welcometorapture Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Beste moestuiniers, Ik plantte een week geleden mijn boontjes uit en had meteen prijs qua bladluis. De bladluizen zijn ondertussen geplet en ik blijf opvolgen, maar ik merk veel schade aan de bladeren. ZIe bijgevoegde foto: is dit vraatschade door de bladluis, of komt het door iets anders (slak ... ?). Kwestie van weten of en hoe ik de schade kan voorkomen. Vriendelijk bedankt! Quote
Amrutten Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Bladluis helemaal niet. Ik gok op slak. Kijk eens of er iets van slijmspoor te vinden is. En check onder de mulch. Meestal ligt er daar eentje ( of meer) uit te buiken. Quote
acpronk Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Dit is een typisch geval van slakkenvraat Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Dat zijn vast slakken, ik zie de korreltjes zelfs liggen….. Quote De moestuin van Patrijs
welcometorapture Geplaatst: 13 mei 2020 Auteur Geplaatst: 13 mei 2020 Klopt, korreltjes sinds vanmiddag, omdat ik vermoedde maar niet zeker was bedankt! Quote
weknow Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Naaktslakkenvraat. Je mulchlaag van gras en/of stro is heerlijk voor slakken. Beter met (uitgerijpte) compost mulchen als het een probleem is, daar houden slakken niet zo van. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
welcometorapture Geplaatst: 24 mei 2020 Auteur Geplaatst: 24 mei 2020 Ik necro eventjes met nog wat foto's voor een "tweede mening": ik vermoed dat het nog steeds om slakkenvraat gaat, maar dan toch ninja-slakken: ik zie geen slijmsporen, en ze bijten niet in de slakkenkorrels die ik strooide (vandaar mijn twijfel en nieuwe post). Pas uitgekomen boontjes en aangevreten radijs: @weknow: thanks voor de tip, is nog eventjes wachten op compost hier, we hebben het huis pas even geleden aangekocht Quote
acpronk Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Van de bonen is wel slakkenvraat, waarschijnlijk vliegende slakken.Die foto van de radijsjes is niet helemaal scherp, niet goed te zien. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
weknow Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 vliegende slakken? 🤣 Neen! Er vliegen geen slakken in onze tuinen rond. Naaktslakken vind je vooral in de grond en onder potten, hout e.d. Liefst wat vochtig en donker. Bij vochtig weer en in vochtige nachten komen ze vooral naar boven en naar buiten. Ze kunnen zich maandenlang schuil houden (eigenlijk beter...in een rusttoestand blijven) als het te droog, koud enz. is...zoals vele koudbloedige dieren. De meeste soorten zijn opruimers van afstervende planten en erg nuttig, naast dat ze aan sommige en vooral jonge planten ook graag knabbelen. Maar zo waar er bestaat een klein slakje dat op onverklaarbare wijze op een ver verlaten eiland terecht kwam en daarom "vliegende slak"wordt genoemd. Althans de genen tonen aan dat er verwantschap is met een soort die bij ons ook voorkomt. Hier kun je dat verhaal zelf lezen: http://archief.mareonline.nl/0506/19/0701.html Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Oudholland Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 De eerste foto doet mij in eerste instantie ook aan slakken denken, maar omdat je ook geen slijmsporen ziet? Al zou het kunnen dat bij deze droogte de slakken niet zo slijmerig zijn... Worden jonge planten ook uit de grond getrokken? Mijn vader had dat met zijn erwten (kaalgevreten en sommige kiemplanten uitgetrokken). en verdacht de vogels (kraaien). Maar na alles onder net te hebben gestopt nog steeds vraat. Na er klemmen bij gezet te hebben ving hij enkele ratten en is het over. En wij hebben op onze moestuin last van woelmuizen. Ook die lijken e.e.a. aan te vreten. Rob Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.