Jorrit Geplaatst: 27 april 2020 Geplaatst: 27 april 2020 Hallo, Ik ben eens begonnen met wat groenten en fruit in potten in de tuin om te kijken of dit iets voor me is. Ik heb wat paprika, wat tomaat, maar ook aarbei en wat andere dingen. Het staat nu eventjes en bijna alle bladeren hebben bruinigheid. Zie de foto's. Kan dit kwaad en zo ja wat ertegen te doen? Quote
rorror Geplaatst: 27 april 2020 Geplaatst: 27 april 2020 Heel apart, dat alle 3 de planten de zelfde verschijnselen hebben. Geef je ze de zelfde bemesting? Zo ja welke? Zou wel eens kunnen zijn je fosfor te kort komt. Dus een te lage P, van n p k. En dan gok ik de tomaten mest van de action. Daar zit geen P in. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jorrit Geplaatst: 27 april 2020 Auteur Geplaatst: 27 april 2020 Ik heb alleen moestuingrond erbij gedaan dat was voldoende voor de eerste 2 maanden zeiden ze in de intratuin Quote
Charly Geplaatst: 27 april 2020 Geplaatst: 27 april 2020 Hmmmm. Dit komt me ergens vaag bekend voor, volgens mij heb ik ook zoiets gehad een paar jaar geleden. Ik zit al 5 minuten te peinzen, want ik kan me dus niet meer herinneren wat het nou was... Wel dat het - als het hetzelfde is - uiteindelijk gewoon vanzelf goedgekomen is. Geef je water met de plantenspuit of met de gieter? Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorrit Geplaatst: 27 april 2020 Auteur Geplaatst: 27 april 2020 Ik doe beide eigenlijk, ik probeer de grond goed vochtig te houden. Ook omdat er hydrokorrels onder zitten en bij "teveel" water het toch weg loopt(?). Overdag als ik water geef met de gieter, savonds als ik heel de tuin sproei met de spuit, maar ook dan probeer ik alleen onder de bladeren te doen. Quote
rorror Geplaatst: 27 april 2020 Geplaatst: 27 april 2020 1 uur terug, Jorrit zei: Ook omdat er hydrokorrels onder zitten en bij "teveel" water het toch weg loopt(?). Als je vaak water geeft, dat kan het zijn dat de potgrond te vochtig wordt en blijft, dan slaat het dicht, dat wil zeggen er komt te weinig zuurstof bij de wortels in de grond. Hydrokorrels lossen dat niet op, die zorgen ervoor dat het water gemakkelijker wegloopt. Maar die korrels doen niks met de absoberende matrialen boven de hydrokorrels, de potgrond dus, en die kan te veel water vasthouden. Twee keer per dag wateren is te veel. Zelfs met dit warme weer. Te veel wateren zorgt voor een klein wortel gestel, want de wortels hoeven niet te zoeken naar water. Ik zou zo ie zo adviseren, om de grond tussen door meer uit te laten drogen. Al gaan de planten in de bakken met hun bladeren hangen in de zon. Zet ze even in de schaduw. Als er genoeg vocht in de grond is, dan staan de bladeren binnen een uur weer rechtop. Dan kan je ze weer in de zon zetten, en dit herhalen. Dit zorgt ervoor dat de plant meer wortels gaat maken, ter compensatie van vocht verlies van de bladeren. (Houden ze het langer uit in de warme zon) Peper, tomaat, en de aardbei kunnen er zo ie zo best tegen om hun bladeren of toppen een paar uur te laten hangen. Over de zwarte vlekken, weet ik nu ook even niks te zeggen. Misschien dat een ander lid daar meer van kan maken. Misschien een schimmeltje van teveel vocht? Maar dat is maar een vage gok. @roeier Weet jij misschien waar de zwarte vlekken door komen? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
roeier Geplaatst: 27 april 2020 Geplaatst: 27 april 2020 Nee, dat weet ik niet, dit zou meer iets zijn voor oscardevos, die heeft wetenschappelijke kennis van plantaandoeningen. Als dit soort vlekjes op mijn planten zitten sta ik daar niet bij stil. Bij Jorrit is een paar % van het blad aangetast, dus de plantjes hebben nu nog geen last, en de oorzaak kan ook nog wel een koud nachtje zijn geweest. De buitenomstandigheden voor planten zullen iets beter worden als de weersverwachtingen uitkomen. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 27 april 2020 Geplaatst: 27 april 2020 (aangepast) Kijk ook even bijvoorbeeld hier: Via de zoekfunctie kan je dit prima opzoeken. 👍 27 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Jorrit Geplaatst: 27 april 2020 Auteur Geplaatst: 27 april 2020 Oke, bedankt voor de reacties zover, ik zal wat minder water geven. Het gaat wel regenen de komende dagen maar dan zet ik ze gewoon onder mijn afdak. Quote
Jorrit Geplaatst: 2 mei 2020 Auteur Geplaatst: 2 mei 2020 Minder water geven was de oplossing 2 Quote
Charly Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Fijn dat je dat nog even deelt. Ik zag het net bij een van mijn paprikaplanten in de kas. Weet ik meteen ook weer de oplossing. Tuinier-se! Quote wees bevriend met kleine dingen
rorror Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Dat soort vlekjes kan je trouwens ook nog krijgen als je met zeep en water hebt gespoten tegen luizen. En dit b.v. in de zon hebt gedaan en niet goed hebt afgespoeld met schoonwater. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
RobO Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 17 uren geleden, Jorrit zei: Minder water geven was de oplossing dat is snel, ben je de vlekjes kwijt? Quote
Jorrit Geplaatst: 3 mei 2020 Auteur Geplaatst: 3 mei 2020 Dat blad heeft zich niet hersteld ofzo, maar het werd met de dag erger en nu niet meer. De plant ziet er sowieso gezonder uit.. Quote
rorror Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 Éénmaal een beschadiging op het blad, dan hersteld het zich niet meer. Je kan ze wegknippen, maar ik zou ze lekker laten zitten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.