Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaden gevraagd.


Aanbevolen berichten

Beste leden,

Mijn naam is Sandra en ik woon in Noorwegen. In de winkels kan ik hier momenteel alleen zaden kopen die van grote bedrijven komen zoals Bayer en DuPont en ik wil geen zaden waaraan gerommeld is. Daarnaast zijn hier helaas weinig hobbyisten met moestuintjes.

Mijn vraag luidt: wie o wie heeft er zaden uit eigen tuin (door planten door te laten schieten en de zaden te oogsten) van gezonde en natuurlijke soorten en kan, die vervolgens in een envelop opsturen? Deze envelop kan naar mijn ouders in Gouda gestuurd worden. (Die het vervolgens weer naar Noorwegen versturen.) Het adres in Gouda zal ik geven wanneer er iemand zaden in voorraad heeft.

Ik ben bereid (afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk) een mooi bedrag betalen voor de zaden en de gedane moeite.

Ik ben op zoek naar de volgende groentezaden: sla, andijvie, rode kool, broccoli, ui, boerenkool, palmkool, zomerworteltjes, watermeloen, courgette, paprika, sugarsnaps, spruitjes, knoflook, komkommer. (Andere groenten mogen ook, maar laat even horen welke soorten - want ik lust niet alles.)

P.s.: ik weet dat zaaien een beetje laat is voor dit seizoen, maar ik bewaar ze alvast voor het volgende voorjaar.

Alvast hartelijk dank voor de reacties en hulp!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-5-2020 om 13:10, Ons Jan zei:

Ik ben bereid om dit te doen. Ik heb vele verschillende soorten die u zoekt en gripzakjes waar ik ze in zal doen, zodat ze goed bewaard blijven.

Sorry voor de late reactie, had zo gauw nog geen reactie verwacht. Ik heb je een PB verstuurd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-5-2020 om 13:23, Lsjr33 zei:

Is het niet praktischer je ouders te laten bestellen online en dit op te laten sturen? 😊 Van der Wal, Vreeken, de nieuwe tuin (België) en de Bolster. Allemaal fijne webshops en dat hebben je ouders zo in huis. 

2 mensen met dezelfde vraag, dus laat ik die beantwoorden. Mijn antwoord is: omdat ik zaden van privé-moestuintjes, die jarenlang hun eigen zaden reproduceren het meest pure in zijn soort vind. De genoemde bedrijven doen gelukkig niet aan GMO, maar ook bij veredelen zie ik zo zijn nadelen: zoals dat de Nederlandse komkommer dusdanig veredeld is dat er geen mannetjes(bloemen) meer in groeien (en hier truukjes mee uit moeten halen om deze alsnog te verkrijgen) (bovendien hoeft ie voor mij echt niet veredeld te worden om hem mooi recht te krijgen) en dat het zaad hiervan niet meer reproduceerbaar is of nauwelijks. Natuurlijk verkopen deze bedrijven ook zaden die niet veredeld zijn en zelfs zakjes van privé-moestuintjes. En laatstgenoemde is nu precies wat ik wil hebben en wat is er nu beter dan gelijk bij de bron inkopen.

aangepast door Oenemeloen
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Duitsland kun je ook zaden van Dreschflegel bestellen, meer bio gaat geloof ik niet. Dan ben je in ieder geval verzekerd van goede kwaliteit zaden. En ja, die versturen ook naar het buitenland.

 

Wat ik begrijp is dat je het liefst wat oudere soorten koopt, die hebben de meeste moestuinierders juist niet! Ik kweek wel oude soorten voor een zaadgoedvereniging (om de soorten te behouden en te verspreiden), maar is dat wat je wilt? En de soorten die het in Nederland goed doen, doen het misschien wel veel minder goed in Noorwegen. Meloen zie ik bijvoorbeeld minder goed gedijen in Noorwegen.

 

Een voorbeeld; ik lust graag bonen en teel die ook. Liefst oude soorten, dus ik heb bijvoorbeeld afgelopen jaar mooie oude, lokale soorten geteeld. Niet te eten, want er zitten draden in!. De zaden zijn naar de zaadgoedvereniging gegaan, maar zelf heb ik voor dit jaar toch voor andere, ook oude rassen gekozen.

Geldt ook voor komkommers. De oude, standaardsoorten vind ik vaak vrij snel erg bitter! Dat heb je bij nieuwere soorten minder, dus dan maar nieuwe soorten gekocht. Dit is alleen voor eigen consumptie en niet voor zaadwinning.

 

Zaden van komkommer, pompoen, meloen en courgette koop ik altijd. Die zou ik nooit overnemen van een moestuinierder, aangezien die zo makkelijk kruisbestuiven. De kans dat er uit de mooie zaden iets anders groeit dan die lekkere komkommersoort die je dacht te hebben gezaaid is heeeeeeel erg groot. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ACPRONK & FLUP, hartelijk dank voor de reactie.

ACPRONK:
Had nog nooit van Heiloom gehoord, maar zo zijn er vast nog wel meer verborgen oude groentes. Waarom beveel je mij juiste deze vruchtsoort aan? Heeft deze speciale eigenschappen of gezondheidsvoordelen boven andere soorten fruit of beveel je deze aan om andere redenen? 

FLUP:
Dank voor je informatie. Het is duidelijk dat oudere soorten niet altijd even lekker zijn. Beschik je toevallig over oude(re) soorten die ook lekker / goed te eten zijn? Zo ja, heb je hier dan toevallig ook zaden van voor verkoop?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oudere soorten die goed waren bestaan nog steeds.

Oudere soorten die niet voldeden zijn veredeld tot producten die wel voldoen.

 

Bijna niemand wil meer boontjes afhalen of bittere witlof.

Oude bonensoorten zijn nog wel te krijgen voor liefhebbers maar de echte bittere witlof is totaal verdwenen.

 

Oude soorten hebben soms voor moestuinders weer voordelen.

Zo zijn bijvoorbeeld bij de nieuwe spruitensoorten alle spruitjes gelijk klaar, handig voor machinaal oogsten.

De oude soorten leveren van onder naar boven de hele winter lang en dat is weer handig als je van enkele planten om de twee weken een maaltje kan plukken.

 

of iets lekker is, is meestal een persoonlijke ervaring, zo hou ik wel van oude bittere smaken en scherpe radijzen.

Maar je zal zelf eerst moeten telen en proeven of het wat voor je is.

 

Gezien je vraagstelling heb je je nog niet erg in je project verdiept, misschien wel handig om dat te doen voor je aan de slag gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Heirloom worden oude groenten- en fruitsoorten bedoelt, het is niet een groente, maar het is een verzamelnaam. ;-)

 

In Noorwegen zou ik denk ik kiezen voor makkelijk teelbare groente, die ook in het kortere zomerseizoen goed tot zijn recht komen.

Peulen, bonen, alle koolsoorten, prei, wortels, maar ook bijvoorbeeld aardperen (voor de wintermaanden). En qua fruit bijvoorbeeld aalbessen, honingbessen, aardbeien en rabarber. Meloen zou ik in eerste instantie niet proberen en van pompoenen zou ik soorten nemen die snel rijp worden. Idem bij de tomaten. Zijn niet altijd de lekkerste soorten, maar de kans op slagen is dan wel het grootst. Eigenlijk ook alle ouderwetse en "vergeten" groentensoorten. 

 

Wat lekker is, is inderdaad persoonlijk, wat ik lekker vind, hoef jij nog niet zo te ervaren.

Ik vind persoonlijk de oude komkommersoorten (die ik ken) niet lekker, want die zijn mij te bitter. Dus daar heb ik gekozen voor een hybridesoort. Heb je niks aan voor de zaadwinning, maar dat deed ik bij komkommers en aanverwanten toch al niet. Mijn eerder genoemde voorbeeld, de bonen met draad, smaken wel prima, maar de draad vind ik dus niks. Maar anderen maakt dat dan weer niet uit.

 

Heb je geen buren die een moestuin hebben? Of in de omgeving? Daar zou ik dan eens mee gaan praten, want die weten precies wat wel werkt en wat niet. Mijn buurvrouw weet dat ook precies en schudt regelmatig het hoofd als ik weer eens wat nieuws probeer. Want dat werkt niet en daarmee had ze in het begin ook eigenlijk altijd wel gelijk. Nu minder, want ik heb nu zelf wel door wat goed kan werken en wat niet.

 

Mocht je geen tuinburen of kennissen hebben in jouw omgeving, dan zou ik mij richten op soorten die het in jouw regio goed doen. Ik heb hier wel oude soorten die het ook in koelere regio's goed doen, maar of dat is wat jij zoekt, geen idee. Ik verkoop overigens niks, meestal ruil ik of ik geef weg. Wat ik nu heb gaat naar de ruilmarkt van de zaadgoedvereniging over een paar weken. Aan het einde van het seizoen heb ik weer zaadgoed en ik denk dat dit voor de meeste moestuinders wel geldt. Daarom is kopen sneller.

Hier kun je prima biozaden kopen: https://www.dreschflegel-saatgut.de/

Maar ook de Nederlandse zadenhandelaars zoals bijvoorbeeld Van der Wal hebben genoeg biozaden in hun assortiment.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...