Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe optimaal mijn kas benutten --> Tomaat/Paprika/Peper/Komkommer


Joostg

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Zoals jullie mogelijk in mijn voorstel bericht hebben gezien ben ik dit jaar voor het eerst gestart met moestuinen. Tot nu toe al heerlijke salades en radijsjes gegeten. De 2e fase in mijn kas nadert en ik ben er nog niet precies uit hoe ik deze nu het beste kan benutten. Kortom, deze beginner vraagt jullie om hulp :)

 

Ik heb (veel te veel) voorgezaaid. Maar ik heb de volgende plantjes klaar staan

 

- Kerstomaten

- Vleestomaten

- Moneytomaten

- Paprika's

- Pepers

- Komkommers

- Courgette

- Watermeloen

 

De plantjes staan er goed bij (zie foto 1)

 

Ik heb de kas onderverdeeld in 8 bakken (zie foto 2)

 

  • Bak 4 en 5 zijn de grote bakken, deze zijn 90 x 60 cm. Ik ben al zo ongeduldig geweest om in bak 4, een viertal (verschillende) tomaten planten te plaatsen. Deze staan er nu een week en doen het erg goed. In bak 5 heb ik 2 tomaten en 3 komkommers geplant. Ik plaats daar nog een stuk gaas tegen de achterwand zodat de komkommer lekker kan klimmen. De komkommer maakt al druk bloemen aan. Is dat te vroeg en moet ik die wegknijpen (zie foto 3)? Ongetwijfeld zal ik dit allemaal te dicht op elkaar hebben gezet, maar dat moet ik dan maar ervaren :).

 

De kleine bakken (123 en 678) zijn 60 bij 65 cm

 

Voor de bakken 123 en 678 weet ik echter niet zo goed wat te doen. Er groeien nu nog andere dingen. Die laat ik er tot medio mei staan. Dan eten we ze op of ik verpoot ze. Ik kan bij de kweektafel aan de linkerkant een aantal planken eruit halen. Op die manier kan er ook aan de linkerkant van de kas goed gegroeid worden. Ik ben van plan de planten met touw en tomatenclips naar de nok te begeleiden.

 

  • Maar dan nu de grote vraag. Hoe kan ik de paprika's, pepers en tomaten het beste verdelen over de resterende 6 bakken. Zelf dacht ik in een bak van 60x65 2 tomaten planten te kunnen plaatsen. Maar hoe zit dit met paprika's en pepers? Zet ik die om en om met de tomaten? Kunnen er daar meer van in een bak? En kan ik er dan verder nog wat bij planten?

 

  • Ik hoop dat jullie me van adviezen kunnen voorzien over de resterende bakken, zou echt enorm helpen. Tevens ben ik ook benieuwd wat ik nog aan grondvoorbereiding moet doen zodra ik de sla weghaal en de tomaten plant. Gewoon compost erover en dan tomatenmest oid?

 

  • De courgettes staan er ondertussen 2 van buiten (sinds 1,5 week) (ik heb er nog 3 op reserve mocht dit mis gaan). Ook die maken al veel bloemen aan. Zeker een drietal per plant. Moet ik deze nog verwijderen zodat de plant zijn energie kan richten op groeien? Of kan ik dat laten gebeuren? (zie foto 4, foto is van een paar dagen geleden, ondertussen dus meer bloemen)

 

  • En als laatste nog een stiekeme vraag niet over de kas. Op foto 5 zien jullie mijn volle grond hoekje (komt nog een mooi hekje omheen en de volgende keer een smal paadje ertussen). Hier groeien aardappels, doperwten, Radijs, rucola, pluksla en kropsla, kroot, ui en worteltjes. 
    • Over die aardappels heb ik een vraag. Het beginnen nu echt plantjes te worden, moet ik daar nu al meer aarde tegenaan leggen of doe ik dat pas als er een vrije steel in zicht komt?
    • De pluksla (3e bak van links, bovenste gedeelte). Moet ik die uitdunnen? Of kan ik die zo mooi laten groeien?
    • De kropsla (meikoningin) moet ik dit uitdunnen of kan ik ze zo lekker laten groeien?

 

Veel vragen, hopelijk ook veel antwoorden. Alvast bedankt voor jullie tijd!

 

 

 

 

IMG_2350.jpg

IMG_2333.jpg

BF1D9251-6B1C-4F09-B71F-489DA138832B.JPG

IMG_2332.jpg

IMG_2351.jpg

aangepast door Joostg
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha wauw wat een precisie. En heel herkenbaar, een huis vol met planten die je bijna nergens kwijt kunt 😂. Ik weet niet precies welke soorten je hebt maar de peper en paprika die ik heb hoeven niet onder glas te rijpen. Ze staan nu nog in potten in de kas, maar gaan na ijsheiligen naar buiten. Maakt weer ruimte voor iets anders! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal je buiten plantjes nog flink moeten dunnen.

 

Aardappels hoeven niet aangeaard te worden, ik doe dat alleen bij kans op vorst aan de grond.

Ik doe dat dan 's avonds als de planten zich sluiten voor de nacht. ( let maar eens op😉)

Dat kan als de planten max 15/20cm hoog zijn en kan twee keer.

Ook houden aardappels niet van schaduw, ze drogen dan 's morgens slecht op van de dauw en krijgen sneller phytophthora.

 

Voor courgettes hou ik een kleine M2 per plant aan, het kunnen flinke jongens worden.

 

Als ik het gedrang zo zie ben je al bijna toe aan een flinke moestuin.  😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel vragen in een topic, dat kan ik hier onderaan niet allemaal onthouden. Maar laat je courgettes maar lekker hun gang gaan. En als je tomaten plant probeer ze wat dieper te zetten dan vormen ze ook wortels langs de stam die onder de grond komt. Een omgekeerde fles meeplanten( zonder bodem) waar je water en voeding in kan geven. Persoonlijk zou ik doen wat Lsjr zegt, pepers lekker in grote potten na de ijsheiligen naar buiten en al dat overschot van tomaten naar binnen. Ik hou welf 70 centimeter ongeveer aan tussen de planten. En ja je zou wat compost in het plant gat kunnen doen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...