Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

OVerkapping


alberte

Aanbevolen berichten

Ben een nieuwkomer op het gebied van moestuin. Vorig jaar begonnen. Nu heb ik een tuin op het zuiden en ik had nogal last van de zon op de moestuin. Nu vond ik een bouwtekening voor een overkapping voor tomaten (tegen regen en wind), maar ik vroeg me af wat ik het beste tegen de zon als bescherming kan gebruiken? Iets wat open en dicht zou kunnen zou het fijnst zijn, maar met googlen kan ik het niet vinden. 

In dit deel van de tuin staan al mijn groenten en ook mijn fruitstruiken. Golfplaat stond in de bouwtekening, maar dat vind ik erg lelijk en ik heb de indruk dat dat niet alleen een positieve uitwerking heeft. 

Mijn plan was gewoon palen neer te zetten en dan een dak te spannen en waar nodig aan de zijkant nog iets. Aan alle kanten zou het ook weer weggerold ofzo moeten kunnen worden. 

Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 graden, 😲

 

Er zijn dagen dat het hier koeler is.....

Tot een grad of 30 vinden ze nog wel lekker, de afgelopen zomers waren prima.

Woon je in Spanje of Italië?

 

Ik had aan de zijkanten van mijn zelf gebouwde kasje aan weerszijde een meter stevig plastic.

Van onder vastgemaakt aan een lange lat. Bij erg warm weer kon ik dat oprollen.

De voorkant had ik gekalkt. Het dak van oude plastic serre paneel.

Dat gaf prima resultaat.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, daar kan ik over nadenken. Ik had het nu geprobeerd met doorlatend doek, bedoeld ter bescherming tegen vorst ook, maar dat verging heel snel. 

Nee, het ging om die paar hete dagen in Nederland. Toen ging het mis. Alle andere zomerse dagen waren prima.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schaduwdoek? 
Die hang ik onder onze terrasoverkapping en dat scheelt heel veel warmte. Ik heb een simpele doek met ogen, die met touw en spanmoeren onder de overkapping hangt
Voordat we een overkapping hadden gebruikten we ook al een schaduwdoek boven het terras, dan is het wel belangrijk dat het water eraf kan lopen anders wordt het schaduwdoek een grote waterzak. 

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat het in de kas een beetje uit de hand liep. Mijn onervarenheid en de zon. De planten waren niet meer in bedwang te houden. Dus ik dacht, ik zet ze buiten, dan zit er geen dak in de weg. Maar er moet dan wel een soort van bescherming zijn, tegen regen en mogelijk ook te erge zon.  

Ik kon er in de kas ook te slecht bij, dus dat maakte het niet beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dan niet meer aan goede snoeitips zodat je de tomatenplanten gewoon in de kas kan plaatsen? 
Ik zou de tomaten niet buiten gaan plaatsen als je een kas hebt staan. 

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat iedere ervaren moestuinier dankbaar is voor alle zon die er op zijn tuintje kan schijnen. Zon doet groeien. Die paar dagen dat het echt heet wordt neem je op de koop toe.

Tomaten krijgen vaak een dakje niet tegen de zon , maar tegen de regen. En wel omdat opspattend regendruppels de gevreesde tomatenziekte overbrengen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

DIeven heb ik gedaan. Nog andere tips? Wat is witten precies? Die term ken ik nog niet. Ja, schaduwdoek had ik ook bedacht. Kan ik ook over de kas leggen. 

Had ze opgebonden, dat ging nog goed. Maar daarna werd het echt een jungle. 

Nog andere snoeitips? Dan laat ik ze staan in de kas. Bij de paprika en de peper. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! Nog nooit gezien. Ik had het vorig jaar bij hitte geprobeerd met een doek erboven. Daarvoor nu ook beter tips gekregen. En ik had ook gelezen dat je moet toppen? Wanneer dan?

(probleem was dat ze vol met bladeren zaten en het dak van de kas uitgroeiden). Misschien ander type tomaten zaaien?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...