SanneerMeneer Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Vandaag zag ik dat 2 van mijn 5 seville aardappelen zwarte bladeren kregen, die ook slap begonnen te hangen. heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is? 1 lefante aardappelplant heeft een blad wat slap hangt. maar word verder niet zwart. Dit is een foto van gisteren. Niks aan de hand. Zo ziet de plan er vandaag uit. closeup: Een andere seville aardappel plant: De lefante aardappelplant waar een blad van slap hangt Quote
Jorg Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Zie hier saneermeneer, ook wat betreft geruststelling Voeg de topics straks wel even samen, jouw foto's zijn heel duidelijk voor anderen! Quote
Lowie Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Beste SanneerMeneer, Het zwart en slap worden van de blaadjes is een resultaat van grondvorst. Aardappelen kunnen daar niet tegen. Maar geen paniek, de aardappelplant groeit hier normaal wel door. Via de ondergrondse stengels die niet kapot zijn door de vorst zullen nieuwe scheuten ontstaan. Als er de komende nachten nog grondvorst zou voorspeld zijn, kan je gewoon (voorzichtig) een hoop aarde over de bladeren gooien. Dan beschermt dat "jasje" je plantjes tegen de koude lucht. Ik ben het bedekken van mijn plantjes ook vergeten, dus heb hetzelfde probleem. Veel succes! Quote
Stoel Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 (aangepast) Dag Mensen, Ook hier flinke schade aan sommige aardappelsoorten. Met name de Agria en de Roseval hebben flinke schade (verlept of veel donkere plekken op het blad). Nu lees ik hier dat de aardappel van onderuit door kan groeien. Dat is mooi. Maar wat te doen met het blad dat kapot is? Laten hangen of juist wegsnijden/aftrekken? Wat is beter voor de plant, weet iemand dat? 15 mei 2020 aangepast door Stoel Quote
Patrijs Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Dit blad is afgestorven, daar hoef je niets meer aan te doen. Quote De moestuin van Patrijs
SanneerMeneer Geplaatst: 16 mei 2020 Auteur Geplaatst: 16 mei 2020 (aangepast) Iedereen hartelijk bedankt voor jullie reactie. Ik dek ze nu voortaan maar even goed af. Ik heb bij deze nog foto's van de nasleep. Een foto van 16-5-20 15-5-20 14-5-20 16 mei 2020 aangepast door SanneerMeneer Quote
Jorg Geplaatst: 16 mei 2020 Geplaatst: 16 mei 2020 Als ik de schade in andere topics en bij mijzelf vergelijk valt dit reuze mee Sanneermeneer. Komt goed, er zit bij jou nog heel veel gezond blad aan de plant. Misschien iets minder oogst, maar in jouw geval geen reden tot grote zorgen of het nu al moeten rooien van planten. 1 Quote
SanneerMeneer Geplaatst: 16 mei 2020 Auteur Geplaatst: 16 mei 2020 Dat is fijn om te horen! De planten op de foto's van 15-5 en 16-5 zijn 's avonds afgedekt Quote
chowsven Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 beetje vorst, bij mij was erger en plaatselijk , alleen waar de wind was gekomen waren ze goed geraakt Quote
SanneerMeneer Geplaatst: 25 mei 2020 Auteur Geplaatst: 25 mei 2020 Foto van vandaag. Dezelfde aardappelplant 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.