar traag groeien. En ik denk dat de verdichting niet erg meehelpt. Maakt niet uit; elk jaar zal het beter gaan. Ook wel leuk om op te bouwen en te leren. Wel jammer dat we geen spruiten hebben staan. Daar kan ik dan niets aan aflezen. En ik ben benieuwd naar de wortels; of die inderdaad tegen zullen vallen. Quote indefruitboomgaard
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.